Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kommer jag åt Mina dokument när operativet inte startar?


einfinity

Rekommendera Poster

Hej på er,

Har lovat hjälpa en bekant vars PC jag inte kan starta upp operativet på. Vista installerat, vet tyvärr inte vilken version, troligtvis home. Felsäkert läge fungerar inte och inte heller de inbyggda verktyg som finns (återställning osv.)

 

Startade upp den med hjälp av kubuntu men eftersom jag inte är inloggad med rätt användare kommer jag inte åt hennes filer i dokument.

Min bekant har en inloggning men inget lösenord på kontot.

 

Alltså, jag har egentligen två frågor. Det bästa sättet hade helt klart varit att fått lagat de trasiga filer (eller vad det nu kan bero på att den inte startar) och fått startat upp operativet. Så tips på program att göra detta med (får tillägga att ingen räddnings cd finns kvar) hade varit toppen. Gärna freeware eller testversioner.

 

Min andra fråga blir då om det går att komma åt filerna på något sätt. Inser såklart att det är på detta sätt eftersom det inte skall gå så lätt att komma åt filerna bara genom att bara starta upp PC:n på ett annat operativ. Kanske har någon en bra lösning?

 

Sökte på nätet men har inte hittat något konkret tyvärr.

 

 

Tack på förhand!

 

/Emelie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste måste väl vara att plocka ur hårddisken och stoppa den i din dator?

Har jag gjort vid några tillfällen och det var inget problem att komma åt personliga filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo absolut. Fast då får jag väl gå och köpa en adapter eftersom jag bara har en stationär pc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå att komma åt filerna från olika Linux-distributioner så jag undrar varför det inte går för dig. På vilket sätt funkar det inte, får du något felmeddelande? Går det bra att komma åt filer i andra mappar?

 

Vad är det för felmeddelande eller vad händer när du försöker starta datorn med dess Windows-installation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo absolut. Fast då får jag väl gå och köpa en adapter eftersom jag bara har en stationär pc.

Är det från en laptop?

Så var i mitt fall. Jag plockade ur hårddisken i laptopen kopplade in den på en ledig SATA port. Strömkontakten var samma som i min stationära. Jag bara la laptopens hårddisk vid sidan om min dator, efter att ha tagit av sidoplåten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det funkar att köra direkt på sata? hm, gammal stationär har nog bara en som sitter i min hårdisk som operativet ligger på :-/ Men tycker det borde funka med kubuntu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer i andra mappar går att komma åt. Men det är tomt i dokument mappen när jag kikar på rättigheterna på mappen står det att jag inte kan ändra eftersom jag inte är inte är ägare till mappen. Antar att det är därför jag ser dokument utanför den mappen men inte de som skall ligga där i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...