Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

inget operativsystem?


Fredrik1971

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med en laptop!

Den startar inte

 

Det som händer vid start är:

första bilden kommer upp (den som står fujutsu siemens) och möjlighet att välja F2 , F12 eller esc. Vid dom allra flesta fall stannar det där händer inget när jag trycker på nån av knapparna, jag har lyckats komma in i Bios en gång men kom inte vidare.

skärmen visar loggan (enl ovan) i ca 4 min sen kommer följande upp i 1 sek (tvungen att använda videokamera för att vad som hände)

 

Phoenix cME FirstBIOS.....

Copyright 1985-2003 Phoenix Technologies Ltd.

All Right Reserved

 

VIA VLink VN800 (UN800+VT8237)

FSB 100*4MHz DDR533 CL=4T Dual Channel 2T

CPU = Intel ® Celeron ® M precessor 1,70GHz

640K System RAM Passed

959M Extended RAM Passed

1024K Cache SRAM Passed

Mouse initialized

 

och efter en sek. står det: (typ) inget operativsystem

 

 

Jag har testad att boota med rec dvd inget resultat.

 

Är det bara att acceptera att den får hamna på elektroniktippen eller är det NÅGOT man kan göra för att rädda livet på den

 

[inlägget ändrat 2009-08-12 22:27:24 av Fredrik1971]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det att den inte hittar något operativsystem, så är det säkert så att det inte finns något operativsystem installerat.

 

Är det en gammal laptop, så kan du ju alltid testa med att installera ett operativ, för att se om den fungerar, antingen att du har ett giltigt XP ligger, eller att du testar med t.ex ubuntu, ett enkelt linux-alternativ, eller så tippar du den till återvinning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan även gissa att det har funnits ett operativsystem men att hårddisken inte mår så bra. Kan ge samma symtom.

 

men samma lösning som Gästen ger, testa installera något, se om en hårddisk hittas och kan initialiseras. Eller kör ett testprogram och se om hårddisken är frisk.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att stoppar jag i en rec. XP disc som jag har använt tidigare och startar om så händer ingenting.

Hur ska jag kunna installera nått om jag inte ens får datorn att Boota från disken (dvd.rom)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar om det finns usb uttag? ja

om jag har nått usb minne istoppat i uttaget!? nej!

Om jag skulle ha det vad skulle det vara för information på det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen menar Mikael Ericsson att ett sådant kan hindra att datorn bootar/startar på rätt sätt.

 

Hur gammal är din laptop?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte knappt ens kan få igång den, med varken någon skiva eller komma åt BIOS, så är det ju inte så enkelt att veta vad det är för fel på den, visst kan man kanske testa och sätta i en annan hdd, och se vad som händer, men det är ju en chansning?

Det går ju att lämna in den för genomgång, men det kostar ju, frågan är om det är värt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...