Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett gäng frågor om Vista!


peach7791

Rekommendera Poster

Hej jag undrar över följande saker. Är tacksam för svar, även om det bara rör en av frågorna.

 

1. Om jag öppnar utforskaren, har jag längst upp i vänstra hörnet, en ruta som heter favoritlänkar. Vad är den till för? Går det att få bort den?

 

2. I startmenyn har jag avbockat, sortera menyn alla program efter namn. Ändå gör den det hela tiden. Jag vill bestämma själv i vilken ordning jag vill ha dem (fördrar att gruppera dem efter typ). Hur gör jag?

 

3. När jag jobbar i en mapp, å behöver ha inställningen senast ändrad, och sparar om filen flyttar sig filen direkt från sin tidigare plats (så gjorde inte xp, utan låg kvar på samma plats medans fönstret var öppet). Går det att få tillbaka denna fördel i vista?

 

4. Hur bestämmer jag själv ordningen på mina länkar i explorer? jag har försökt sortera dem gång på gång, men varje gång jag startar om webbläsaren är de i namnordning.

 

5. Hur stänger jag av ljudet som kommer när jag sätter på datorn? alltså inte ljudet för inloggningen, för detta har jag redan stängt av i likhet med utloggningsljudet.

 

Å en fråga om Microsoft office 2007

 

6. I min förra dator hade jag "öppna ett office dokument och skapa ett nytt dokument" detta saknar jag nu. Finns inte detta kvar i office.paketet eller var hittar jag det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag öppnar utforskaren, har jag längst upp i vänstra hörnet, en ruta som heter favoritlänkar. Vad är den till för? Går det att få bort den?

Du kan inte få bort, men dölja den. Det är en av de första sakerna jag gör med ett nyinstallerat Vista.

Sätt muspekaren på linjen ovanför Mappar, enligt min bifogade bild, och dra så långt upp du kan.

 

[bild bifogad 2009-08-14 17:46:41 av Maratonmannen]

1154675_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stänger jag av ljudet som kommer när jag sätter på datorn?

Menar du Windows uppstartsljud?

Ljudegenskaperna där du stängde av dina programhändelser. Se bifogad bild.

 

 

[bild bifogad 2009-08-14 17:50:17 av Maratonmannen]

 

 

I min förra dator hade jag "öppna ett office dokument och skapa ett nytt dokument".

Det är alltså i Office du hade detta?

Är det inte bara att löicka på Nytt?

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-14 17:53:16 av Maratonmannen]

1154677_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars så kan man dra vilka mappar man vill till Favoritlänkar så blir det som en sorts snabbväg till mappar man ofta besöker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min förra dator hade jag "öppna ett office dokument och skapa ett nytt dokument".

 

Det är alltså i Office du hade detta?

Är det inte bara att löicka på Nytt?

 

Jo, det var office, men jag vet inte vilken version. Om man skulle skriva ett nytt dokument, var det en länk, så att säja, till ett fönster, där man kunde välja vilket slags dokument man ville skapa, tex word eller exel. Men det jag saknar mest är öppna varianten. Då kunde man direkt bläddra fram rätt dokument istället för att tex gå via utforskaren.

 

 

Tack för svaren, rutan för uppstartsljudet hade jag helt missat. Så skönt att bli av med det!

 

 

2. I startmenyn har jag avbockat, sortera menyn alla program efter namn. Ändå gör den det hela tiden. Jag vill bestämma själv i vilken ordning jag vill ha dem (fördrar att gruppera dem efter typ). Hur gör jag?

 

3. När jag jobbar i en mapp, å behöver ha inställningen senast ändrad, och sparar om filen flyttar sig filen direkt från sin tidigare plats (så gjorde inte xp, utan låg kvar på samma plats medans fönstret var öppet). Går det att få tillbaka denna fördel i vista?

 

4. Hur bestämmer jag själv ordningen på mina länkar i explorer? jag har försökt sortera dem gång på gång, men varje gång jag startar om webbläsaren är de i namnordning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bestämmer jag själv ordningen på mina länkar i explorer?

