Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dölj en knapp (ett objekt) i Excel

VillVeta

Recommended Posts

Jag har en knapp som startar ett makro. Makrot kopierar bladet till ett nytt blad och gör lite saker med bladet. När makrot har körts och det har bildats en kopia av det gamla bladet, så finns även knappen med på det nya bladet. Hur döljer jag knappen i det nya bladet? Jag arbetar i Excel 97.

/VillVeta

Mikael63 frågar om jag inte bara kan lägga till och ta bort knappen i makrot. Jo, det är det jag vill göra. Men jag får det inte fungera. Knappen ska finnas där från början, men försvinna eller döljas efter att makrot har körts. Jag lyckas inte med att skriva koden så att knappen markeras.

/VillVeta

Finns flera sätt att lösa detta på.

1: Skapa ett nytt tomt blad. Kopiera värden från originalt och sedan format. Då slipper du knappen

2: Du kopierar bladet och tar sedan bort alla knappar (OleObject) på sidan du skapat.

3: Vill du dölja knappen, ja ungefär samma kod som punkt 2:

Om VBA-knapp duger:

Dim ob As OLEObject
   With Worksheets("Nya bladet")
       For Each ob In .OLEObjects
           ob.Visible = Not ob.Visible
       Next ob
   End With

om formulärknapp:

Dim sh As Shape
       For Each sh In .Shapes
           sh.Visible = Not sh.Visible
       Next sh
   End With

Du kan även, här lite osäker på om gamla versioner av Excel beter sig på samma vis, accessa dem vid namn om du känner namnet på knappen (osäker som sagt på om namnen alltid bevaras):

.Shapes("myButton").Visible =  Not  .Shapes("myButton").Visible
End With

Detta borde räcka, du borde kunna gå vidare med detta.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...