Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP + Xubuntu


Mikael63

Rekommendera Poster

Tänkte testa med Xubuntu tillsammans med XP.

Har läst denna guide http://apcmag.com/how_to_dual_boot_windows_xp_and_linux_xp_installed_first.htm

 

Verkar vara precis vad jag vill göra.

Har dock några frågor som jag hoppas att jag får svar på här:

 

1. Fungerar det likadant med Xubuntu som för Ubuntu i guiden?

(kanske finns en lika bra guide för Xubuntu?)

2. Under "page 4" Migrate Documents and settings - är det det enda från XP-partitionen som blir tillgänglig? Kan man lägga till ex. C:\Temp ?

3. Kommer min andra fysiska disk, och mina externa diskar, med NTFS att vara åtkomliga från såväl Xubuntu som XP?

4. Finns eg. några risker eller andra nackdelar med att göra så här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det verkar det vara:

Since Xubuntu shares the ubuntu-base, please reference the Ubuntu wiki for dual boot (installation while keeping another operating system) instructions.
http://www.xubuntu.org/get

Enligt stycket ovanför så kan man t o m omvandla en Ubuntu/Kubuntu-installation till Xubuntu genom att installera Xfce4-användargränssnittet.

 

2. Har du några användarinställningar i Temp-mappen? För det är väl bara sådana som importeras i det steget så som jag tolkar texten men jag har inte prövat.

 

3. Ja, det är meningen att alla diskar/partitioner ska vara åtkomliga, men de kan behöva monteras först.

 

4. Det finns alltid risker att hålla på med partitioner. Om t ex strömmen går när t ex partitionen krymps på sidan 3 så antar jag att det kan bli så att den inte är läslig sedan.

 

Det är en guide för Ubuntu 8.04 så det kan ju vara vissa skillnader med 9.04.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Finns eg. några risker eller andra nackdelar med att göra så här?

Efter kört olika linuxreleaser sedan 1998 så är min erfarenhet:

 

Det är inte alls säkert att det fungerar, kan sluta med att inget funkar.

Gör backup på CD/DVD/USB-minne/annan hårddisk av allt du inte vill förlora från XP, om det går åt fanders.

 

GRUB kommer att installeras som Bootmanager. Enligt artikeln kommmer du från GRUB kunna välja operativsystem Xubuntu/XP.

På den här datorn där jag installerat Linux Mint (fungerar utmärkt, som Ubuntu är avsett att vara hörde jag häromdan)

valde GRUB att inte ta med tidigare operativsystem på hårddisken.

För mig betyder GRUB pga av många erfarenheter Gruveligt Besvär. När jag för några år sedan undrade hur man avinstallerade GRUB var svaret: "Om du avinstallera GRUB kan du inte starta datorn. Du skall därför inte avinstallera GRUB." (min förhoppning var att få tips om att gå tillbaka till W2000 bootmanager)

Lessnar du på linux och tar bort linuxpartitionerna så tar du också bort GRUB som ligger på linuxpartitionen, utom några 100byte i början på hårddisken. Vilket innebär att XP inte går att starta. Detta går att fixa med en XP originalCD som reparerar. Men det är långt från säkert att det går att fixa med en "recoverCD" från datortillverkaren. (ja formatera och installera om allt går ju alltid med recovern)

Jag har själv med nöje kört Kubuntu från 5.04 (installerar Ubuntu och körde sedan

#apt-get install kde-desktop" ungefär fram till 8.04 men de senare versionerna har orsakat så mycket problem och krascher så numera kör jag

Exton Mandriva 2009.1

http://linux.exton.net/node/250

och

Linux Mint 7.0 KDE

http://linuxmint.se/2009/08/linux-mint-7-gloria-kde-slappt/

 

[inlägget ändrat 2009-08-22 09:39:57 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några användarinställningar i Temp-mappen? För det är väl bara sådana som importeras i det steget så som jag tolkar texten men jag har inte prövat.

Nej. C:\Temp var bara ett exempel.

