Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser!


lurvapan

Rekommendera Poster

Hejhej, jag är ny här på eforum och behöver hjälp med min dator. Nu på senare tid så har jag märkt att min dator har blivit seg, speciellt när man ska starta upp den.

 

Den kan ladda upp allt och sen när jag skrivit in lösenordet så står det Välkommen i flera minuter ibland, som om datorn inte svarade.

Och nu så brukar datorn vara jätteseg att starta upp när man måste vänta på att den ska först och främst logga in, och sedan när jag till exempel surfar så kan datorn frysa helt plötsligt, då menar jag att i princip att program inte svarar, men jag kan fortfarande röra på musen.

 

Jag har gjort en diskdefragmentering förra veckan och förut idag installerade jag Tuneup utilities och rensade mitt register samt valde att kolla hårddisken med programmet, och det verkar som den har åtgärdat något fel som den tydligen hittade i början.

 

Jag tänkte posta en Hijackthislog och kolla om någon kunde vara snäll och titta lite på den och se så att det inte är något mysko där. Tack på förhand.

 

[log]Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 20:31:11, on 2009-08-15

Platform: Windows Vista SP1 (WinNT 6.00.1905)

MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18813)

Boot mode: Normal

 

Running processes:

C:\Windows\system32\Dwm.exe

C:\Windows\Explorer.EXE

C:\Windows\system32\taskeng.exe

C:\Program Files\Windows Defender\MSASCui.exe

C:\Windows\RtHDVCpl.exe

C:\Program Files\AVG\AVG8\avgtray.exe

C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\GrooveMonitor.exe

C:\Windows\System32\rundll32.exe

C:\Program Files\ROCCAT\Kone Mouse\KoneHID.EXE

C:\Program Files\Razer\Lycosa\razerhid.exe

C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe

C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe

C:\Windows\ehome\ehtray.exe

C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy\TeaTimer.exe

C:\Windows\ehome\ehmsas.exe

C:\Program Files\ROCCAT\Kone Mouse\osd.exe

C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe

C:\Program Files\Razer\Lycosa\razertra.exe

C:\Windows\System32\OBroker.exe

C:\Program Files\ekort\ekort.exe

C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

 

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.eniro.se/

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Window Title = Internet Explorer erhållet från Komplett

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =

O1 - Hosts: ::1 localhost

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: e-kort Browser Helper Object - {1C900459-DEEF-4aa9-B260-1EF0F0C70A8D} - C:\Program Files\ekort\Bhoekort.dll

O2 - BHO: Skype add-on (mastermind) - {22BF413B-C6D2-4d91-82A9-A0F997BA588C} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll

O2 - BHO: WormRadar.com IESiteBlocker.NavFilter - {3CA2F312-6F6E-4B53-A66E-4E65E497C8C0} - C:\Program Files\AVG\AVG8\avgssie.dll

O2 - BHO: Spybot-S&D IE Protection - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll

O2 - BHO: Groove GFS Browser Helper - {72853161-30C5-4D22-B7F9-0BBC1D38A37E} - C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\GrooveShellExtensions.dll

O2 - BHO: Windows Live inloggningshjälpen - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll

O2 - BHO: e-kort Helper Class - {9065E913-4F23-4B47-9B5D-B055D32DB1F3} - C:\Program Files\ekort\EKortHelper.dll

O2 - BHO: Servicecenter Plugin - {DB87CDE1-EF9C-44EB-A42F-6D0B3C72C516} - C:\Program Files\Bredbandsbolaget\Servicecenter\IEFixItNowPlugin.dll

O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll

O3 - Toolbar: (no name) - {0BF43445-2F28-4351-9252-17FE6E806AA0} - (no file)

O3 - Toolbar: e-kort Toolbar - {8DB2B2E8-579F-48A8-A496-18FEFCF8F4DF} - C:\Program Files\ekort\EKortToolbar.dll

O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide

O4 - HKLM\..\Run: [RtHDVCpl] RtHDVCpl.exe

O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\Program Files\Common Files\Ahead\Lib\NeroCheck.exe

O4 - HKLM\..\Run: [skytel] Skytel.exe

O4 - HKLM\..\Run: [AVG8_TRAY] C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgtray.exe

O4 - HKLM\..\Run: [GrooveMonitor] "C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\GrooveMonitor.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit

O4 - HKLM\..\Run: [Kone] "C:\Program Files\ROCCAT\Kone Mouse\KoneHID.EXE"

O4 - HKLM\..\Run: [Lycosa] "C:\Program Files\Razer\Lycosa\razerhid.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe"

O4 - HKCU\..\Run: [sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun

O4 - HKCU\..\Run: [ehTray.exe] C:\Windows\ehome\ehTray.exe

O4 - HKCU\..\Run: [DAEMON Tools Pro Agent] "C:\Program Files\DAEMON Tools Pro\DTProAgent.exe" -autorun

O4 - HKCU\..\Run: [spybotSD TeaTimer] C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy\TeaTimer.exe

