Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur räknas militärtjänstgöring - merit el utbildning?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Jag har börjat skissa på mitt första CV.

 

Känns inte helt lätt, för att det är svårt att veta hur jag ska skriva och sammanställa ett CV. Allt ska ju täckas från början till slut med utbildningar, arbetsgivare och meriter.

 

Googlade runt och läst på lite hur CV:n ska sättas upp. Det finns flera olika sätt att göra det på. Vilket är att föredra? Kronologisk ordning känns bäst, tycker jag. Sen finns det ett så kallat mixat CV.

 

Hängde upp mig på en sak nämligen militärtjänstgöring.

Ska den räknas som utbildning eller en merit?

 

Det har ingen betydelse för jobbets skull, men idag är det inte många som vill/ inte får göra sin militärtjänst. Så frågan är hur det ska räknas?

 

Är tacksam för tips på hur jag bäst sätter ihop ett CV. Ska inte se för amatörmässigt ut heller. Vill inte att mitt CV ska hamna i det "runda arkivet" hos arbetsgivaren.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har detta under "Övrigt" i mitt CV

Militärtjänst 1983-1984 som flygplan- och vapenmekaniker. Utbildning i flygplan JA37,s samtliga system. Räddningstjänst. Flygbastjänstgöring.

 

Just den utbildningen kan vara fördel i min branch.

Tidigare fick jag inte berätta att jag hade den utbildningen..

Piloter & flygmek låg en gång i tiden högt upp på Spetsnaz' lista..

 

Söker man jobb som bibliotekarie kanske inte en attackdykare har någon fördel. Däremot bör/kan man ju skriva "Fullgjord värnplikt"..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag har detta under "Övrigt" i mitt CV

 

Söker man jobb som bibliotekarie kanske inte en attackdykare har någon fördel. Däremot bör/kan man ju skriva "Fullgjord värnplikt"..

 

Oki, då provar jag det alternativet. Tack för tipset! :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-08-12 10:40:28 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kronologisk ordning känns bäst, tycker jag.

 

Bakvänd kronologisk ordning ska det vara, alltså det färskaste ska stå först, det som ligger längst bak i tiden ska stå sist.

Det gäller att fånga arbetsgivarens första intryck.

Detta är ännu viktigare i ett personligt brev.

 

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

[inlägget ändrat 2009-08-12 15:02:56 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...