Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Främja svensk ekonomi? bullshit?


Simonsson

Rekommendera Poster

Vi hade en diskussion på jobbet hur man främjar svensk ekonomi, diskussionen var jävligt diffus.. De svamlade också att BMP hade inget med ekonomi att göra, vilket fick mig att bli jävligt förbannad.

 

men något i stilen var det såhär..

 

 

En ansåg att främja svensk ekonomi var att köpa in billigt taiwan skräp för 1kr och sedan sälja för 10kr i sverige och utomlands, på så sätt främjar den svenska ekonomin..

(Han blir ju 9kr rikare för varje bit han säljer, men för mig lät det inte som att man främjade svensk ekonomi från början då man handlade från ett annat land)

 

Min åsikt var att man skulle välja de svensktillverkade produkter före billigt taiwan skräp för 1kr och på det sättet har man främjat svensk ekonomi.

 

dvs..Om jag köper likadan produkt som är tillverkad i sverige för 1kr eller 3kr och säljer dem inom sverige och världen för samma pris (10kr) så har väl jag främjat svensk ekonomi mer än den första exemplet?

 

vilket exempel främjar mest svensk ekonomin?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt,

men jag har ett praktiskt exempel från 80-talet:

En svensk företagare köper in julprydnader av halm och sytråd, tex stjärnor

från Kina för 10öre/st. Han packar dom i nya kartonger här i Sverige och säljer för 4kr/st.

Eftersom värdet på produkten nu ökat med mer än 100% (den kostar mer än 20 öre) så kan han märka kartongerna med Made In Sweden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jao, det är samma teori som det första exemplet.. vad man sedan gör med vinsten är svårt att veta. Men trotsallt har han privat tjänat på det, men knappast främjt svensk ekonomi mer än det andra exemplet.... eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper den svensktillverkade produkten har den ju sysselsatt fler svenskar. Någon har tagit fram råvaran och någon annan har förädlat den, en tredje har transporterat den. De tjänar sitt levebröd på att göra detta och batalar skatt till Sverige. En importerad vara sysselsätter ju färre personer i Sverige, kanske bara den som transporterar den och den som slutligen säljer den.

 

[inlägget ändrat 2009-08-16 17:33:52 av MrB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, det bygger ju på att man kan hitta "samma" produkt för samma pris i Sverige vilket oftast inte är fallet.

Alternativet blir då allt som oftast att man inte köper något alls vilket är sämre för den svenska ekonomin. Jag är, som många andra, helt övertygad om att frihandel är det bästa för allas ekonomi.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt nog att överleva som småföretagare i det här landet som det är. Kan man då öka sina marginaler, speciellt de första åren, genom att använda långt billigare underleverantörer från ex. Asien än vad som går att finna i Sverige, så ökar naturligtvis chansen till överlevnad och därmed berikas företagandet och styrkan hos svensk ekonomi.

 

Baksidan blir ju förstås att de svenska företag som konkurrerar med dessa billiga leverantörer kanske går under till slut. Då får man helt enkelt hitta andra grenar att satsa på. Ett land kan inte isolera sig och tro att man kan stå för all produktion och leverans av delar som kan tänkas behövas inom inhemsk industri, jag tycker t.o.m att det är befängt att ens vilja uppnå ett sådant scenario idag.

 

I en frihandel, om man inte klarar av konkurrens, så får man helt sonika inse detta och lägga ned och sadla om till en annan nisch, där man kanske kan skaffa sig ett övertag. Alternativt att man inom samma nisch erbjuder ett mervärde (i form av ex. kvalitet, service, garantier, logistik mm.) som gör inköpet av dyrare alternativ till ett realistiskt val.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde vara billigare att köpa en Volvo här jämfört med utlandet. Men så är inte fallet.
Det beror väl på vilket land man jämför med.

http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/report.html

En jämförelse mellan bilpriser i olika länder

Jag laddade ner Manufacturers' price tables Part 2 och ser att listpriset för en Volvo S40 är 30 050 euro inkl försäljningsskatter i Finland men bara 21 296 i Sverige. Man kan få S40n billigare i två länder, Polen 19 117 och England 17934. Även utan försäljningsskatt så ligger Sverige bland de lägsta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med bostadsbristen har väl inget med topografin att göra?

Det finns ju mängder med billiga tomter (tomtar tycker jag man får bekosta själv oavsett pris ;)) men oftast på platser där ingen vill bo.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...