Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hd krasch ?


MagnusOhlsson

Rekommendera Poster

MagnusOhlsson

På grund av vissa orsaker var jag tvungen att boota om datorn genom att helt enkelt slå av strömbrytaren. Och när jag sedan startade upp den igen så kom det upp en stor diskett på skärmen och att man ska trycka F1...F12.

Jag har prövat att starta med start-diskett, men det funkar inte.

 

Jag har även prövat att sätta in den här Caviar hårddisken i en annan dator, men även här verkar den vara helt död. Det står bara att den inte går att komma åt, och att man ska kontrollera att den är fri från fel.

 

Det sista jag vill göra är att formatera den, för jag har fullt med enormt viktiga saker på den.

 

Är glad för alla tips jag kan få...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Birkeldh

Hade inte PC för alla en artikel om hur man räddade sin dator från en HD krash? Du kan kanske köpa det nummret. Lycka till och nästa gång. BACKUP!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagnusOhlsson

Tack för den hjälp jag fått. Men ännu är inte problemet löst.

 

Just den hårddisken skulle jag bränna av, och problemet ligger inte i om den är sekundär eller ej.

 

Vädjar fortfarande om all hjälp jag kan få, och tror själv att problemet kan vara svårt att lösa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrm, skrev du inte att du hade en massa viktig data på den HD:n?

Om du då lägger in den som sekundär disk så kan du ju accessa dessa filer om inte HD:n är helförstörd! Right...?

Då kan du ju även bränna ner det du vill ha, även om du inte bootat på den, det är ju ointressant!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagnusOhlsson

Jag har testat att sätta in disken i olika datorer, men inget har hjälpt. Det står bara att den är ansluten, men att den inte fungerar.

Jag kan alltså inte komma in på den.

 

Jag har fått vissa tips om att det kan var boot-sektorn som är trasig, kan det vara så ? Och ifall det är så, är det kört då eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, om datorn inte är bootad på disken så borde inte en ev. skadad bootsektor vara problemet. En disk behöver ju inte en bootsektor för att kunna läsas. Är det FAT, FAT32 eller NTFS på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagnusOhlsson

Okej...jag vet inte riktigt om jag förstod vad du skrev, men antagligen är det hjälp :-)

Det är nog en FAT32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...