Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

panda vs nod32


satanica

Rekommendera Poster

Har ingen erfarenhet av Nod32, men använder Panda sedan ett antal år, och är nöjd med denna, men för övrigt så är det oftast en smaksak vilken man vill använda, anser att det inte bara är om den har fått bra kritik, det handlar också om hur den fungerar i den dator den ska jobba i, och om man själv fungerar ihop med gränssnittet, så man kan hantera den vettigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken eller... om jag skall vara ärlig...

 

Om du kollar på: http://www.virus.gr/portal/en/content/2008-06%2C-1-21-june som har bra tester av olika virusskydds förmåga att faktiskt upptäcka smittor.. så ligger såvär Nod32 som panda illa till..

 

Notera att en enda procents skillnad i detektionsförmåga motsvarar drygt 2500 missade smittor..

 

Av 246705 olika smittor så detekterade Nod32 endast 93.36%, missade m.a.o. 16381 smittor...

 

Av 246705 olika smittor så detekterade Panda endast 61.41%, missade m.a.o. 95204 smittor...

 

Jämför detta med t.ex. Kaspersky eller F-secure..

 

Själv skulle jag varken välja Nod32 eller Panda..

 

Ett tips till! Har du flera datorer hemma, välj då ett internet security paket som går att få med en "3-dators licens", prisskillnaden är inte stor (jfr. med 1-dators licens)

 

/Thomas

Får du ofta rensa datorn? Är datorn seg? Vill du hellre använda datorn till det du tänkt dej? Installera då datorn enligt anvisning på http://www.WinGuider.se så får du en snabb, stabil och säker dator att använda länge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Praktisk erfarenhet:

Fick Spyscheriff i datorn (riktig skit):

Varken ClamAntivirus eller NOD32 hittade nånting.

Fick bort det med Ad-Aware eller Spybot Search & Destroy

 

Fick en keyboardlogger i datorn, glömt namnet på skiten:

Upptäckte den nog med Malwarebytes Antimalware.

Som inte kunde ta bort den. För den skapade nya kopior av sig själv hela tiden som "moteld"

Hittade på internet att Panda kunde ta bort den och det klarade Panda.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tester är ändå bara tester, min erfarenhet är att det går inte med säkerhet säga att utifrån en eller flera tester, att en eööer flera "testvinnare" fungerar i alla datorer, för så är det ju inte, man måste prova flera olika för att säkerställa vilken som passar i just den dator som ska användas.

 

Själv skulle jag varken välja Nod32 eller Panda..

Det är ditt val.

 

Ett tips till! Har du flera datorer hemma, välj då ett internet security paket som går att få med en "3-dators licens", prisskillnaden är inte stor (jfr. med 1-dators licens)

Dom flesta idag, har "3- dators licens" bl.a Panda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar på: http://www.virus.gr/portal/en/content/2008-06%2C-1-21-june som har bra tester av olika virusskydds förmåga att faktiskt upptäcka smittor.. så ligger såvär Nod32 som panda illa till..
För lite modernare tester:

http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests

http://msmvps.com/blogs/donna/archive/2009/05/25/vb-rap-test-results-april-2009.aspx

http://www.virusbtn.com/vb100/RAP/RAP-quadrant-Feb-Aug09.jpg

 

Där av-comparatives.org testar mot mer än 2 miljoner skadliga filer.

 

Panda är dock inte med i dessa tester.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tester är ändå bara tester, min erfarenhet är att det går inte med säkerhet säga att utifrån en eller flera tester,

 

Exakt! Men BRA och seriösa tester kan ge en bra grund att stå på, Speciellt som många i liknande forum som detta endast svarar: "Använd X, för den har jag & den fungerar bra!!!" och de som svarar sällan har något att konkret jämföra med så de vet inget om skillnanden mellan båda..

 

Sedan är det ju skillnad på tester och tester.. Men det kan vi diskutera i en annan tråd.. {:0)

 

Det är ditt val.

 

Jepp! Det var precis det jag skrev..

 

Dom flesta idag, har "3- dators licens" bl.a Panda.

 

Jepp! Som synes informerade jag att det numera finns 3-datorers licenser för virusskydd.. och att man bör välja att söka efter sådana om man har fler än en dator hemma!

 

Eftersom det är upp till trådskaparen att välja ett skydd själv, så lät jag bli att påpeka vilka som har dessa! Speciellt som alla större leverantörerna typ: F-secure, kaspersky, och som du säger även Panda har dessa 3-datorslicenser..

Tanken var inte att tala mej varm om en viss produkt utan att informera om 3-datorlicensernas existens...

 

Det är nog inte alla som känner till att dessa finns!

 

(Ett, i mina ögon, bra tips att ge!)

 

 

/Thomas

Får du ofta rensa datorn? Är datorn seg? Vill du hellre använda datorn till det du tänkt dej? Installera då datorn enligt anvisning på http://www.WinGuider.se så får du en snabb, stabil och säker dator att använda länge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För lite modernare tester:

 

Jepp! Dessa tester finns, Men då testarna får sina testprogram (inkl. definitionsuppdateringarna) direkt från leverantören så är risken mycket stor att de levererar med en definitionsdatabas som är dubbelt så stor som den som du som kund någonsin kommer att kunna få...

 

Virus.gr använder publikt tillgängliga programvaror, nedladdade direkt från leverantörens webbplats, så de använder exakt samma version, med samma publika definitionsdatabas som du som kund får när du gör detsamma...

