Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Magnetism och energi???


T.P

Rekommendera Poster

Tja

är det någon annan än jag som funderat mycket över hur fan magneter dras till andra magnetiska material?

jag har inte läst mycket fysik utom grundskolans.

 

Men det jag undrar är att om man lägger två magneter nära varandra så dras de till varandra. Men om de förflyttas eller rör sig över huvud taget, utgör de rörelseenergi, och vart kommer den energin ifrån?

 

vad jag har fått lära mig är att man inte kan skapa enrgi eller förstöra energi (går i ett kretslopp, typ), det måste betyda att det finns energi i själva magneten?

 

Sedan är det ju energin som håller ihop magneterna i varandra, och man måste tillföra en ibland ganska stark motkraft för att dra isär dem, hur fungerar det ur ett energi-perspektiv?

 

jag har läst lite överallt men ingen sida tar upp det här ämnet, så jag skulle vara tacksam om det finns någon som kan förklara det här för mig, eller länka till nån sida som tar upp detta.

 

tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rörande energins bevarande behöver du inte vara orolig. Kraften/energin mellan två magneter kan liknas vid den som jorden (gravitationen) utövar på, säg, ett äpple. Du lyfter det med hjälp av kemisk energi. Du släpper det, det får rörelsenergi och faller mot marken.

 

 

När du drar isär magneter tillför du magneten en "lägesenergi" gentemot den andra magneten. Om du släpper magneten får den rörelseenergi för att i slutändan braka in i den andra magneten och då övergå i den enda energin den kan, värme.

 

enkelt beskrivet.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...