Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spel på Imac?


Robert Macfie

Rekommendera Poster

Robert Macfie

Hur är det med 3D-grafiksaccelerationen i Imac? Hur ser Quake ut? Någon som testat UnReal, Klingon Honor Guard eller andra krävande 3D-spel? Virtual GameStation? Flyter grafiken, och i så fall i vilken upplösning, hur mkt RAM har ni använt då etc. etc. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört bl.a FutureCop, TombRaider II och Unreal på min iMac- Rev A med 6MB VRAM och 96MB Ram.

 

Unreal ville igentligen ha 128MB RAM i maskinen, så det var väl sådär, men TombRaider II och FutureCop Rockar fett, och då är det bara en RageIIc och ingen RagePro i den. Kör även på min G3/266 med 6MB VRAM och Rage Pro, och det är framförallt foggen som blir riktigt bra, och även pixelfiltering ger en snyggare bild, såm har du en 266 iMac som blir detr RIKTIGT SNYGGT, annars blir det ganska snyggt (och MYCKET bättre on software Renders i alla fall )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Macfie

Jag kunde tänka mig att det förhöll sig så...

 

Är inte det j**ligt synd? Varför stoppar dom inte in ett ATI Rage 128 med 16MB VRAM? Så mycket mer skulle det väl inte kosta? Jag tror många väljer bort Imacen just för att den är värdelös om man vill spela de nyaste spelen (jag till exempel).

 

 

"Är man främst ute efter att spela spel så ska man inte köpa en iMac."

 

Jag är inte _främst_ ute efter att spela spel, men det är liksom droppen som får bägaren att rinna över.

 

17-tummare tror jag däremot är onödigt... det går ju att ha 1024x768 på Imacen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Wannheden

Ska man köpa en iMac med främsta syfte att spela spel så tycker jag nästan att man bör skaffa sig en rev B, eftersom man kan slänga in ett Voodoo2-kort i den.

 

Ananrs är iMac:en bra spel-maskiner, grafikkortet är helt OK i övrigt och maskinen är snabb. Nätverkskortet är ju knappast en nackdel heller.

 

Fast.. vill man kasta ut 30kkr på en G3:a med dubbla övriliggande överljusväxlar så kommer den bli bättre, på allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Macfie

Nej men jag hade gärna slängt ut 1000 kr till på en Imac för att få marknadens snabbaste (ATI Rage Fury 16MB) grafikkort istället för ett medelmåttigt (Rage Pro 6MB). Eftersom det är omöjligt att uppgradera senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, och Imac hade bara blivit klumpig om Apple petat dit en 17-tummare.

 

Men som sagt, utvecklingen snurrar på snabbare, snabbare och snabbare, och det kommer tuffare och tuffare Macar.

 

Medan pc-gubbarna fortfarande sitter där med sina gamla dammiga beiga boxar...

 

 

Apples strategi består av fyra delar:

 

1. Stationära datorer för hemanvändare - Imac.

2. Bärbara datorer för hemanvändare - finns inte än: kommer med den nya modellen med arbetsnamnet P1.

3. Stationära datorer för proffs - blåvita Power Macintosh G3 och ännu biffigare G4:or med Altivec.

4. Bärbara datorer för proffs - Powerbook G3 och kommande modeller som Lombard, till exempel.

 

Ungefär 90 procent av Apples intäkter kommer från datorer, men det är ändå på programsidan som det verkliga lyftet kommer med Mac OS X och andra tekniker. Det är där de stora pengarna finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Robert Macfie

Ja, det är vad jag gör nu... och det går bra. En 4 år gammal Sony trinitron 15".

 

Men det är klart att om man köpt en PC för nåt år sen och fått typ LapPowers egna sunk-15" så ser man väl knappt skillnad på fram och bak längre. Eller jo det gör man nog för framsidan är den som flimrar utav bara den, eftersom man är PC-nisse och inte fattar att man kan ställa in uppdateringsfrekvensen.

 

Har ni tänkt på detta, att alltid när man går fram till en PC så är frekvensen typ 60Hz (s k standardvärde i Windows) och användaren fattar ingenting - tror det ska va så. Medans macar naturligtvis utnyttjar kort och skärm maximalt på någonting 75Hz och över, så att man slipper epilepsi-anfallen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...