Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chkdsk startar om hela tiden


Breehc Nicdoll

Rekommendera Poster

Breehc Nicdoll

Jag skulle offlinedefragmentera <C:> med Perfectdisk. Det gick icke, utan det stod att jag skulle köra chkdsk /f /r, vilket jag gjorde.

 

Jag har nu kört chkdsk två gånger, men det får icke nog, utan startar om datorn, och kontrollerar disken, om och om igen. Jag har försökt att starta datorn i felsäkert läge, men det verkar icke fungera (jag kanske måste ha mer tålamod; felsäkert läge tar ju väldigt lång tid att starta, men det här tar för lång tid, tror jag).

 

Vad skall jag göra? Jag tror att jag kan starta datorn från en DOS-bootdisk med stöd för NTFS (filsystemet jag har på <C:>), men det löser nog icke mina chkdskproblem.

 

/* B.N */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Det verkar vara en lösning på mitt problem (jag tror att jag fick ett felmeddelande om att C: var smutsig [dirty] av antingen chkdsk eller Perfectdisk), men jag förstår icke hur jag skall kunna köra kommandot när Windows icke startar (chkdsk startar om datorn hela tiden; jag kommer icke åt Windows). Jag testade att boota med NTFS4DOS, vilket gick bra, men NTFS-partitionerna verkade icke finnas (de koms icke åt).

 

/* B.N */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

För min del verkar det vara hårddisken som strular.

 

Prova med hårddisktillverkarens diagnostikprogram:

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Bränn ut ISO:n på en CD/DVD. Ändra booten till CDROM först i ordningen, och låt diagnostikprogrammet köra igenom hårddisken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Ok, jag brände ISO:n (Hitachi) på en CD. Programmet startar som det skall, men jag vet icke riktigt vad det gör, och vad man skall ställa in det på. Hur gjorde du?

 

/* B.N */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Breehc Nicdoll skrev:

Ok, jag brände ISO:n (Hitachi) på en CD. Programmet startar som det skall, men jag vet icke riktigt vad det gör, och vad man skall ställa in det på. Hur gjorde du?

 

Jag har inte ägt en Hitachi f d IBM-disk sedan modellerna fick dåligt rykte om sig att krascha och självdö. Det var många år sedan nu, förstås.

 

Dom flesta diagnostikprogrammen brukar sköta sig själva som jag använt.

 

Kolla guiden till Hitachis diagnostikprogram som Cecilia länkar till.

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

[inlägget ändrat 2009-08-22 16:24:08 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Jag körde en snabb och en avancerad test, och det gav inget felmeddelande (0x0). Men chkdsk startar fortfarande om datorn. Använder jag rätt program? Network (tillverkaren av min dator) skriver på sin sida, att deras datorer har hårddiskar från Hitachi, men datorn är c:a fyra år gammal, och de kanske har ändrat sina datorer.

 

/* B.N */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ofta få fram hårddisktillverkare genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren. Samt att man förstås kan öppna datorn se vad som står på hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Namnet på hårddisken är både i Hitachiprogrammet och BIOS (där det föregås av PM-) HDS722525VLSA80 (det kanske är till hjälp för att identifiera hårddisktypen; om det nu icke är en Hitachihårddisk).

 

Det finns några andra uppgifter om disken i Hitachi, vilka kanske icke säger någonting, men jag är desperat:

Serial no: CFEES3NA

Device: ATA

Cache: 7938 kb

Capacity: 245.50 GB

 

/* B.N */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDS722525VLSA80 verkar vara en Hitachi-hårddisk.

 

Startar chkdsk även om du startar i felsäkert läge (F8 upprepade gånger under uppstarten)? Eller om du väljer senaste fungerande konfiguration eller felsäkert med kommandotolk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Det fungerade icke heller. Datorn stannar vid en svart skärm med ett vitt, blinkande understreck överst till vänster. När jag försökte med senaste fungerande konfiguration, fick jag se en blå skärm i någon sekund, och sedan startade datorn om.

 

Hitachi startar för övrigt upp med en massa (två stycken kanske) felmeddelanden:

ASPI-någonting-.sys installation failed (jag tror att det var någonting sådant).

 

Jag testar med en exerciserkontroll nu, för att se om det fungerar.

 

/* B.N */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Exerciserkontrollen gav inget felmeddelande heller; jag tror icke att det är något fel på hårddisken.

 

Jag läste på http://www.windowsbbs.com/windows-xp/75935-volume-dirty-chkdsk-still.html , att man kan koppla in hårddisken i en annan dator, och komma åt filerna därifrån.

 

Då borde man väl kunna använda kommandot chkntfs /x c: (eller det motsvarande) för att ta bort schemaläggningen om diskkontroll på C:-partitionen, eller leta efter registernyckelfilen BootExecute, och ändra innehållet till att icke kontrollera "smutsiga" diskar (se http://support.microsoft.com/kb/160963 )?

 

/* B.N */

 

[inlägget ändrat 2009-08-23 19:50:38 av Breehc Nicdoll]

[inlägget ändrat 2009-08-23 19:51:50 av Breehc Nicdoll]

[inlägget ändrat 2009-08-23 19:53:02 av Breehc Nicdoll]

[inlägget ändrat 2009-08-23 19:54:20 av Breehc Nicdoll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att man kan koppla in hårddisken i en annan dator, och komma åt filerna därifrån.
Ja, det kan man göra.

 

Resten kan jag inte svara på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Jag läste på http://support.microsoft.com/kb/256986/sv , att registrets data lagras i binärfiler och i detta fall System.sav.

