Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varm hårddisk och fläkt som snurrar konstant


torchen

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har sökt runt på internet men hittar inte svar på mitt problem.

Fläkten på min laptop snurrar konstant så fort jag sätter på datorn. Så fort jag gör nåt med datorn så ökar fläkten. Datorn blir väldigt varm också. Om jag känner under datorn efter ett tag så bränner jag mig nästan. Varmast är det under hårddisken.

 

Jag har öppnat datorn och kollat fläkten och den är inte täckt av nåt damm eller liknande.

Kan det vara hårddisken som är något fel på, som gör att den blir väldigt varm och att det är den fläkten reagerar på? Jag har läst att t ex Western Digital har bra 7200 rpm hårddiskar som tydligen ska vara svala och tysta som heter Scorpio Black. Skulle detta kunna hjälpa mig att få en tyst och någorlunda sval dator?

Jag har en HP Pavilion Dv6520eo och min hårddisk är en Fujitsu mhw2160bhpl.

 

Tacksam för svar!

 

/torchen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat blåst rent kylflänsarna i datorn?

 

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01657439&lc=en&dlc=en&cc=us〈=en&product=3466618

 

samt se till att du inte täcker fläkten i datorn när du sitter med den i knät och sånt!

 

För blir datorn i övrigt svalare så hjälper ju även det hårdisken.

 

nuvarande generationens datorer blir (sjukt?) varma och det värkar nästan som att det är meningen. ( ? )

 

en hårdisk klarar runt 50-60 grader innan den tar skada, en laptop processor runt 100grader ( ! )

 

det värkar som tillvärkarna prioriterar en tyst dator istället för en sval, men kolla på hp's hemsida om de har något nyare bios till din dator som du kan uppradera till, kan hända att fläktarna automatiskt går snabbare då och istället inte blir lika varm:thumbsup:

 

Angående bärbara datorer så blir min hårdisk i datorn ganska varm ochså, om man har den i knät, då hårdisken i sig själv inte har någon fläkt, men jag tycker personligen datorn är klart mycket varmare i utblåset och runt insuget...

(testade min nya laptop lite snabbt, maxade processorn och grafikrotet till max, stog vanligt på ett bort, den blev då 88 grader!)

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-19 07:59:29 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...