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [bredbandsbolaget Servicecenter] "C:\Program Files\Bredbandsbolaget\Servicecenter\Bredbandsbolaget.exe" (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NÄTVERKSTJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [bredbandsbolaget Servicecenter] "C:\Program Files\Bredbandsbolaget\Servicecenter\Bredbandsbolaget.exe" (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [bredbandsbolaget Servicecenter] "C:\Program Files\Bredbandsbolaget\Servicecenter\Bredbandsbolaget.exe" (User 'Default user')

O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\EXCEL.EXE/3000

O9 - Extra button: Skicka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\ONBttnIE.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Ski&cka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\ONBttnIE.dll

O9 - Extra button: Skype - {77BF5300-1474-4EC7-9980-D32B190E9B07} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll

O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\REFIEBAR.DLL

O9 - Extra button: (no name) - {DFB852A3-47F8-48C4-A200-58CAB36FD2A2} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Spybot - Search & Destroy Configuration - {DFB852A3-47F8-48C4-A200-58CAB36FD2A2} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll

O13 - Gopher Prefix:

O18 - Protocol: grooveLocalGWS - {88FED34C-F0CA-4636-A375-3CB6248B04CD} - C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\GrooveSystemServices.dll

O18 - Protocol: linkscanner - {F274614C-63F8-47D5-A4D1-FBDDE494F8D1} - C:\Program Files\AVG\AVG8\avgpp.dll

O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL

O20 - AppInit_DLLs: avgrsstx.dll

O23 - Service: AVG8 WatchDog (avg8wd) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe

O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Macrovision Europe Ltd. - C:\Program Files\Common Files\Macrovision Shared\FLEXnet Publisher\FNPLicensingService.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: NBService - Nero AG - C:\Program Files\Nero\Nero 7\Nero BackItUp\NBService.exe

O23 - Service: NMIndexingService - Nero AG - C:\Program Files\Common Files\Ahead\Lib\NMIndexingService.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - NVIDIA Corporation - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe

O23 - Service: PnkBstrA - Unknown owner - C:\Windows\system32\PnkBstrA.exe

O23 - Service: Steam Client Service - Valve Corporation - C:\Program Files\Common Files\Steam\SteamService.exe

O23 - Service: @%SystemRoot%\System32\TuneUpDefragService.exe,-1 (TuneUp.Defrag) - TuneUp Software - C:\Windows\System32\TuneUpDefragService.exe

O23 - Service: @%SystemRoot%\System32\TUProgSt.exe,-1 (TuneUp.ProgramStatisticsSvc) - TuneUp Software - C:\Windows\System32\TUProgSt.exe

 

--

End of file - 8143 bytes

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle sätta på datorn idag igen så märkte jag att problemet kvarstod, fattar inte vad det kan vara! Har laddat ner Malwarebytes scanner och scannat igenom, och scannat online med ESET online scanner som du tipsade om och ingen av dem hittar något.

 

Ska jag formatera datorn eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju inte sannolikt att det är något skadligt då.

 

O4 - HKLM\..\Run: [Kone] "C:\Program Files\ROCCAT\Kone Mouse\KoneHID.EXE"

O4 - HKLM\..\Run: [Lycosa] "C:\Program Files\Razer\Lycosa\razerhid.exe"

Är det här två möss? Eller är det ena något annat?

 

Se om det har kommit något i Kontrollpanelen - Programrapporter och lösningar under den här tiden som segheten har funnits.

 

---------

Jag flyttar tråden till forumet för Windows Vista

 

Cecilia - Moderator för Virus, skadliga program & botemedel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Razer Lycosa är mitt tangentbord och Roccat Kone är min mus, och det har inte kommit något i Programrapporter och lösningar. Min polare sa att han trodde att han hade något liknande och då sa han att han stoppade i sin windowsskiva och tryckte på att formatera, och efter det så sa han att det löste sig.

 

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt, jag har inte direkt några viktiga filer på datorn så jag skulle kunna formatera, men jag vill ju helst undvika det. Det är kanske lite svårt att förstå problemet, så det kanske är lite svårt att hjälpa. Men jag kan ju formatera datorn och se hur det funkar sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det något Fel i Loggboken just när datorn segar?

 

Installerade eller uppdaterade du några drivrutiner i samband med att den här segheten började?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

igår installerade jag om windows och jag kollade i loggboken nu, det kommer upp ett antal fel om Diagnostics Performance både varningar, kritiska fel och vanliga fel, och så står det att "Denna drivrutin tog längre tid än väntat att initiera vilket innebär att datorns uppstart tar längre tid"

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-17 10:27:37 av lurvapan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så står det att "Denna drivrutin tog längre tid än väntat att initiera vilket innebär att datorns uppstart tar längre tid"
Står det vilken drivrutin eller något filnamn också?

 

Har du en märkesdator, som Dell eller HP, en egenbyggd dator eller vad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej datorn beställde jag från komplett.se med delar jag valde själv.

 

Nu när jag tittar mer på händelseloggarna så ser jag att drivrutinen är bara en sak bland andra fel.

