Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

drivrutiner,hjälp!


zascha

Rekommendera Poster

Hej,

 

köpte en acer extensa 5420G förra sommaren, installerade windows xp istället för (krångliga!) Vista som var installerat men fick en massa problem p.g.a olika drivrutiner då saknades, kontaktade Acersupport och fick hjälp med hänvisning till nedladdning av drivrutiner från deras hemsida.

Drivrutinen till videocontroller fungerade dock ej, ringde då och fick sen mail m länk till annan drivrutin.

Den funkar inte heller. Enhetshanteraren visar att drivrutiner saknas till "videocontroller vga compatible" och "mass controller".

 

VART KAN JAG HITTA NEDLADDNING FÖR DESSA DRIVRUTINER?

Har letat o laddat ner en massa olika Ati-display-drivers osv, men samma sak händer varje gång, precis som när jag laddade ner från länken jag fick, installationen avslutas med "setup did not find a driver compatible with your current hardware or operationsystem".

Kan jag få hjälp med detta är jag MYCKET TACKSAM!! Jag har sökt överallt,kollat på olika forum osv.Här är en länk till spec.på acer extensa 5420G om det kan vara till ngn hjälp.http://www.premiumgeeks.com/laptop/acer-laptop/acer-extensa-5420g-specs/ Datorn funkar ju men när man"scrollar"ner på en sida på internet fladdrar bilden o det tar jättelång tid,ger nu upp snart.

I Enhetshanteraren(device manager,har eng version på xp)är gult frågetecken på"other devices"och under det står"videocontroller,vga compatible" med gult frågetecken o ett gult utropstecken. Är jätteglad om ngn kan hjälpa mig fixa detta,börjar tro det är omöjligt göra det,har ställt frågor om detta förut men som sagt,allt jag laddat ner o försöker installera ang videocontroller,vga osv avslutas med felmeddelandet i min text ovan.Kan ej mkt om datorer,är det så att jag kanske gör ngt elementärt fel vid mina nedladdningar av detta eller...?Please,hjälp!

 

[inlägget ändrat 2009-08-14 21:20:28 av zascha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för tips men tyvärr, inga av dessa funkar.Hade redan provat en tidigare,men försökte igen.På de jag provat nu kommer så småningom felmeddelandet upp"Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system.Setup will now exit".Är det som är så konstigt,även om det"borde"vara rätt så blir det fel,precis som när jag försökt ladda ner"rätt"programvara för just den här datormodellen från tillverkaren acers hemsida.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så mycket special i dagens bärbara så man är nästan jämnt hänvisad till drivrutiner från datortillverkaren. ATI har inte släppt några drivrutiner för Mobility Radeon HD 2400 XT vilket framgår på

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

så det är inte underligt att de drivrutiner du försöker installera inte hittar någon känd hårdvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är det kanske inget mer jag kan göra?Vänta tlls ATI släpper drivrutiner till Mobility Radeon HD 2400 XT?Konstigt att inte acer-supporten gav mig den infon då.Vet inte hur många timmar,dagar jag hållit på laddat ner o försökt installera rätt drivrutiner...suck!Vad är meningen med att de gör på detta vis kan man undra.Men,då är det alltså kört tillsvidare,eller har jag missuppfattat något?Hursomhelst,tack i alla fall för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta tlls ATI släpper drivrutiner till Mobility Radeon HD 2400 XT?
Det kommer de nog inte att göra, de gör det nog inte därför att drivrutinen är beroende av annat än ATIs grafikchip och då blir det moderkortstillverkaren som får ordna drivrutinen.

 

Har du verkligen installerat alla drivrutinerna för din dator och XP från Acers webbplats:

http://support.acer-euro.com/drivers/downloads_gd.html

där finns i alla fall en VGA-drivrutin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat alla drivrutinerna från acers webbplats,fick länk dit från acersupporten.Mailade dit igen när vga...inte funkade och fick då mail med ny länk jag kunde prova;http://www.driversdown.com/drivers/ATI-Radeon-Graphics-Card-Display-Driver-7.8-WindowsXP-XP-MCE_68497.shtml

Men det blev samma felmeddelande även på denna.Har nu inte kvar ngn"supporttid"pga det har gått över ett år sen jag köpte min acer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Den här har du kanske också provat då:

http://download.cnet.com/ATI-Mobility-Radeon-HD-2400-XT/3000-2108_4-172124.html

 

Cecilia skrev:

Det kommer de nog inte att göra, de gör det nog inte därför att drivrutinen är beroende av annat än ATIs grafikchip och då blir det moderkortstillverkaren som får ordna drivrutinen.