Jag trodde/tror att det skulle fungera som så att XP & Linux tar varsin partition av disken (vi förutsätter att det som i guiden bara finns en partition på disken från början). Dessa partitioner blir osynliga för varandra förutom de mappar man Migrerat. Övriga diskar är åtkomliga oavsett OS.

 

Men migrera kanske betyder att ex. Thunderbird migreras så att jag har kvar alla brev & adresser osv. oavsett vilket av OS jag väljer att köra? Det skulle ju vara utmärkt då detta eg. är det enda jag ser som en nackdel med att kunna starta två OS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte få igång XP efter att ha avinstallerat Linux verkar vara ett vanligt problem, det är jag medveten om.

Lessnar jag på Linux så får den väl helt enkelt ligga kvar (och ta diskplats).

Jag hoppas man kan välja XP som default i GRUB?

 

Du kör Mandriva och Mint... varför?

Jag är ute efter en enkel dist. Enkel från början så att säga, installationen osv.. vilket jag tycker Xubuntu verkar vara (har kört live-cd) Ingen fråga om att välja Gnome eller KDE vilket för mig är som att fråga en person som aldrig sett en bil om denne vill välja SAAB eller Volvo..

 

Ska bara användas för surf, e-post, "Office" och dessutom ska den dela ut filer på nätverket samt vara "KISS PC Server" - en serverapplikation där min "Hemma" DVD-spelare kommer åt filer på disken.

Sen är det ju bra om det finns möjlighet att nyttja TV-in kortet men det får bli en senare fråga..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel från början så att säga, installationen osv.. vilket jag tycker Xubuntu verkar vara (har kört live-cd) Ingen fråga om att välja Gnome eller KDE vilket för mig är som att fråga en person som aldrig sett en bil om denne vill välja SAAB eller Volvo..

 

Ubuntu, Kubuntu och Xubuntu är samma i grunden. Det som skiljer är vilket grafiskt användargränssnitt du vill ska installeras som standard.

 

I Ubuntu är det Gnome, i Kubuntu KDE och i Xubuntu XFCE.

 

Oavsett vilken variant du väljer så går de andra att installera. Alla går att ha installerade parallellt. Vid inloggningen väljer man vilken man vill starta. Standardalternativet är "samma som förra gången".

 

XFCE är främst till för om du inte har så kraftfull dator, så om du har en normal dator rekommenderar jag i stället Ubuntu.

 

Eller egentligen skulle jag nog rekommendera wubi till dig, dvs att du installerar Ubuntu till en fil på hårddisken i stället för att ändra storleken på din partition:

http://wubi-installer.org/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller egentligen skulle jag nog rekommendera wubi till dig

Ja, precis!! :thumbsup:

 

Blir nog kanske förstahandsval.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar var sin partition gör de ju men från Linux så kan du ju normalt se allt annat i datorn, fast det var någon i veckan som inte kom åt filer i XPs Mina dokument, troligen pga att behörighetsinställningarna var hårt åtskruvade.

 

Ledsen, men jag vet inte precis hur mycket som migreras. Det är flera år sedan jag hade inte dual-boot-installation och då fanns det ingen möjlighet att migrera något. Numera har jag en Ubuntu i en virtuell maskin. Men även om migreringen nu skulle göra att Thunderbirds mejl kopieras över så kommer ju mejlen i framtiden bara att hamna i ett operativsystem, om du nu inte kör IMAP eller låter mejlen vara kvar på servern.

 

Här finns mer info om migreringen:

http://www.michaellarabel.com/?k=blog&i=83 dock 2 år gammal

https://help.ubuntu.com/8.04/switching/migrating.html

 

Om du tror att du vill ta bort Ubuntu (någon av dess varianter) om ett tag så är en Wubi-installation bra, men om du i stället vill ta bort Windows så går det ju inte.