 

Denna drivrutin tog längre tid än väntat att initiera vilket innebär att datorns uppstart tar längre tid:

Filnamn : tunnel

Eget namn : Microsoft Tunnel Interface Driver

Version : 6.0.6000.16501 (vista_gdr.070606-1500)

Total tid : 10517ms

Försämringstid : 9017ms

Tidpunkt för incidenten (UTC) : 2009-08-17 07:20:36

 

Det fanns även detta

Detta program tog längre tid än väntat att starta vilket innebär att datorns uppstart tar längre tid:

Filnamn : TrustedInstaller.exe

Eget namn : Windows Modules Installer

Version : 6.0.6000.16386 (vista_rtm.061101-2205)

Total tid : 31308ms

Försämringstid : 26308ms

Tidpunkt för incidenten (UTC) : 2009-08-17 07:20:36

 

Och detta

Bakgrundsoptimeringar (förhämtning) tog längre tid att slutföra vilket innebär att datorns uppstart tar längre tid:

Namn : BackgroundPrefetchTime

Total tid : 43628ms

Försämringstid : 13628ms

Tidpunkt för incidenten (UTC) : 2009-08-17 07:20:36

samt några mer fel som försämrar uppstarten som involverar filerna svchost.exe och SMSSInit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eget namn : Microsoft Tunnel Interface Driver
Det är något som har med nätverks-, internet-anslutningen att göra och där särskilt IPv6-delen. Eftersom IPv6 inte är något som används av någon svensk internetleverantör för hemanvändare så kan du avbocka det:

Kontrollpanelen - Nätverks- och delningscenter

Hantera nätverksanslutningar

Högerklicka på nätverksanslutningen och välj Konfigurera

Avbocka TCP/IPv6

 

Filnamn : TrustedInstaller.exe

Eget namn : Windows Modules Installer

Det verkar som att det pågick Windows-installationer. Kan det stämma? I så fall har det väl ordnat till sig nu eller efter ett par till omstarter.

 

Det är även normalt att bakgrundsoptimeringen får jobba extra på ett nyinstallerat system.

 

För att få ett optimalt system så är det ju bra att hämta drivrutiner från moderkortstillverkarens webbplats och från de andra som har tillverkat korten som sitter i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det stämmer nog att jag installerade någonting där, men problemet fanns ju även innan jag installerade om systemet..

 

har laddat hem nya drivrutiner till moderkortet, tog en titt i händelseloggen igen och ser att det tillkommit program som fördröjer datorns uppstart, men jag tror inte det är något problem med just de filerna. Det är mer som att datorn "inte svarar" hela tiden i några sekunder för att sedan komma tillbaka och så hoppar det så fram och tillbaka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det några fel i Loggboken?

 

Jag vet inte, men en hårddisk som inte mår riktigt bra skulle kanske kunna ge upphov till det. Om det är läsproblem så innebär det att Windows får vänta tills hårddisken lyckas läsa en fil korrekt. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett test med programmet och den verkade inte hitta någonting... men jag har ändå en känsla av att det är något fel med hårddisken. helvete vad krångligt allt ska vara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland ja, till exempel så ville datorn göra en inkonsekvenskontroll av hårddisken häromdagen och då kunde den fastna på någon random fil och sedan var det som att inget svarade och sedan efter kanske 30 sekunder så satte den igång igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner det, men man ska inte söka igenom hårddisken med den eller? verkade ju inte finnas någon sådan funktion. Det står Driver health 100% och att den är excellent.

 

Man kunde klicka in sig på Drive Smart attributes där det fanns en massa saker som Raw Read Error Rate och en massa annat och till höger om varje sådan så fanns det 3 kolumner: Value, Threshhold och Worst. Dock vet jag inte vad det är för något

[inlägget ändrat 2009-08-18 03:18:36 av lurvapan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kunde klicka in sig på Drive Smart attributes där det fanns en massa saker som Raw Read Error Rate och en massa annat och till höger om varje sådan så fanns det 3 kolumner: Value, Threshhold och Worst. Dock vet jag inte vad det är för något
Det är den sidan som kan vara intressant.

Du kan ta en skärmdump av den och bifoga till ett inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, kunde inte förstora rutan så jag fick ta 2 skärmdumpar

 

[bild bifogad 2009-08-18 18:03:18 av lurvapan]

[bild bifogad 2009-08-18 18:03:47 av lurvapan]

[bild bifogad 2009-08-18 18:04:03 av lurvapan]

1155498_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att "reallocated sector count" är 200 så är det inte bra, liksom några andra värden. Men det var onekligen en bättre bild i länken i det här inlägget //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1154820#1155312 och det verkar vara ett program som heter Hard Disk Sentinel.

http://www.hdsentinel.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Laddade ner och den tycks inte hitta något verkar det som?

 

[bild bifogad 2009-08-18 18:44:58 av lurvapan]

1155514_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ju bra ut. Du kan ju ha programmet igång och så göra en virussökning om den kan tänkas säga något mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blev inga ändringar när jag virussökte. kanske är bättre att bara ringa komplett och sedan antagligen lämna in den..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...