Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandvägg ej aktiverad vid omstart


Farbror Blå

Rekommendera Poster

Hej. Det kommer upp bubbla i aktivitetshanteraren att "Datorn utsatt för risk. Inge brandvägg aktiverad" varje gång jag startar om datorn. Den aktiveras ju sedan när jag trycker på bubblan. Men sedan är det ändå samma info vrje gång jag startar om. Hur rättar jag till det? Har notebook HP med Windows XP IE SP3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Hur har du kollat att du inte har skadliga program i datorn som ändrar brandväggsinställningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat, bara kört antivirusprogram, inget resultat. Skulle det finnas ngt skadligt i Autostart, månne? I listan Installerade program kan jag inte hitta ngt konstigt. Ska jag köra HiJackThis?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inget i programmet /körde Ant-Malware), så det behöver jag väl inte klistra in?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara klistra in loggar om något hittas. Du har väl inget annan brandvägg igång?

Vad har du för antivirusprogram? Några andra säkerhetsprogram?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Avast. Inga andra särskilda säkerhetsprogram. Däremot skannar jag av med jämna mellanrum från Anti-Malware.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp datorn med t ex Kasperskys online-skanning.

 

I brist på annat så installera en av brandväggarna jag föreslår så får du ett bättre skydd i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skannat datorn med Ksperskys. Det tog en och annan timme... EN infekterad fil hittades. Den skannade typ ca 80000 filer, men det är ju ändå inte hela datorn, för jag vet att det finns ett större antal filer...?

Om jag ska ändra brandvägg, hur göra med Windows brandvägg? Den ska väl vra säker...? Jag måste ju bli kvitt det här meddelandet. Bifogar loggen från Kasperskys.[log]--------------------------------------------------------------------------------

KASPERSKY ONLINE SCANNER 7.0: scan report

Wednesday, August 26, 2009

Operating system: Microsoft Windows XP Home Edition Service Pack 3 (build 2600)

Kaspersky Online Scanner version: 7.0.26.13

Last database update: Tuesday, August 25, 2009 22:10:23

Records in database: 2687607

--------------------------------------------------------------------------------

 

Scan settings:

scan using the following database: extended

Scan archives: yes

Scan e-mail databases: yes

 

Scan area - My Computer:

C:\

D:\

 

Scan statistics:

Objects scanned: 85157

Threats found: 1

Infected objects found: 1

Suspicious objects found: 0

Scan duration: 03:14:40

 

 

File name / Threat / Threats count

C:\Documents and Settings\Christian\Application Data\Sun\Java\Deployment\cache\6.0\35\362cfe3-493f5d3d Infected: Trojan-Downloader.Java.OpenStream.ac 1

 

Selected area has been scanned.[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som Kaspersky hittade är inte skadligt så länge som filen inte körs, däremot så är det tecken på att du har besökt någon webbsida som inte var lämplig. Du kan ta bort Javas tillfälliga filer så här:

Kontrollpanelen - Java - fliken Allmänt - Inställningar - Ta bort filer

Bocka i båda rutorna och tryck på OK

 

Just nu är ju inte Windows-brandväggen säker i alla fall. Alla brandväggar skyddar bra mot att någon på internet försöker göra intrång i datorn, men det varierar stort hur bra brandväggar är på att stoppa ett illasinnat program som finns inuti datorn från att kunna skicka ut t ex lösenord till någon ute på internet. Det senare stoppar inte Windows-brandväggen alls.

 

När man har en annan brandvägg så ska XPs egna vara avstängd.

 

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

Leta upp Windows Firewall/Internet Connection Sharing (kanske översatt till svenska) i listan. Dubbelklicka på den. Vad står det för startmetod?

Om det inte står Automatisk så ändra till det.

Om det redan var Automatisk så kolla att det står Automatisk för dessa tjänster:

Remote Procedure Call (RPC)

Network Connections

Event Log

Windows Management Instrumentation

 

Behövde du ändra någon startmetod?

 

Tillägg: Installerade, avinstallerade eller uppdaterade du något strax innan detta problem började? Eller körde du något registerstädningsprogram strax innan?

 

[inlägget ändrat 2009-08-26 13:05:41 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hajar inte iktigt vad du menar med att ta bort filer från Java med Kontrollpanelen>Java... Kommer inte till "Java" från Kontrollpanelen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under windows firewall/Internet.... står det automatisk startmetod. Sedan står det under FLIKEN "Beroenden" Network Connections och Windows Management Instrumention, INTE de två andra du angav. (Om det nu är detsamma som att det skulle stå "Automatisk" för dessa tjänster, men som sagt, så hittade jag dem under "Beroenden").

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra, men leta upp

Remote Procedure Call (RPC)

Network Connections

Event Log

Windows Management Instrumentation

i listan av tjänster, på samma sätt som du gjorde med

Windows Firewall/Internet Connection Sharing

och kontrollera deras startmetod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, det var i klassiskt läge; jag hittade det själv sedan... :-) Jag återkommer om startmetoderna, håller på att kolla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Network Connections stod på "Manuell", har jag ändrat till "Automatisk". RPC inte åtkomlig! (Rosa difus yta över "Automatisk".)

De andra två var ok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på din tidigare fråga från Tillägg: ja, jag installerade eller uppdaterade någonting när problemet började, det vet jag, men jag kommer inte ihåg VAd. Det är några månader sedan.

Hur göra med RPC som startmetod då?

Jag startar hur som helst om datorn nu, så får vi se om problemet har försvunnit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEEJJ! Problemet är kvar! (Enda skillnaden nu var att när jag tryckte på bubblan så kom inte rutan automatiskt upp som visar att brandväggen är på.)

Det är möjligtvis inga inställningar som ska göras i Kontrollpanelen>Windowsbrandväggen, väl? Inte återställa till Standardvärden, t.ex.? (Bara kastar ut frågan...)

Hur göra med RPC som automatisk startmetod då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är RPC igång? Finns det en startknapp som det går att trycka på? Eller en stoppknapp?

 

Kommer det några "Fel" i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) under uppstarten? I så fall vad för fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag veta om RPC är igång? Vaddå start- eller stoppknapp?

Ja, Logboken visar "Felposter för anpassad logg" eftr flera olika objekt. Om det är till någon ledning...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och under "Loggboken">"Program" visas ett antal FEL! Det var kanske det du var ute efter? :-)

Även Loggboken>System visar FEL.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under Loggboken>Program hänför sig det senaste FEL till "Application Hang" 2009-08-25 kl 02.15.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...