Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
G2P

Beskattning av tävlingsvinst (laptop)

Rekommendera Poster

G2P

Har nyligen vunnit en laptop (HP Pavilion DV5-1115) i en tävling där, som det står, "vinnaren betalar eventuell vinstskatt". Jag fick ange personnr och sådant så jag antar att det rapporteras till Skattemyndigheten. Vinsten var värd ca 9000 kr enligt uppgift i vinstlistan.

Datorn är ju en utgången modell som ingen saluför längre sedan hösten 2008. Att den ska vara värd 9000 kr idag är ju ganska orimligt. Senaste uppgiften jag hittade var hos Dustin där den kostat 6790 kr (inkl moms) innan den slutade säljas. Dessutom är datorn antingen en demomaskin eller en retur, garantin är nämligen aktiverad 2009-02-15 i år...

Det känns som om HP donerat den till tävlingen för att få skriva av den, jag vet inte hur sånt funkar. Det är inget fel på datorn, den är rätt ok faktiskt, men det vore löjligt att pröjsa 30%(?) i skatt på ett värde den inte har.

Jag har printat ut de uppgifter jag hittat där det står att modellen är utgången etc, men är det möjligt att argumentera med myndigheterna om det blir aktuellt?

Någon som har erfarenhet av liknande som kan komma med tips?

[inlägget ändrat 2009-08-13 10:07:05 av G2P]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
G2P

Jo, jag ringde. Den ska tas upp till "marknadsvärdet" i deklarationen... och "säger jag att den är värd max 6790 kr så ska jag ta upp det". Hade svårt att få någon entydig information om vad som händer om de som håller i tävlingen rapporterar in att vinsten är värd 9000 kr och jag anger en annan summa.

Detta är mer en principsak än en pengafråga för mig. Vem bestämmer egentligen vinstens värde? Det kan ju vara rätt godtyckligt (tydligen).

Så om någon här har erfarenhet av något liknande så är jag tacksam!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...