 

Jag hoppas man kan välja XP som default i GRUB?
Det går bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde Linux var stabila grejer, väl utprovade...
Jovisst är de det, men likaväl som att det går fel med Windows ibland så går det fel med Ubuntu ibland. Det är ju många som kommer till Eforum som har problem vid installationen av Windows.

 

Vad får du för fel motsvarande inlägg #13 i tråden på ubuntuforums?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som har problem vid installationen av Windows

Problem och Windows är väl synonymer? ;)

Därav mitt intresse för Linux..

 

Ubuntu fungerar säkert bra men wubi är ett enda stor skämt.

1. Kräver att man mountar någon fil på sin virtuella disk. Varför?

2. Oläslig text i installationsförnstret. Varför?

3. Envisas med att installera 64-bitars varianten av Ubuntu trots --32bit argument och/eller ISO i samma mapp som wubi.exe. Varför?

(Mina "Varför?" är inte riktat till er på forumet utan bara en spontan reaktion)

Vad får du för fel motsvarande inlägg #13 i tråden på ubuntuforums

Jag har avinstallerat skiten nu...

 

[bild bifogad 2009-08-22 20:40:51 av Mikael63]

1156224_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avinstallerat skiten nu...
Okej ;)

Gör du ett försök med traditionell dual-boot-installation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu fungerar säkert bra men wubi är ett enda stor skämt.

 

Tråkigt att höra. När jag testade det för två år sen så fungerade det bra, men sen dess har jag inte haft Windows installerat på någon riktig dator och därmed inte haft något behov av att följa utvecklingen av wubi.

 

Ubuntu har jag kört som huvudoperativsystem på min bärbara sen tre år tillbaka och på den stationära sen två år tillbaka.

 

Det enklaste sättet för dig att prova utan Wubi är att starta med en Ubuntu-cd om du inte har så mycket RAM över. Det går att köra Ubuntu direkt från cd:n utan installation så man kan se att all hårdvara funkar och känna på användargränssnittet.

 

Har du mycket RAM över (runt 512 MB eller så) kan du dra igång en virtuell maskin med VirtualBox: http://www.virtualbox.org/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dator enligt bif. bild.

Jag har kört Xubuntu utan installation men det är inte mycket som fungerar då, det mesta är "gråat". FF stängs om jag ska besöka eforum osv..

Att köra via VirtualBox innebär väl att jag ändå måste dra igång XP, som värd, och det är det jag tänkte försöka undvika för dagligt bruk.

Lösningen som var tänkt med wubi hade varit perfekt bara den fungerat...

 

[bild bifogad 2009-08-22 21:12:09 av Mikael63]

1156232_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör du ett försök med traditionell dual-boot-installation

Vet inte - har tappat lite tilltro..

om inte ens wubi - som skulle vara så enkelt, fungerar så...

Glömde dessutom:

4. Installationen avstannar om brandväggen stoppar upp. Fortsätter inte efter att man i brandväggen tillåtit programmet. Varför?

 

Edit: testade att från kommandotolken att köra wubi.exe --32bit och nu verkar rätt version laddas hem.

Via Start - Kör fungerade inte detta..

 

Edit2: Hjälpte föga...

Samma sak Ubuntu startar inte

initramfs kvarstår.

Kanske går det inte att installera på mina raid-diskar?

Ska stoppa i en egen disk för detta tror jag...

[inlägget ändrat 2009-08-22 21:57:29 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer info:

På denna sida

http://www.linuxhaxor.net/2008/10/07/wubi-best-thing-since-livecd/

under "Negatives?"

denna mening

"One is that if you don’t shutdown your computer properly, like just pulling the plug from the socket or turn off the power"

 

Denna dator har sedan den var ny ibland inte stängts av riktigt. Windows avslutas, diskar stannar, skärmen slocknar (nästan) men nätagg mm. lever.

Ett tryck på avstängningsknappen stänger definitivt. Detta har hänt under mina försök med wubi...

Kan ju vara det....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna dator har sedan den var ny ibland inte stängts av riktigt. Windows avslutas, diskar stannar, skärmen slocknar (nästan) men nätagg mm. lever.

