Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta trappströmbrytare


McMutton

Rekommendera Poster

Jag vill byta trappströmbrytare i min lägenhet, men stöter på patrull när beteckningarna i den nya och den gamla strömbrytaren är olika.

 

I min gamla strömbrytare så finns det fem kablar:

1. Grå - kopplad till ett "L"

2. Svart - kopplad till en pilbeteckning

3. Brun - kopplad till en pilbeteckning

4. Blå - kopplad till ett "B"

5. Grön-gul - kopplad till ett "B"

 

I min nya strömbrytare finns det endast fyra "inkopplingspositioner":

A. En pilbeteckning

B. En pilbeteckning

C. Ett "L"

D. Ett kryss

 

Jag kan inte mycket om el, men själv skruvandet är ju löjligt simpelt om man bara vet vilken tråd som ska till vilken position. Följande kopplingar känns självklara:

 

1 till C

2 till A

3 till B

 

Frågan är ju nu vad jag ska göra med blå och gul-grön kabel. Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde berätta det. Det känns superlöjligt att ringa in en elektriker för att utför ett arbete på ca 25 sekunder och som dessutom säkert kostar mig några hundringar.

 

Tack på förhand,

Sigge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 till C

2 till A

3 till B

Rätt

 

Blå om den är ensam - isolera

Grön/Gul om den är ensam - isolera

 

Om Blå "fortsätter", dvs. det finns två - koppla den med ex. en "sockerbit" (kopplingslist) eller en sk. toppklämma. "D. Ett kryss" bör vara neutral och bör gå att använda. Vilket fabrikat på den nya trappomkopplaren?

 

Samma sak med grön/gul om den fortsätter dvs. det finns två.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du bara får hålla på med elen hemma om du har tillräckliga kunskaper (behörighet) för att göra det på ett säkert sätt. Om du gör det ändå så är det inte säkert att hemförsäkringen gäller om något händer pga att du har kopplat fel.

http://www.bt.se/nyheter/farligt-och-dyrt-att-dra-egen-el(1434953).gm

http://www.bolagsfakta.se/?option=com_compropressrelease&id=131543

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver dock inte ha behörighet för att byta ut befintliga vägguttag eller strömbrytare mot likvärdiga om man har kunskapen att göra detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både den blå och den grön-gula "fortsätter", dvs finns även i den andra trappströmbrytaren (den som jag inte vill byta ut). Däremot är de inte inkopplade i den andra strömbrytaren, utan helt enkelt isolerade.

 

Hur ska jag koppla efter sockerbiten?

Trappströmbrytaren är av fabrikatet Merten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...