Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3 WAN 3 routrar


MiLLeNNiuM

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis byggt ihop ett nätverk med mina grannar så vi ska kunna spela lite internt, streama filmer till varann osv.

 

För enkelhetens skull vore det bra om vi kunde köra DHCP (Blir lättare om man bjuder in folk för LAN så det sitter på rätt WAN-anslutning, just nu kör vi fasta IP-adresser på datorerna)

 

Problemet är att datorerna "stjäl" fel IP från de andras routrar.

 

Nätverket är byggt enligt följande:

 

WAN!!!!!!WAN!!!!!!!WAN

!!!|!!!!!!!!!!|!!!!!!!!!!!!!!|

Router!!Router!!!!!!Router

!!!|!!!!!!!!!|!!!!!!!!!!!!!!!|

!!!------Switch---------

 

I varje router sitter det minst en dator inkopplad.

(Ursäkta alla utropstecken, men forumet gillade inte att ha mellanslag som separerare utan pajade nätverkskartan)

 

Jag undrar om det finns något bra sätt att ställa in adresserna (Subnet el. dyl.) Så att rätt datorer får rätt IP och default gateways.

 

Routrarna är:

1. DLINK-624+

2. DLINK-DIR310

3. Något skräp som telia skickade ut för 100 år sen

 

 

Tack på förhand

 

[inlägget ändrat 2009-08-18 16:27:59 av MiLLeNNiuM]

[inlägget ändrat 2009-08-18 16:33:28 av MiLLeNNiuM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar det hela rätt så har ni alla 3 egna internt leverantörer och ni vill använda era egna och inte dela på bara 1?

 

Då blir det genast lite klurigare, då jag inte ens vet hur det fungerar att ha flera internetanslutningar inom samma nätverk med "hemnätverks" produkter.

 

Men sålänge den biten redan fungerar så är väl det enda problemet att du har flera dhcp servrar igång (en i varje router?)

 

det du skulle kunna testa är att stänga av alla utom 1 dhcp server och se hur det går, då kommer om (jag fattat det hela rätt) alla datorer UTAN fast satta ip adresser att få en ip utav den dhcp servern (och på så sätt surfa genom internet uppkopplingen som är ansluten till routern som kör dhcp server)

 

 

sen har flora en väldigt bra nätverksguide som i alla fall tar upp hur man ansluter 2 olika routrar

 

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har förstått rätt. Det fungerar rätt bra med flera internetanslutningar, bara att hemprodukterna som du säger saknar vissa funktioner som jag önskar (Funderar på att bygga en gateway med 3 WAN istället, men det är mest ett roligt bygge och inte så seriöst om vi hamnar på varandras)

 

En rolig sak jag funnit är att om en dator får IP från DI-624+ routern så får den 192.168.0.1 som gateway.

Men får den IP från DIR-310 routern så får den 192.168.0.1 och 192.168.0.2 som gateway (Ordningen beror på vilken som sitter närmast)

 

Ska labba lite och fungerar det så mellan fler DIR-routrar så kan man ju bara låsa datorerna på fasta IP-nummer i routern och bara ha en dhcp, annars tillbaka till ritbordet igen =)

[inlägget ändrat 2009-08-18 18:10:01 av MiLLeNNiuM]

[inlägget ändrat 2009-08-18 18:11:52 av MiLLeNNiuM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som gurre g är inne på: problemet är att du kan inte ha 3 dhcp-servrar (era routrar) som delar ut addresser i samma subnät.

 

När en ny dator ansluter så kommer alla tre routrarna att svara och dels är det slumpen som avgör vilken address/gw den får o dels är det risk för konflikt.

 

Gör som gurre säger; stäng av alla utom en - men då kommer alla som kör via DHCP att gå via endast en router.

 

Det tekniskt korrekta (men kanske för kostsamt) hade varit att ha en 4de router (eller Layer3-switch) som GW mellan era respektive nät.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb tanke jag får är att om ni alla 3 känner varandra väl (och litar på varandra mm) så skulle ni kunna avteckna 2 utav abbonnemangen och satsa på 1 snabbare istället, borde bli mycket billigare och lättare mot för med 3 långsammare ;)

 

borde finnas mycket pengar att spara!

 

kolla bara upp så det värkligen är tillåtet i kontraktet med din internetleverantör att göra så!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, vi har funderat på det. Det är troligen inte tillåtet då kabeln går mellan lägenheterna. Sen så har vi en grabb som tycker om att använda mycket bandbredd och många anslutningar. Så vi som spelar slipper helst honom på våra gateways =)

 

Edit: Bra när man svarar före att man läst allt. Alla 3 är det snabbaste vi kan få 50/10

[inlägget ändrat 2009-08-18 20:27:27 av MiLLeNNiuM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De delar ut på olika ip-spann, så en router har 1-100 och nästa har 101-150 osv. (Hoppades på närmast är snabbast, men startade om en router...) Sen slumpen är det som är roligt!

 

[inlägget ändrat 2009-08-19 01:13:00 av MiLLeNNiuM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...