 

Att ändra i denna binärfil för hand vore dumt, skulle jag tro, men om jag ställer in BootExecute till "autocheck autochk /k:c *" i en annan dator, och sedan skriver över min dators System.sav med den andra datorns System.sav (när jag har kopplat in min hårddisk i den andra datorn), borde väl min dator starta normalt?

 

/* B.N */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och sedan skriver över min dators System.sav med den andra datorns System.sav (när jag har kopplat in min hårddisk i den andra datorn), borde väl min dator starta normalt?
Eller inte alls. Allt beroende på vad som mer ligger i den delen av registret, t ex om där är något som gäller hårdvaran i datorn så kan det leda till att någon väsentlig drivrutin inte laddas inte och därmed så fungerar inte grafikkortet.

 

Men om du nu i alla fall är inne på att ansluta hårddisken till en annan dator så är det kanske lättare att göra säkerhetskopior på alla viktiga filer och sedan försöka göra en reparationsinstallation av XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Hm … jag skulle självklart spara en säkerhetskopia av min System.sav.

 

Att kopiera över mina filer från hårddisken är den sista utvägen. Jag kör en OEM-version av Windows, och har därför icke någon installationsskiva.

 

Annars kan jag ju försöka köra chkdsk på min hårddisk i den andra datorn, och se om det kan laga disken.

 

/* B.N */

 

P.S. Finns det inget program, som möjliggör ändringen av en savfil? D.S.

 

[inlägget ändrat 2009-08-25 19:03:50 av Breehc Nicdoll]

[inlägget ändrat 2009-08-25 19:22:46 av Breehc Nicdoll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kopiera över mina filer från hårddisken är den sista utvägen. Jag kör en OEM-version av Windows, och har därför icke någon installationsskiva.
Då har du väl en återställningspartition på hårddisken varifrån datorn kan återställas till leveransskick. Ibland så finns det även en reparationsfunktion där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Jag testade att importera System.sav i registret på den fungerande datorn, vilket gick bra. Om jag importerar min egen dators System.sav, ändrar BootExecute, exporterar den som en hivefil, och för över den till min hårddisk, borde väl det fungera?

 

/* B.N */

 

P.S. Jag har bekräftat att System.sav är en hivefil. D.S.

 

[inlägget ändrat 2009-08-25 19:39:42 av Breehc Nicdoll]

[inlägget ändrat 2009-08-25 19:45:32 av Breehc Nicdoll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Nå, kommer det jag skrev att fungera? Jag kommer förstås att säkerhetskopiera System.sav, innan jag skriver över den. Savfilen har samma filheader som hivefiler (regf), och det övriga innehållet är detsamma, så det är följaktligen samma format.

 

Gör det någonting om datorn, som jag kopplar in hårddisken i, icke har samma hårddisktyp på datorns egen hårddisk?

 

/* B.N */

 

[inlägget ändrat 2009-08-29 13:33:34 av Breehc Nicdoll]

[inlägget ändrat 2009-08-29 14:14:25 av Breehc Nicdoll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Breehc Nicdoll

Jag testade att göra så (koppla med hårddisken, &c.), men det fungerade icke. Jag gjorde förmodligen icke riktigt rätt; det kanske är viktigt vad hela system.savs mappträd har för namn …

 

Men om jag haver förstått det rätt, så är det chkntfs, som kontrollerar om "dirty biten" är "dirty", och – om så är fallet – startar chkdsk. Jag vet icke om det är chkdsk eller chkntfs som startar om datorn, men det är kanske en lösning, att ersätta chkdsk eller chkntfs (temporärt) med ett program som icke gör någonting (jag kan skriva ett sådant).

 

På det sättet borde väl datorn automatiskt starta ingentingprogrammet, som icke startar om datorn, och efter att det (icke) haver körts, starta Windows? Jag kommer självklart att säkerhetskopiera programmen, innan jag ersätter dem.

 

/* B.N. */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

När jag testade det, gick det icke att starta operativsystemet. Finns det något sätt att bliva av med chkdsk och hela detta helvetiska problem? Eftersom datorn känner av hårddisken och alla dess filer, bör det väl vara möjligt att stänga av chkdsk?

 

/* B.N. */

 

[inlägget ändrat 2009-09-19 14:43:38 av Breehc Nicdoll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Jag kan kopiera mina filer om jag vill, ja, men jag tror att jag är lösningen på spåren, och vill icke göra detta i onödan.

 

Jag återställde chkdsk, och tog bort autochk (vilket är programmet som kontrollerar partitionen vid uppstart), men min dator startar, till skillnad från andra datorer, om, då den icke hittar autochk. Om borttagningen av autochk kan man läsa på bl.a. http://www.windowsbbs.com/windows-xp/5198-how-do-i-turn-nasty-feature-off.html .

 

Detta tyder ju på att det icke är autochk som startar om datorn, men om det icke är autochk, vad startar då om datorn, varför gör det det, och hur rättar man till problemet?

 

/* B.N. */

 

P.S. På http://club.cdfreaks.com/f3/how-can-i-stop-chkdsk-f-startup-127560/ kan man läsa om att man kan ändra en speciell registernyckel (en annan än BootExecute) för att autochk icke skall starta. D.S.

[inlägget ändrat 2009-09-26 20:56:05 av Breehc Nicdoll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att det kan vara att datorn blir för varm? Det kan leda till omstarter.

Likaså om det inträffar ett systemfel.

 

Det har varit en del trådar på sistone om att uppdateringar till Windows inte går igenom utan varje gång man startar datorn så står det bara att Windows håller på och installerar en uppdatering och så kommer inte uppstarten vidare. Microsoft har då en lösning med att man ska ta bort en fil som heter pending.xml. Jag vet inte, men det är ju möjligt att även uppstarten av chkdsk styrs av denna fil.

http://support.microsoft.com/kb/949358

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...