Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ska man koppla HDD?


Yong87

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en gammal dator med 3 HDD. 2 IDE och en SATA. Jag har windows på den ena IDE HDDn.

 

Jag har försökt koppla nu i 2 timmar och fick upp "please insert system disk" när jag startade datorn som om jag inte hade något windows. Men i Biosen så hittade den alla HDD.

 

Jag började fibbla lite med sladdar och sånt i datorn men vet inte riktigt hur allt ska sitta.

 

Jag har nu valt att den ska boota från HDD först i biosen. den tjocka sladden i moderkortet går från "prim IDE" till min IDE HDD som har windows. Den andra tjocka sladden går från "sec IDE" till min DVD läsare (jag har bara 2 utgångar från moderkortet så den ena måste väl gå hit?).

 

Just nu funkar datorn för att jag bara har min windows HDD ikopplad. Men så fort jag kopplar in min SATA och andra IDE HDD så får jag "please insert system disk" igen, när jag startar datorn.

 

För övrigt så har jag min windows hdd märkt med "master" med de där små knopparna på baksidan av hdd som man kan flytta runt. Den andra IDE har jag på "slave" och min SATA har inga knoppar alls. Är detta rätt inställt? DVD har jag också på slave.

 

Skulle uppskatta hjälp. Tack!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra tjocka sladden går från "sec IDE" till min DVD läsare (jag har bara 2 utgångar från moderkortet så den ena måste väl gå hit?).
Om den är ensam på sin flatkabel så ska den vara byglad som Master och vara ansluten längst ut på kabeln.

 

För övrigt så har jag min windows hdd märkt med "master" med de där små knopparna på baksidan av hdd som man kan flytta runt.
Den hårddisken ska då också sitta längst ut på kabeln.

 

Den andra IDE har jag på "slave"
Då ska den vara ansluten till mittkontakten på flatkabeln.

 

Men så fort jag kopplar in min SATA och andra IDE HDD så får jag "please insert system disk" igen, när jag startar datorn.
Hur går det om du bara stoppar in den ena hårddisken?

 

Men i Biosen så hittade den alla HDD.
Men hur är bootordningen inställd? Det är ju viktigt att SATA-hårddisken kommer efter de andra hårddiskarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Jag har gjort allt du sa.

 

Det funkar om jag bara har min windows HDD ikopplad.

 

Bootordningen går så här:

 

Harddrive

cd-rom

removables (eller nåt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska ju gå att ställa in någonstans också i vilken ordning som de olika hårddiskarna ska tas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, nu funkar datorn med alla 3 HDD kopplade.

 

Men när jag är i windows så hittar den inte min SATA HDD. Dock finns den i bios.

 

Vet du var problemet ligger?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...