Är det i menyn som jag visar på bilden?

Där ligger allt i namnordning, som jag valt, men lägger jag till något hamnar det längst ner. Och så förblir det tills jag väljer att sortera i namnordning. Omstart av webbläsaren påverkar inte ordningen.

 

[bild bifogad 2009-08-14 20:32:33 av Maratonmannen]

1154704_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast jag har inte alla favoriter i mappar, och jag vill inte ha dem i namnordning, utan i gruppering dels hur ofta jag använder dem å dels per kategori.

Men när jag går in och tittar i favoritmappen ligger de i den ordning jag vill ha dem, men de visas inte så i webläsaren, där är de fortfarande i namnordning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min förra dator hade jag "öppna ett office dokument och skapa ett nytt dokument" detta saknar jag nu.

Efter att ha loggat in på en Windows 2000 installation och med Office 2000 förstår jag vad du är ute efter. Se bifogad bild.

Har inte sett detta i Ofiice 2007 och jag har hela Enterprise paketet.

 

[bild bifogad 2009-08-17 20:25:53 av Maratonmannen]

1155240_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan Office 2003 (och framåt) så är valet att skapa genvägar för Open/New Office Document inte längre "default" utan måste aktivt väljas/aktiveras vid installation.

 

Vill man ändå få dessa genvägar så (tror jag att) man måste lägga till dem i en reparationsinstallation.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha loggat in på en Windows 2000 installation och med Office 2000 förstår jag vad du är ute efter. Se bifogad bild.

 

Japp, precis det jag var uteefter.

 

Vill man ändå få dessa genvägar så (tror jag att) man måste lägga till dem i en reparationsinstallation

 

Hur gör man sånt numera, när allt är förinstallerat i datorn, å man inte längre får några cd-skivor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var även Office förinstallerat? I så fall kan du pröva att högerklicka på Office 2007 i kontrollpanelens Program-sektion (Kontrollpanelen\Program\Program och funktioner) och välja ändra. Då bör du kunna välja vilka komponenter som skall vara installerade och då lägga till de genvägar som du önskar.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker hitta, men ser inget om genvägar. Kan det skilja mellan olika Office-paket?

 

 

[bild bifogad 2009-08-20 09:19:00 av Maratonmannen]

1155784_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet finns under Office Shared Features / Delade funktioner i Office och heter New and Open Office Documents Shortcuts / Genvägar för Microsoft Office-dokument: Nytt och Öppna

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

[inlägget ändrat 2009-08-20 11:50:43 av Cluster]

[bild bifogad 2009-08-20 11:52:51 av Cluster]

1155809_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, Tackar!!!

Ytterligare en sak jag kan avbocka! Fin, fint!

Tänk att det fortfarande finns så behjälpliga personer....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I startmenyn har jag avbockat, sortera menyn alla program efter namn. Ändå gör den det hela tiden.

Har du installerat något annat visningstema än de som finns i Vista?

Jag bockade ur 'Sortera menyn Alla program efter namn', ändrade ordningen på Alla Program, startade om Windows. Den ordning jag hade valt var kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte medvetet iaf. Jag tycker det är mkt konstigt....

 

En annan fråga, papperskorgen har bara försvunnit ifrån skrivbordet. Så jag undrar vad dess fil namn är eller vilken målmappen är?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

En ny fråga om min dator. Det är andra gången nu som ljudet har försvunnit helt. Jag försökte naturligtvis att få tillbaka det, men hittade inget konstigt. Å sen helt plötsligt vid en inloggning var ljudet tillbaka. Nu har det såleddes försvunnit igen (i fredags) å samma sak där förutom att ljudet inte har kommit tillbaka.

 

Det verkar som det inte går fram något ljud till ljudkortet för jag får ingen "ljudstapel" varken i volymindikatorn eller i equalazern. När jag försöker spela upp en testton, så går inte detta heller (se bild).

 

ljudkortet är ett sound blaster pro 16-bitars med IDT PC audio programvara som "styrpanel"

 

[bild bifogad 2009-08-31 13:32:23 av peach7791]

1157815_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...