Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan inte ändra skärmupplösning

Mimmi_23

Recommended Posts

I min gamla laptop så är det win 98. Jag vill ändra upplösningen på skärmen men det går inte. Står endast 2 el 16 färger. Har försökt finna vad det är för grafikkort men det står att det är ett standardkort så jag vet inte vilka drivrutiner som behövs. Kan jag ändra detta på ngt vis? Har inget internet på denna och cdromen vill inte ta emot brända skivor, vad kan detta bero på? Tacksam för hjälp!

Hej Mimmi,

Antagligen beror det på att grafikkortets minne är för litet. Jag vet inte om det finns någon lösning. Du skulle kunna googla på din dator eller kolla i bruksanvisningen om du har den och kolla vilka färgdjup och upplösningar datorn har stöd för.

Har försökt finna vad det är för grafikkort men det står att det är ett standardkort så jag vet inte vilka drivrutiner som behövs.
Eftersom det är en bärbar så får man troligen drivrutiner från datortillverkaren. Nu för tiden så kan man ju hämta drivrutiner på tillverkarens webbplats. Jag vet inte om de har lagt upp drivrutiner för en 10 år gammal dator, men du kan ju kolla. Sedan är det ju fråga om hur du får över drivrutinerna till datorn.

Står endast 2 el 16 färger.

Det är drivrutinen för grafikkortet som behövs...

...cdromen vill inte ta emot brända skivor, vad kan detta bero på?

Det är möjligt att det existerar någon nyare firmware att lägga in för CD-läsaren. Stödet för vilka skivor den kan läsa avgörs mycket utav dess firmware (inbyggd mjukvara).

P.S. Firmware-filen torde vara tillräckligt liten för att rymmas på diskett.

[inlägget ändrat 2009-08-28 12:02:14 av RN]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...