Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa kassabok


nisse74

Rekommendera Poster

Jag håller på att göra en enkel kassabok i access "datum, notering, in, ut, i kassan" när jag skall visa en rapport så vill jag att den skall visa vad som finn i kassan med men jag lyckas intee få till det. går det att lösa eller är det en omöjligt?

Jag har försökt typ med =summa([in]-[ut]) men inget händer

 

Jag är ingen hejare på att använda macro eller vb kod. kör access 2007

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Har testat lite snabbt och det bör vara enkelt att lösa men lite svårt att komma med exakt förslag på lösning utifrån den information du ger. Har du t ex olika fält för in- och utposter eller är det samma?

 

Antag att du har 2 separata fält

I rapportfoten skapar du två fält som summerar. Bör se ut typ såhär:

 

=Summa([in]) och =Summa([ut]). Du NAMNGER dessa på ett bra sätt typ "SummaIn" och "SummaUt"

 

Sedan skapar du ett tredje fält som summerar dessa. Bör se ut typ såhär:

 

=([summaIn]-[summaUt])

 

// Cege

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här är taken att i rapporten skall man se alla händelser in och ut samt så skall det finnas ett fält som visar vad det finns i kassan de. fält som finns är datum, not, in, ut. jag får till summa under in och ut. men när jag skapar nytt fält så får jag inget eller så måste jag ange parametervärden altså veta vad summorna är och skriva in dem då funkar det

i det fältet har jag skrivit =([summain]-[summaut])

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hmmm, svårt att veta varför. Jag fick det att fungera.

Kanske en korkad fråga men har du namngett fälten för summeringarna till

SummaIn och SummaUt

Jag kan skicka filen till dig med min enkla databas så kan du se hur jag gjort

Jag har Access 2003 men du kan konvertera till 2007

// Cege

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...