 

Jag får många träffar när jag googlar på grafikkortet:

http://snipurl.com/px8c0

 

Var inne på liknande igår, men blev plötsligt osäker på om det verkligen var rätt jag sökt. Visade sig nu att det egentligen var rätt.

 

Nu hittade jag det jag var inne på igårkväll:

 

http://www.driverheaven.net/modtool.php

 

...finns även stöd för ATI Mobility Radeon HD 2400 XT

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men på download.cnet står det att filen är från Gateway som tillverkar datorer så man kan ju inte vara säker på att den passar andra datorer. Då tror jag ju mer på driverheaven.net, men lite osäkert känns det ju med något som vare sig kommer från ATI eller datortillverkaren.

 

Enhetshanteraren visar att drivrutiner saknas till "videocontroller vga compatible" och "mass controller".
Är det ens grafikenhetens drivrutin som saknas eftersom det står controller? Det kanske är chipset-drivrutinen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,den första länken som går till cdon.com har jag provat förut men när man ska ladda ner kommer man till blank sida"file not found...".Har också googlat på grafikkortet men kommer då oftast till sidor där man egentligen luras att ladda ner"hitta-drivrutiner-betal-program".Det här"moodtool"eller vad det heter,på drivers heaven har jag faktiskt laddat ner förut,kom till den sidan via ett utländskt forum där någon frågade ungefär samma som jag,dvs drivrutiner till denna acerdator om man tagit bort vista o har xp istället.Men,jag fattar inte vad det är jag ska göra när jag öppnat zipfilerna o installerat det programmet,man ska på ngt vis i en ruta "få in" genväg till de rätta drivrutinerna o det har bara blivit fel hur jag än gör.Om jag kunde få en ej för avancerad förklaring kanske jag kunde göra rätt o det skulle funka,har som vanligt trott det är fel drivrutiner som det blivit hittills.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Masscontroller" saknas ej längre,var ngt tillfälligt fel men det är"videocontroller vga compatible"som har saknats(gult utropstecken-frågetecken)i enhetshanteraren.Jag har också funderat på chipset,när jag kollar i"Everest"är sidan där fakta om chipset ska stå grå o tom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men,jag fattar inte vad det är jag ska göra när jag öppnat zipfilerna o installerat det programmet,man ska på ngt vis i en ruta "få in" genväg till de rätta drivrutinerna o det har bara blivit fel hur jag än gör.

 

Det står ganska lättförståeligt under Installation step by step guide hur du ska göra. Även vilka sökvägar du ska använda.

 

Men, jag har inte haft anledning att prova själv.

Kanske är mer komplicerat än så?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova igen om en stund,är lite seg i huvudet nu,har hållit på nästan hela natten m olika drivrutinsvarianter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat en gång nu men det blev ngt fel o inga nya drivrutiner hade blivit installerade fast det såg ut som programmet gjorde vad det skulle.Men nu ska jag förbereda ett födelsedagskalas som vi har i e.m(onödig info!)för min 8-åriga dotter och jag kommer fortsätta ikväll med drivrutinerna.Jag skulle bli otroligt glad om det funkade,så-nya tag ikväll.Tack i alla fall för hjälp ni båda som lagt ner energi på detta,får hoppas det blir ett happy end,vilket jag egentligen ej trott vara möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med samma problem och även jag har tröttnade på Vista och installerade XP Sp3 på min Acer Extensa 5420G. Samma problem med ATI Radeon drivruterna och har försökt med exakt samma länkar som du nämnt tidigare ,dock utan framgång. Övriga drivrutiner har fungerat att installera om utan problem. Följer tråden med stort intresse och återkommer om jag har fått det att fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag fortsätta igen,återkommer om det skulle lösa sig!Undrar hur mycket tid man sammanlagt nu lagt ner på detta,när man kollar på Internet märker man ju att många har samma problem ang Ati radeon drivrutinernao just acer extensa 5420G med xp o märkligt är ju att Acersupporten tycks ovetande om detta(eller låtsas?),jag både ringde o mailade under den tid man har ngn slags garanti o rätt till fri support.Nu,nya försök!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa datorn / grafiken med att direkt från installationsDVDn (ingen installation på hårddisken) köra

Exton Mandriva 2009.1

http://linux.exton.net/node/250

eller

Linux Mint

http://linuxmint.se/2009/08/linux-mint-7-gloria-kde-slappt/

ofta finns alla drivare inbyggda

exempel

efter installerat drivare osv till min nya Olympus 8000 tough kamera (i Windows) kopplade jag in kamerasladden i en USB kontakt. Inte hittade Windows kameran! Vilket Olympus varnar för, risk att det inte funkar på hembyggda datorer eller datorer utan fabriksinstallerat Windows

Startar Linux Mint som ligger på en annan hårddiskpartition i samma dator.

