Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hårddisk SATA. Datorn startar om sig


HotLava243

Rekommendera Poster

Hej.

 

Satte i en ny hårdisk SATA. Datorn fungerade ett tag men startade om sig och nu kommer jag inte längre än till WINDOWS XP-loggan och där startar den om sig konstant. Vad har hänt? Bränt SATA-ingången på moderkortet? Tacksam för svar.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du installerat SATA-drivern?

...brukar följa med på en diskett.

 

Sen vet jag förstås inte om två SATA-diskar kan dela på redan installerade SATA-drivers. Om du redan har en SATA-disk installerad från början och installerar en andra.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Är det därför datorn startar om sig? För att jag inte installerat SATA-drivers? Låter konstigt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är det därför datorn startar om sig? För att jag inte installerat SATA-drivers? Låter konstigt...

 

Kan jag inte med säkerhet svara på, men omstarter är Windows sätt att försöka återställa saker som blir fel.

 

Prova att installera SATA-drivern, och se om det blir bättre.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade ur den nya hårddisken och problemet kvarstår.

Datorn startas och kommer fram till Windows XP-loggan för att därefter starta om. Jag kommer inte in på datorn och kan alltså inte installera SATA-drivers.

Vad kan ha hänt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trycker på F8 upprepade gånger under uppstarten och i menyn som då kommer upp väljer något med senast fungerande konfiguration, kan Windows starta då?

Om inte så pröva med felsäkert läge i samma meny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte inte.

 

Detta är mitt problem:

 

Min strömkabel till en extern-hårddisk gick sönder och jag bestämde mig för att sätta i disken i datorburken. En relativt enkel operation. Satte i strömkontakt och SATA-kontakten. Eftersom SATA-drivern inte var installerad så hittade inte datorn disken och jag var inne på internet och kollade hur man installerade drivers för SATA. Plötsligt startar datorn om sig och efter det så kommer datorn inte längre än till logotypen för WINDOWS XP, alltså inte in på operativsystemet. Datorn startar om sig på samma ställe hela tiden....

 

Är det någon som vet vad som kan ha hänt??

 

MVH

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet vad som kan ha hänt??
Kanske någon Windows-fil eller drivrutin som blivit skadad av någon anledning?

Hann du installera något?

Var det en SATA-hårddisk i datorn innan också? I så fall fanns ju redan en drivrutin för moderkortets SATA-styrenhet installerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med felsäkert läge med kommandotolk i F8-menyn?

Om inte det heller fungerar så har jag nog inget annat förslag än en reparationsinstallation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara hårddisken som crashat? Kanske ska installera mitt OS på en annan HD....Eller är jag ute och cyklar? Om så är fallet går det då att på något sätt att komma åt filer/program från den crashade disken ändå?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Windows kommer en bit på väg så har ju inte hårddisken kraschat helt i alla fall utan det är väl troligare att det hänt något med vissa filer på den, och i så fall bör man ju kunna komma åt mycket på den i alla fall.

 

Kolla att det inte ser ut att ha hänt något, typ blivit bränt, på moderkortet i närheten av SATA-kontakten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bränt någonstans på moderkortet.

Jag provade att installera om XP men mitt i installationen startar datorn om sig. På exakt samma ställe varje gång,,,har provat minst 5 gånger.

Vad är detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör ett minnestest på din dator med ett program som heter MemTest86. Det finns på diverse boot cd som man kan ladda ner, tex Ultimate Boot CD. Använd Google för att lokalisera programmet och/eller Ultimate Boot CD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur kör man minnestestet då? Har bränt memtest86 på en skiva hur gör jag sen. Den bootar inte från den skivan när jag startar om datorn....g¨r det att göra på något annat sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...