Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka filer ligger normalt i roten (C:) ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Min kompis har en rätt ny Acer Laptop med Vista som startar bra, men endast musmarkören syns när den är klar.

Ingen bakgrund, ikoner etc

Den körde nån reparation av nåt slag sa han, sen blev den så här...

 

Vad kan jag göra ?

 

Plockade ur disken o läste den i min egen dator

Dessa filer ligger i C:/ tänkte på varför den där BAK filen ligger där...

Ska jag döpa om den till nåt o testa ?

autoexec.bat

bootmgr

BOOTSECT.BAK

config.sys

Medion.ini

Partition.txt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Missuppfattning och läste för snabbt!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

[inlägget ändrat 2009-08-10 20:39:14 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har den inte.

Det var han som äger den som sa att han körde nån reparation.

Som han beskrev det så var det ingen extern programvara som användes utan nåt som fanns installerat på datorn från början.

Alltså antingen nåt i Vista eller nåt från Acer som var installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Oki, kom på senare att det blev lite felsvar där. Men, men...

 

Vad händer om kompisen kör en "ren" installation med formatering först?

...datorn blir då som den var när han köpte den.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst kan man göra så, men då försvinner ju alla hans privata filer givetvis.

Tänkte försöka undvika det om det går.

Men om det är enda återstående alternativet så måste jag först kopiera över det han vill spara till en extern disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Oki, nu kör din kompis och jag kanske inte samma slags Vista. Men bifogar en skärmdump på hur min C-rot ser ut. Se bifogad bild.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

[bild bifogad 2009-08-10 20:53:09 av Stefan Eklinder]

1154052_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa filer ligger i C:/ tänkte på varför den där BAK filen ligger där...

Ska jag döpa om den till nåt o testa ?

Det bör vara en backup av datorns MBR. Kan väl tas bort om din kompis absolut insisterar.

 

Men alla dessa filer är ju något som man normalt inte använder, bara systemet som använder, sådana brukar jag helt enkelt lägga som dolda, då slipper man bry sig om dom.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa filer ligger i C:/ tänkte på varför den där BAK filen ligger där...

Ska jag döpa om den till nåt o testa ?

autoexec.bat

bootmgr

BOOTSECT.BAK

config.sys

Medion.ini

Partition.txt

Jag har ingen Medion.ini och Partition.txt. Du verkar inte heller sakna någon väsentlig fil heller jämfört med min dator.

 

Hur långt kommer uppstarten innan det bara blir en musmarkör (pil?)?

 

Går det att trycka upprepade gånger på F8 för att i menyn som kommer upp välja Senast fungerande konfiguration?

Eller fungerar det att starta i felsäkert läge eller felsäkert läge med kommandoprompt för att därifrån göra en systemåterställning?

Det brukar också finnas något reparationsalternativ i den menyn varifrån det också ska gå att göra en systemåterställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att den går den vanliga tiden för en normal uppstart, inge felmeddelanden syns heller, men när den verkar vara klar så är det endast myspilen som syns, och den går att flytta som vanligt med musplattan. Men det är också allt.

 

Spelar ingen roll om jag kör felsäkert läge eller någon av de andra alternativen, det är samma resultat ändå.

 

En systemåterställnig är sista alternativet, eftersom den rensar bort alla privata filer och inställningar också...

Ville helst undvika det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns det att Windows laddar, med pricken som rör sig?

Kommer välkomstskärmen upp?

Hörs Windows-trudelutten?

 

Med systemåterställning menar jag återställning till ett tidigare datum då datorn fungerade och inte återställning till leveransskick.

 

Den körde nån reparation av nåt slag sa han, sen blev den så här...
Kan det vara hårddisken som reparerades kanske? Hårddisken kanske inte mår bra, eller att datorn hade blivit avstängd med strömbrytaren när den var i gång så att många filer blev skadade. Du skulle ju kunna testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vistas loadbar "Windows Startar" visas ett tag, men efter det kommer inget utom svart skärm med en vit muspil.

 

Ingen välkomstskärm, Ingen trudelutt

 

Systemåterställning tillsenaste fungerande i Bootmenyn gör ingen skillnad heller.

 

Systemåterställnimng i Windows kan jag ju inte se ens....

 

Nu har jag kopierat alla bilder och musik, mm till en annan disk och gör en total systemåterställning av systemet.

Det fungerade så till vida att Vista fungerar som den ska, men det tar ju trist nog en enorm tid med all konfiguration efteråt för att få det som man vill....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kopierat alla bilder och musik, mm till en annan disk och gör en total systemåterställning av systemet.

Om du menar att du gör en total omformatering, så verkar det i nuläget vara en bra tanke, eftersom du verkar ha så många systemfel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...