Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Inkonsekvent konsumtionspolitik

MrB

Recommended Posts

Regeringen vill sänka skatten (jag har visserligen inget emot sänkt skatt) för att öka konsumtionen i syfte att få igång ekonomin. Reinfeldt gick ut med det uttalandet häromdagen.

Samtidigt säger sig samma politiker jobba med miljö och klimatpaket för att vi ska ha en planet som det fortfarande går att bo på. När det gäller konsumtion är det inte bara vad vi konsumerar som har betydelse, utan även hur mycket. Konsumtion är lika med energiåtgång i nästan samtliga fall.

I dag konsumerar 25 procent av världen 70 procent av energin, och redan nu håller jordens resurser på att sina. Vi måste minska konsumtionen och det kommer att minska vår valfrihet i fråga om vilka varor vi kan köpa.

Att driva politik i syfte att öka konsumtionen samtidigt som man säger sig jobba för en hållbar framtid kan ju inte tolkas som annat än hyckleri.

[inlägget ändrat 2009-08-25 13:56:06 av MrB]

[inlägget ändrat 2009-08-25 13:56:49 av MrB]

Eller så tittar man på historien och inser att en ökad efterfrågan i kombination med begränsade/minskande resurser tvingar fram nya lösningar och förbättrade produktionsmetoder vilket jämnar ut balansen och skapar helt nya möjligheter.

Lösningen kan alltså vara att vi ökar konsumtionen vilket leder till innovation.

Att regregera är aldrig en lösning på detta problem!

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

Att skapa en hållbar framtid genom att titta på historien är ju rätt bakvänt eftersom det är historien som lett oss till var vi är i dag, med kraftig överkonsumtion.

Lösningen med att öka konsumtionen är ju bara att springa fortare in i elden. Minskade resurser kommer mycket riktigt att leda till innovationer, men vi kommer dit ändå utan att öka konsumtionen ännu mer. Tvärtom, med en mer ansvarstagande konsumtion köper vi oss mer tid att smidigare ställa om till ett resurssnålare samhälle.

Hög konsumtion ska inte vara ett självändamål, vi konsumerar i Sverige långt mindre än jänkarna och jag tycker ändå att vi har ett mycket friskare samhälle än vad de har.

Att skapa en hållbar framtid genom att titta på historien är ju rätt bakvänt eftersom det är historien som lett oss till var vi är i dag, med kraftig överkonsumtion.
Men det är ju just det som du gör, dvs. tittar på historien för att komma fram till att vi överkonsumerar...

Jag menar inte att vi skall upprepa historien utan enbart att den säger oss att brist/nöd skapar innovation samt att frihet eller strävan efter den samma skapar innovation. Att då genom lagstiftning eller annat begränsa oss och våra medmänniskor är det som är helt bakvänt. Det är sådan planhushållning som gång på gång visat sig fallera kapitalt med svält och ekonomisk ruin som följd.

Tvärtom, med en mer ansvarstagande konsumtion köper vi oss mer tid att smidigare ställa om till ett resurssnålare samhälle.
Ett mer effektivt användande av alla tillgängliga resurser kommer enligt mitt resonemang att vara en nödvändighet när priset på dem ökar (tillgång och efterfrågan du vet). Dessutom kommer det rimligtvis leda till helt nya sätt att använda hittills outnyttjade resurser.

Hög konsumtion ska inte vara ett självändamål
Jag håller delvis med men det är en förenkling. Utan hög konsumtion så har vi inte en hög grad av förädling och utveckling. För att skapa något nytt så behövs något att skapa det av, som bekant kan inte något uppstå ur ingenting. Detta gör att vi måste tillåtas att förbruka resurser, även i en rasande fart.

[...]vi konsumerar i Sverige långt mindre än jänkarna och jag tycker ändå att vi har ett mycket friskare samhälle än vad de har.
Det beror ju på vad du menar med friskare; medicinskt, politiskt, innovationsmässigt, ekonomiskt...

Ja, vi förbrukar säker mindre resurser per capita (har dock inga som helst fakta gällande detta) men vi är även klart mindre innovativa och entreprenöriella vilket stärker min tes ovan.

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

Ett par hundralappar mer i månaden lär nog inte leda till en explosionsartad överkonsumtion, vad Reinfeldt än säger. Dessutom lär ju sossarna komma tillbaka snart och då blir det till att äta navelludd igen, så det jämnar nog ut sig i längden skall du se.

Inte blir jag lyckligare av att äta navelludd heller. Tror inte heller att några hundra i månaden har någon egentlig betydelse. Vette fan om sossarna kommer tillbaka snart heller, dom hycklar väl lika mycket dom.

Jag anser att det finns goda möjligheter att fortsätta ungefär som vi lever idag, bara vi tar lite större helhetsansvar.

Men skit samma om vi ökar eller minskar konsumtionen. När vi har tömt alla floder, skitat ner alla hav, grävt ur alla gruvor, skövlat alla regnskogar och våldtagit alla kor kan vi ju sitta där och skatta oss lyckliga över de möjligheter vi skapat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...