 

Den publikt tillgängliga är (enligt uppgifter från bl.a. Panda och ett par leverantörer till) ungefär hälften så stor som deras "fullständiga"

 

Anledningen är att den publika inte längre har med smittor som de klassat som inaktiva... och hade de använt den fullständiga till kunderna så hade dessa klagat på en radikalt försämrad prestanda..

 

Den publika är m.a.o. en balansgång mellan prestanda och skydd..

 

Och för oss som köper vårat skydd så är det intressanta hur bra de skydd vi kan köpa fungerar.. Inte hur bra deras "laboratorieversioner" är.

 

Likadant är det när du tänker köpa grafikkort, då vill du hitta tester som utförs med de drivrutiner du kommer att få, inte tester där drivrutinerna optimerats för de testprogram som testarna använder..

 

Med andra ord:

Ett bra test (som virus.gr) visar vad du som vanlig kund får, inget annat!

 

/Thomas

Får du ofta rensa datorn? Är datorn seg? Vill du hellre använda datorn till det du tänkt dej? Installera då datorn enligt anvisning på http://www.WinGuider.se så får du en snabb, stabil och säker dator att använda länge!

 

[inlägget ändrat 2009-08-18 14:12:27 av /Thomas]

[inlägget ändrat 2009-08-18 14:22:25 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju två testplatser jag länkade till och inte bara av-comparatives. För jag antar att det var den du syftade på eftersom du brukar göra det.

Av-comparatives i februari-testen testar med 1,2 miljoner skadliga filer som dök upp under tidsperioden maj 2008 till januari 2009. Menar du att antivirustillverkarna anser att 8 månader gamla virus är ointressanta? Det är väl snarare 10 år gamla DOS-virus som har tagits bort.

 

Sedan testar de dessutom med 1,8 miljoner från tidsperioden april 2006 till april 2008, men det används bara som ett grundläggande krav. Produkterna måste detektera 97% av dessa för att få vara med i testet.

 

I dokumentet methodology.pdf nedladdningsbart på sidan

http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews

så står det i svaret på fråga 4 på sidan 17 ungefär så här i svensk översättning:

Produkterna fås vanligen genom nedladdning från företagets webbplats eller skickas från tillverkaren i mejl eller från en given FTP/HTTP-adress, tillsammans med en licensnyckel.

Produkter/signaturer uppdateras enligt användarmanualen (normalt via online-uppdatering eller, mycket ovanligt, genom manuell nerladdning av senaste officiella uppdateringen).

Varifrån har du fått dina uppgifter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-secure har iaf jag ha haft en massa virus som den ej hitta sist var de skumma saker som init.exe, LIAR6.EXE samt ~.exe den ej hittade..

 

Avast tog bort virus och trojaner första gången jag hade f-secure som den inte hittade. Tycker om att man kan genomsöka datorn innan windows startar.. finns de andra program som gör de?

 

Kaspersky har jag också haft.. att den var bra första ggn jag testade den. Men då jag inte hittade skivan då jag formatera den gången bytte jag.

 

Norton var även den dålig på att hitta virus som jag hade fått.

 

har även testat zoonalarm som inte verkar vara något bra..

 

panda, nod32 har jag ej testat.. förutom nu då jag lät onlinesöka datorn med panda.. hittade en Generic Trojan.

 

Jag vill ja något antivirus/brandvägg som även skyddar då jag får filer från tex messenger m.m Så vilket ska man då välja..

 

kanske är de bara så att jag ställer in brandväggarna fel eftersom jag jämt får problem? jag brukar för de mesta använda inställningarna som blir då man installerar de ibland ökar jag säkerhgeteb till max...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan skilja mycket på de olika versionerna, norton a 2005 var inte mycket att ha men 2009 är mycket bättre (dock tycker jag att det var lite för mycket inställningar)

 

har inte avast det du söker?

nu har jag aldrig använt messenger men alla filer som kommer via nätet scannas ju av det befintliga antivirusprogrammet, jag förstår inte hur det inte skulle va så. dessutom kan väl spara de filerna du får och då scannas de garanterat. med antivir vet jag att du kan via högerklick välja scanna fil/mapp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avast har bara virusprogrammet vad jag vet:( vill ju ha en bra brandvägg också...

 

Kanske testar kaspersky 2010 verkar bra..har någon erfarenhet av denna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske testar kaspersky 2010 verkar bra..har någon erfarenhet av denna?
Jag har inte testat själv, men både som antivirusprogram och brandvägg så får det bra resultat i tester. Men inget program skyddar mot allt utan man måste vara försiktig och förståndig samt gärna komplettera med andra skydd.

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men det finns ju flera bra gratis brandväggar, det är ju inget krav att brandväggen och antivirusprogrammet kommer från samma tillverkare.

är du duktig med brandväggar så rek jag online amour, annars finns det pc tools brandvägg som lite enklare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orsaken till att jag vill ha samma för jag får för mig att de blir mindre konflikter... men de kanske ej är så..

 

nja superduktig är jag nog ej är jag rädd för... vad är onlin amour för något...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är online armour för något....

 

Online Armor är en brandvägg,vet dock inte hur bra den är....

[inlägget ändrat 2009-08-19 00:27:54 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orsaken till att jag vill ha samma för jag får för mig att de blir mindre konflikter... men de kanske ej är så..
Det är normalt inget problem med att ha antivirus och brandvägg från olika håll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Online Armor är en brandvägg,vet dock inte hur bra den är....
Det är en mycket bra brandvägg enligt de tester jag har sett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...