Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer 5738 blir varm o stängs av


*VERA*

Rekommendera Poster

Hej.

Undrar om det är ngt fel på min Acer 5738? Sonen spelar Stalker o efter nån timma stängs den av! Spelar inte med högsta grafik ens. Blir väldigt varm men vet inte o det är det som är felet. Datorn ska väl klara detta spelet, det är ju ett par år gammalt. Fel på min dator eller klarar den bara inte spelet? Normalt beteende att datorn stängs av p g a överhettning?

 

mvh V

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr vanligt med att bärbara datorer blir varma.

Därför har det kommit fram en rad kylplattor

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s40893558&o=produkt_betyg

men att lyfta upp datorn från bordet med två fyrkantlister ca 10x10x300mm långa parallellt med kortsidorna på datorn placerade så de inte täcker några lufthål i botten på datorn och en vanlig fläkt som blåser mot baksidan av skärmen kan hjälpa

typ

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=98227567

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man kan ju börja med att se om det hjälper med tryckluft på burk för att blåsa bort damm som samlat sig innanför ventilationshålen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nya datorer så har man ju support från tillverkaren och de vet ju bäst vad som gäller för just den datorn.

 

Om processorn blir överhettad så är det normalt att datorn stängs av för att inte processorn ska gå sönder.

 

Det gäller att man inte har datorn så att ventilationshålen blir igentäppta t ex av benen om man har den i knät.

 

På en ny dator så bör man nog hålla sig till de drivrutiner som datortillverkaren har till datorn, i alla fall tills man kontaktat supporten för om supporten får höra att man installerat drivrutiner från annat håll så kommer de att säga att man måste installera om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer gör reklam för datorn som en "speldator". Vet ju att en laptop INTE är en speldator, men enligt reklamen ska den klara de senaste spelen hyfsat. Tycker inte den gör det, om den stängs av p g a överhettning efter 1-1.5 timmar....... Är det processorn, grafikkortet RAM- minnet eller vad som inte är tillräckligt?

Spec:

Acer Aspire 5738G

Intel Core2Duo T6400 2,00 Ghz

4 Gb RAM

Nvidia Geforce G105M Cuda med 512 mb dedikerat minne.

 

mvh V

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överhettning i sig har ju inte mycket med att processorn eller grafikkortet inte är tillräckligt bra utan mer med att ventilationen av datorn inte klarar av att kyla ner något i datorn. Du kan ju se vad t ex HWMonitor

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

har att säga om temperaturerna i datorn. Om Acer har något program för temperaturvisning så bör det användas i första hand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, det ska jag göra nästa gång spelet går på högvarv. Ska bli spännande!

Har installerat Speedfan, men vad är OK temperaturer? Vid vilken temp stängs den av ungefär o är det grafikkortets temp som styr det? Vid vanlig surfning utan en massa andra program igång är GPU (grafikkortets temp?) 46-48 Core 1 o Core 2 (Processorns tempar?) 38-42.

Tack för alla svar! Vill veta allt om allt....... :)

 

//V

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är gjort i din dator men i stationära datorer så brukar det nog bara vara processortemperaturen som får datorn att stänga av sig. Olika processorer och grafikkort tål olika hög temperatur och jag har inte kunskap om hur det är för en viss processor eller ett visst grafikkort.

 

De temperaturer du skriver nu är i alla fall högst normala.

 

Men om Acer går ut med att det är en bärbar som är avsedd för spel så tycker jag att du ska vända dig till supporten eftersom det inte stämmer och det är ju viktigt att påpeka sådant för att stävja vansinnig marknadsföring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...