Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Java säkerhetshål


lassegg

Rekommendera Poster

hej

 

Vissa websidor använder ju Java på gott och ont. Nu visar det sig att när jag kör Secunias kontroll upptäcker de att det finns icke åtgärdade säkerhetshål i Javaprodukten och rekommenderar att ta bort hela Java-delen?

Hur ser ni på detta, finns det några alternativ eller hur stor är risken?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver väl bara uppdatera till senaste versionen av Java samt ta bort de gamla versionerna för att bli av med säkerhetshålen. Du behöver ju inte vara utan Java helt.

http://www.java.com/sv/

 

 

Jag flyttar tråden till forumet Säkerhetshål & Patchar

Cecilia - Moderator för Java

 

[inlägget ändrat 2009-08-13 12:07:41 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Så enkelt är det ju inte att man uppdaterar till senaste versionen så blir man av med alla sårbarheter eftersom de hela tiden hittar nya sårbarheter i nya versioner.

 

Det man ska fundera på istället är att bara installera de program som man verkligen behöver och se till att uppdatera dessa till senaste versionen för att minska antalet sårbarheter på maskinen.

 

Så om du menar att du inte har behov för java så finns det ju ingen anledning till att ha det installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att jag kunde ha skrivit tydligare:

 

Du behöver väl bara uppdatera till senaste versionen av Java samt ta bort de gamla versionerna för att bli av med de kända säkerhetshålen som Secunia rapporterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...