Stoppar in sladden från kameran i en USB-kontakt och kameran dyker upp som en vfat volym i filhanteraren, bara kopiera över bilderna till hårddisken och sedan högerklicka på vfat volymen och välja säker borttagning (jag valde svenska vid installation på hårddisk av Linux Mint)

Men att köra Mandriva eller Mint kan kännas krångligt.

Att jag kör olika linuxrelaser sedan 10 år beror på samma sak som du råkat ut för:

Jag mislyckades med att installera och få Windows NT4 att fungera (var less på W95B, allt för buggigt) men lyckades installera och få att fungera en linuxrelease.

Annars är ju alternativet att köpa en dator med XP Pro, finns hos tex

http://www.dustinhome.se

tex

http://www.dustinhome.se/productlist.aspx?lgroup=5459&dgroup=7

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu jättemånga gånger försökt få till drivrutinena med hjälp av"mobility modder net"eller vad det nu heter,jag har noggrant följt instruktionerna om hur man klistrar in rätt sökväg osv och klickat på"modify"varvid programmet "jobbat" och allt sett rätt ut men sen när jag startar om datorn är allt som vanligt,dvs"videocontroller,vga compatible"saknas enl enhetshanteraren.Vet inte om jag gör något fel eller om det här programmet ej funkar,har provat m å n g a gånger nu.Kan det hjälpa att köra den här linux-varanten jag fick tips om här kanske,vet inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej alla! Sitter och sliter av mig håret i frustration! Har exakt samma problem, jag tröttna på vista buggar och installerar Xp på min Acer extensa 5420G och det går ej att hitta en Ati driver som stöder ATI Mobility Radeon HD 2400 XT! Undrar nu om det är nån av er som hittat en lösning har läst tråden och prövat alla länkar men ej fått något att fungera samma sak sägs varje gång att programaran ej stöder några enheter. Vore sjukt tacksam om det är nån som kan hitta en lösning.

 

MEGA tack i förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,har tyvärr inte hittat ngn lösning,blir precis samma resultat som du beskriver så jag orkade inte hålla på o leta längre utan har tagit en PAUS från detta, höll ju på intensivt ngn vecka, precis som för ngt halvår sen o man blir galen. När man söker på nätet hamnar man ju ofta i olika forum, även från andra länder där ALLA HAR EXAKT SAMMA PROBLEM. Det enda jag gjort senaste tiden är att jag mailade acerssupporten och beskrev precis det här problemet, vad det blir för felmeddelanden trots att man gör"rätt".Har ej fått något svar än(finns väl inget?)men om jag får någon hjälp därifrån så ska jag självklart skriva in det här. Om du själv hittar någon lösning,snälla-skriv in hit du också.Är så jävla tröttsamt detta,vet inte hur många timmar man ägnat åt detta,försökt fixa och läsa sig till lösningar,frustrerande!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är det inte bättre att använda tiden till att förstå Vista.Mitt Vista premium med SP2 rullar på som f n.Möjligt att du bör installera 4GB minne 2X2GB så att minnena kan arbeta i dual channel.för att få det att flyta på riktigt ordentligt.Av din länk framgår det inte hur just din dator är bestyckad.

 

Att köra en dator med VGASAVE som grafikrutin, som du nu gör,är verkligen ingen höjdare.

 

Sen har ju Vista förbättrats genom uppdateringar succesivt.

 

LARSAS

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-09-23 06:54:04 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

ÄNTLIGEN....har hittat ATI-drivrutin som funkar!Blev så glad(o förvånad!) över att installationen fortsatte utan att som alla andra gånger avbrytas med felmeddelande så jag ville på en gång skriva in hit.Även en blind höna kan hitta ett korn får man väl säga i mitt fall när jag trots min okunskap när det gäller datorer hittade rätt. Jag fick ju aldrig något svar från acer-supporten(som vanligt)när jag återigen mailade dem för ngr veckor sen och jag gick in på deras hemsida o provade att ladda ner Ati-drivrutiner för xp och andra modeller än Extensa 5420G som jag har, nämligen modell Extensa 5430 och blev otroligt förv ånad över att sen installationen funkade och nu ser bildskärmen helt annorlunda ut, det"fladdrar"inget alls på internet o.s.v så det går mkt snabbare när man"går neråt"på en sida. Här är länk till nedladdning:

http://global-download.acer.com/GDFiles%5CDriver/VGA/VGA_ATI_8.479.1_XPx86_A.zip?acerid=633830697557501402&Step1=Notebook&Step2=Extensa&Step3=Extensa%205430&OS=X01&LC=en&SC=EMEA_24

 

Hälsningar Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...