Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra smtp-profil vid ändrat nätverk


ûberGuran

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon som har en bra idé på hur man enkelt eller med automatik löser problem med utgående mail (ändra smtp inställningarna) när man byter nätverksanslutning?

 

Ex. så har jag bredbandsbolaget hemma, kör Telia-surf via telefonen och telenor på jobbet men har en dator som jag vill ska kunna skicka och ta emot mail utan att behöva ändra smtp-inställningarna varje gång.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-18 10:06:11 av ûberGuran]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är att gå runt problemet, genom att välja en SMTP-server som går att komma åt från alla nät. Den som levererar din e-post bör ha en sån server (både min jobbmejl och min hemmamejl har). Det kräver alltid något slags inloggning, men det klarar e-postprogrammet.

 

Det du egentligen frågade om - att datorn ska välja SMTP-server efter vilken Internetanslutning du har för tillfället - är bökigare. Oklart hur bökigt, jag gav upp mina försök i den vägen och valde alternativet ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej och tack för ditt förslag. Har kikat runt på alternativ men dessvärre inte funnit vad jag letar efter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MultiNetwork Manager gör det du vill.

 

Men du kan, som F Lundewall redan nämnt, ex. skaffa ett gmail-konto och låta dess utgående server agera brevbärare både hemma & på jobbet..

 

Edit: får kanske ta tillbaks det sista..

Det går visserligen att ändra så att Gmail skickar brevet men då kommer, per automatik gmail-adressen som svaradress.

 

edit2: testa ange: smtprelay1.telia.com

 

 

[inlägget ändrat 2009-12-07 12:21:01 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag snabbkollat MNM, som jag har, så funderar jag eg. på om det är någon skillnad mot att du i din klient (funkar i Thunderbird) skapar två utgående smtp och väljer vilken beroende på var du är...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är förstås värt att testa!

Läste på ett forum följande (ang Outlook 2007):

 

 

"Hi, this is a step-by-step procedure to have two SMTP servers on Outlook 2007. It may work on previous versions, but I have no way to test it.

 

1. Create a new email account. The account should be POP3, even if your email account is IMAP (this way you won¡t have another accoun on your Mail Folders). Fill in the incoming email servers, outgoing email server (with your secondary SMTP server), and User name. Don't put your password. Go to More Settings and put a suitable name for this account (like Send Email from Home), and all the info required for your SMTP server, if it requires login and/or secure connection.

 

2. After creating it, it'll attempt to download your emails. Don't provide your password, just clic Cancel.

 

3. Go to Tools ===== Send/Receive ======= Send/Receive Settings ====== Define Send/Receive Groups. You'd probably see only one group (All Accounts). Clic Edit, and on the new window choose your new account on the left menu. There is an option that says "Receive mail items", you need to uncheck it. Clic Ok.

 

This last step is used so Outlook will not attempt to download emails using your secondary account. This way every time you clic on Send/Receive, Outlook will receive email through your "primary" account and send email through the primary and secondary account. When writting an email you'll see a button below Send, that allows you to define which account to use to send the email, so depending on your location you'll choose one or the other.

 

I hope this is helpful, like many people I connect to my school account from school and home, and my home ISP only allows me to send email through its own SMTP server."

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...