Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Rättvis reklamexponering på hemsida

Pumafliff

Recommended Posts

Hej, skulle behöva lite vägledning avd gäller reklam på en hemsida.

Hemsidan har plats för banners från de företag som vill annonsera, men hur gör jag smartast egentligen för att ta betalt på ett ärligt sätt som motsvarar den exponeringstid som annonsen får?

Som jag ser det finns det flera faktorer som avgör, i mitt fall har jag en kolumn bredvid den ordinarie hemsidelayouten, där banners radas upp uppifrån och ner. Självklart syns ju de bäst och mest om de ligger längst upp i den kolumnen.

Sen har jag en plats i det absoluta synfältet långt upp på sidan, denna plats kommer synas i varje webläsare så fort en sida laddas, till skillnad mot kolumnen på sidan som inte syns ifall skärmupplösningen är 800 bred (vilka som nu kör med det förtfarande).

På den fast platsen kommer jag behöva byta banner då och då eftersom fler företag vill ligga där, och det kanske man enklast gör vid varje gång en ny sida laddas... men... då kommer ju faktorer såsom hemsidans uppbyggnad och läsarnas surfvanor in i bilden.

Hemsidan har ca samma uppbyggnad som en dagstidnings hemsida, rubriker på förstasidan med klickbara länkar till själva artikeln på en undersida. Surfvanornas på hemsidan är också just precis sådana, man går in, kollar rubriker snabbt och sen till en artikel där man stannar längre tid. Sen används tillbakaknappen för att läsa ny rubrik och vidare till ny artikel osv osv. I sällsynta fall klickar man sig längre ner på sidan.

Man kan tycka att den som betalar mest borde komma upp först, men samtidigt tycka att den skall exponeras längre än de övriga... Sen kan man anse att olika reklamplatser (i kolumnen på sidan) har olika värde beroende hur högt upp på sidan de kommer osv.

Kan nån ge lite tips på hur man bör tänka när det gäller reklam och rättvisor. Började räkna på % av total reklamintäkt för att få en siffra på hur stor del respektive företag bidrar med och det borde vara en början, men sen skall det vägas mot vilken tid just den bannern ligger framme, eller längst upp, eller längst ner, som i sin tur måste vägas mot surf-vanorna och sidans uppbyggnad... känns som det kan bli krångligt att få till nåt bra, så därav denna fråga.

Kan man exempelvis byta banner utan att sidan laddas om, utan flash? I så fall skulle man kunna köra ett slags script som flyttar omkring banners oberoende av sidladdningar och sådant.

tack på förhand.

Kan man exempelvis byta banner utan att sidan laddas om, utan flash? I så fall skulle man kunna köra ett slags script som flyttar omkring banners oberoende av sidladdningar och sådant.
Du kan ju alltid titta på Ajax-tekniken.

I övrigt har jag inte orkat läsa igenom hela ditt inlägg, just nu i alla fall.

Det var en lång tråd och jag orkade inte heller läsa igenom.

Det finns massor av tekniker..

Enklast är faktiskt flash eftersom du slipper en massor onödiga skript samt att flash gör banner snyggare. Det är också enkelt att uppdatera en flashbanner.

Jag skulle tipsa om ett enkelt skript javascript och placera alla bilder(banners) i en enskild mapp.

http://www.cryer.co.uk/resources/javascript/script12slideshow.htm

sen finns det ju en med mer exempel, testa slider left / scroll up / blindx osv

http://www.scriptocean.com/slideshow/

hoppas det hjälpte!

tack för era svar båda två, jo jag vet att det blev en lång tråd. sorry.

Faktum är att teknikfrågan kom lite i andra hand i just den här frågan utan det jag mer ville ha synpunker på var hur man gör det rättvist mot alla annonsörer. Hur bedömer man vad just den platsen på hemsidan är värd kontra en annan plats, och hur bör man tänka när det gäller vilken annons som visas först (om man gör ett bildspel a'la flash eller nåt) eller tvåa eller trea... Bör man exempelvis börja om när strategiska sidor väljs på hemsidan eller bör man låta den rulla om och om igen oberoende på vart man är på sidan... det är såna funderaingar jag har.

Sen är svar om tekniska lösningar alltid välkomna för det lär ju bli en implementationsfas när designen är bestämd :-)

hur man gör det rättvist mot alla annonsörer
Det beror ju på hur det är upplagt ang kostnaderna, är det olika kostnader man ska få betala för en annonstid/plats så är det väl som i övriga livet, man får vad man betala för.

Man kan ju alltid slumpa ut i vilken ordning dem ska visas om alla ska betala samma pris. Säkert någon som kommer sitta och räkna gångerna men men...I långa loppet stämmer det nog för det mesta ;)

För Asp(.Net)/Php finns annars något som heter AddRotator.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...