Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

byte av moderkort


TigerFille

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Vad är det för dator du har som du tänker byta moderkort på?

 

Sedan är det vad du tänkt använda datorn till? Spel?

 

Vad har du för övrig hårdvara? Grafikkort?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är 5 år gammal moderkortet är sönder. Och datorn är till för lite spel och så men mest en fungerande dator så inga hyper komponenter.

 

Gammla moderkortet var ett PTGD-LA

 

Datorn var inskickad på felsökning hos en butik de sa att de skulle byta ut det mot ett P5Q Pro och sa att de ville ha 2600-2900 kr för det. kolla upp moderkortet och det kosta runt 1300 kr. då känns det lite onödigt att betala så mkt. Vid byte av moderkort vad är det för viktiga Bios inställningar man måste göra?

 

Kan inte ge exacta komponenter eftersom datorn fortfarande är hos dem men det borde ju passa med ett P5q Pro moderkort om dem hade tänkt använda det

 

[inlägget ändrat 2009-08-24 17:11:39 av TigerFille]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är väll den att din 5 år gamla processor inte kommer fungera på det nya moderkortet och på så sätt måste även processor och minnen för den delen bytas. Sen så är nog ditt grafikkort ett agp kort medan de nya moderkorten har pci express vilket kräver byte utav grafikkort, så om allt detta inklusive montering är inkluderat så tycker jag det itne är så dyrt, med tanke på hur mycekt om byts...;)

 

MEn för all del fråga butiken meda ingående vad de tänkt byta:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte agp utan PCI express. och varför skulle inte proccessorn passa? det är väll sånt där 775 fäste lr va det är kallat. På dom lät de som det bara är Moderkortet som byts. Dock vet jag att Ram minnena är Utdaterade och har väll inge problem att byta upp mig men det blir inga tusenlappar för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om det enda de byter är moderkortet så värkar det välldigt dyrt...

 

Det du skulle kunna göra är att köpa ett "uppgraderings kit" från exempelvis dustinhome.se med processor passande moderkort och minnen och byta alltihopa själv, då får du även en välldigt fin prestandaboost jämfört med en 5 år gammal processor!;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Sen vill det ju till att det är ATX-format på datorn också. Då menar jag att nätaggregatet har en sådan här ATX-kontakt för att moderkortet ska få ström:

 

http://reprap.org/pub/Main/PCPowerSupply/atx-power-connector.jpg

 

Låter som vi pratar om en märkesdator nu, men jag kan ha fel?

 

Märkesdatorer kan ju ha sina specialare till kontaktdon. Panelkontakterna kan

t ex sitta ihop till en enda kontakt, och då blir det svårt att ansluta ett nytt moderkort.

 

http://www.fixya.com/uploads/Images/104B755.jpg

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skulle inte proccessorn passa? det är väll sånt där 775 fäste lr va det är kallat.
Även om det är rätt sockel ("socket") för processorn så behöver inte moderkortet stödja alla processorer som har den sockeln.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...