Ett tryck på avstängningsknappen stänger definitivt.

Har du försökt hitta någon orsak?

 

Kanske går det inte att installera på mina raid-diskar?

Software raid arrays 0 and 1 are not supported. They will be supported in the 8.10 release. Note that some "hardware" raids, are in fact software ones.
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Software%20raid%20arrays

och du har ju 9.04 så det borde stödjas.

 

Här finns några länkar som handlar om Linux-installation på RAID-diskar:

https://help.ubuntu.com/community/Installation#Installing%20on%20external%20or%20RAID%20hard%20disks

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får vi avsluta tror jag..;)

 

Ang. avstängning. Har inte letat orsak. När man avslutar med ett kort tryck på knappen så stängs allt riktigt. När man avslutar via frågor typ "Vill du starta om nu?" så halvstannar det.

 

Har nu testat mot en gammal knackig disk (F:) och då funkar allt förutom att jag från Ubuntu inte kommer åt C: men väl E: & F:

 

Testade med att åter igen installera på C: och se till att omstarten sker ordentligt.

Samma fel. Har Raid 0 och det är ju 9.04 jag installerar.. så..

Riskerar inte att installera som en "ren" dual-boot.

Skulle då behöva göra om mina 160 Gb diskar, nu som Raid på 320, till varsin partition men vågar inte riktigt det med data kvar.

 

Har insett (lite väl sent kanske) att om jag ska ha en dator med Linux men ändå ha kvar möjligheten att köra XP då & då så innebär det ju samma jobb med att hålla XP vid liv vad gäller uppdateringar osv.

 

Linux får det bli på en ny, eller en nygammal, dator och då som enda operativ att jäklas med.

(vi får väl se hur länge mitt resonemang håller.. när jag börjar testa Linux igen!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får vi avsluta tror jag..Ironi
:thumbsup: Så du behöver inte svara på frågorna ;)

 

När man avslutar med ett kort tryck på knappen så stängs allt riktigt. När man avslutar via frågor typ "Vill du starta om nu?" så halvstannar det.
Har du kollat i Loggboken?

 

Har nu testat mot en gammal knackig disk (F:) och då funkar allt förutom att jag från Ubuntu inte kommer åt C: men väl E: & F:
Verkar ju inte gilla din RAID. När du körde Live-CD hur var det då?

 

Riskerar inte att installera som en "ren" dual-boot.

Skulle då behöva göra om mina 160 Gb diskar, nu som Raid på 320, till varsin partition men vågar inte riktigt det med data kvar.

Även då kan du ju installera på F:.

 

Har insett (lite väl sent kanske) att om jag ska ha en dator med Linux men ändå ha kvar möjligheten att köra XP då & då så innebär det ju samma jobb med att hålla XP vid liv vad gäller uppdateringar osv.
Det beror ju på vad man ska använda XP-installationen till. Om man inte ska använda den för att surfa runt eller ladda ner tveksamma program så är det ju inte så viktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i Loggboken?

Nej, detta är ett gammalt "fel" brukar stänga av på knappen så allt stängs riktigt.

Med tanke på alla andra bekymmer så är detta en baggis.

När du körde Live-CD hur var det då?

Tyckte att det mera var en demo, att allt inte fungerade.

Även då kan du ju installera på F:.

Nej! Den disk som fick F: är en gammal 30 Gb disk som det företag jag jobbade åt då hade skrotat. Rasslar verkligen! Ska i så fall sätta i en 40 GB 2,5" som ligger till övers.. Eller på E: om jag frigör utrymme..

Det beror ju på vad man ska använda XP-installationen till. Om man inte ska använda den för att surfa runt eller ladda ner tveksamma program så är det ju inte så viktigt.

Det den "måste" användas till är när ungarna vill sitta och spela en del spel de inte har installerat på sina bärbara. Sedan kan det ju vara lite jobbrelaterat osv..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...