Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strejkar med full patron


Jodie

Rekommendera Poster

Satte i en ny svart bläckpatron i en Epson C44UX i påskas och skrev ut några sidor med bra resultat. När jag sedan försökte skriva ut igen i slutet av juli blev det praktiskt taget ingenting på pappret, trots att skrivaren jobbar och indikeringen visar mycket god bläcknivå. Jag har nu flera gånger kört den inbyggda rengöringsfunktionen utan resultat. Finns det något annat sätt att få igång bläcktillförseln igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Troligen har bläcket torkat längst ner i skrivhuvudet.På en gammal C60

fungerar det att lösa upp bläcket på skrivhuvudets undersida med hjälp av fuktat mjukt papper.

 

Starta ex ett "testtryck", dra ur elkabeln när skrivhuvudet lämnat viloläget.Med en vikt fuktat pappersremsa som du petar under huvudet bör du kunna lösa upp torkat bläck,Upprepa någon gång.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Troligen har bläcket torkat längst ner i skrivhuvudet.På en gammal C60

fungerar det att lösa upp bläcket på skrivhuvudets undersida med hjälp av fuktat mjukt papper.

 

Starta ex ett "testtryck", dra ur elkabeln när skrivhuvudet lämnat viloläget.Med en vikt fuktat pappersremsa som du petar under huvudet bör du kunna lösa upp torkat bläck,Upprepa någon gång.

 

LARSAS

 

Tack för svar. Att komma åt med med papper som du föreslog såg marigt ut, så jag blötte topz istället och försökte torka (i blindo) så gott det gick. Jag förbrukade nog ca 10 st innan de inte blev särskilt svarta längre. Men trots två omgångar sådan rengöring och dito utskriftsförsök skrevs sedan ingen text ut. Jag la ett av pappren på en bordsduk, fotade av och bifogar bilden.

 

Förslag på vidare åtgärder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det misslyckades att få med bilden tidigare, så jag försöker igen...

 

[bild bifogad 2009-08-17 16:25:29 av Jodie]

1155203_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är ej säkert att det hjälper med en ny patron om stoppet sitter i skrivhuvudet som ju är skilt från patronen.

 

Jag har gjort så att jag lagt remsan i rännan just där papperet kommer fram.Dragit skrivhuvudet över papperet.Får man tag i papperets båda ändar kan man dra det fram och tillbaks.Genom att det är fuktigt löses förhoppningsvis bläcket om remsan får verka en stund.

 

På min C60 når nog ej en "tops" rätt ställe (de små munstyckena)

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack bägge för era svar!

 

Jag har inte kunnat försöka något mer sedan topzningen, och nu kommer jag nog inte träffa den aktuella skrivaren på några månader.

 

Men det har dykt upp minnen av att det tyvärr krånglat tidigare på samma eller liknande sätt förr med den här skrivaren nog minst ett par gånger. Antagligen är det inte så lyckat köra med bläckstråleskrivare när man skriver ut så sällan...?

Vore det kanske mer ekonomiskt och tillförlitligt att skaffa en billig laserskrivare istället? En sådan borde väl kunna stå overksam verkligt långa tider utan att den sedan strejkar när man plötsligt behöver skriva ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i att en laserskrivare fungerar trots att den stått oanvänd länge.

 

Men det finns andra problem, iaf med återfyllda tonerkassetter; svarta/ljusa horisontella streck, grått lodrätt band i kanten, etc. Det blir heller inte fotokvalitet på färgutskrifter, även om de duger bra.

 

Svartvita dokument funkar bäst. Dessutom tål utskrifterna lite fukt/vatten till skillnad mot de från bläckstråleskrivare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tål en laserskrivare att stå (oanvänd) i ett hem där temperaturen några veckor ibland sänks till endast ca 10 plusgrader?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par exempel:

HP LaserJet P1006. Den tål ned till 10 grader vid drift. Lexmark E120n tål ned till 16 grader vid drift.

 

Det står inget om lagringstempen, men den bör vara lägre. Leta på en skrivare som passar, och gå in på tillverkarens sida eller ring tillverkaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Jag har inte kunnat försöka något mer sedan topzningen, och nu kommer jag nog inte träffa den aktuella skrivaren på några månader.

 

 

Jag är nu åter hos den strejkande, som tycks strejka än mer nu än vad jag minns sedan tidigare: När man tryckt på strömknappen rasslar det bara lite och skrivarsläden rör sig endast en aning, och sedan blinkar ström- och underhållsknappen varannan gång. På datorskärmen kan man se bläcknivåerna som fullt tillräckliga, men jag lyckas inte få fram skrivhuvudena från sitt gömsle på något sätt. Det stod visst i någon anvisning att de skulle komma fram om man höll nere underhållsknappen i 6 sekunder, men därpå märks heller ingen reaktion alls. Något tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det skulle hjälpa, men har du någon gång uppdaterat drivrutinerna?

 

Dom senaste finns här...

 

http://tinyurl.com/yfsoywl

 

Tack för svaret och länken. Tyvärr kunde jag inte upptäcka någon drivrutin för Vista där, hur man nu ska tolka det...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kunde jag inte upptäcka någon drivrutin för Vista där, hur man nu ska tolka det...?

Testade du för Windows XP eller för Windows 2000?

Många gånger i andra sammanhang så brukar det fungera med endera, även om man enligt manual, "bör" köra med Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade du för Windows XP eller för Windows 2000?

Många gånger i andra sammanhang så brukar det fungera med endera, även om man enligt manual, "bör" köra med Vista.

 

Nej, tanken att testa med något som inte stod vara för Vista föll mig aldrig in. Jag har antagit att drivrutiner för den här skrivaren fanns "inbakade" i Vista. Den användes först till en dator med XP och jag minns inte att det krävdes något särskilt drivrutinsinstallerande innan den senare fungerade till även denna dator med Vista.

 

[inlägget ändrat 2010-01-09 11:58:50 av Jodie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...