Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket server-OS ska jag välja?


Så är det nog

Rekommendera Poster

Så är det nog

Jag funderar på att bygga en LAN-server som ska fungera som:

- Filserver (film, musik, dokument, etc)

- Apache-webbserver (endast internt)

- MySQL-server (endast internt)

- Mailserver (endast internt)

- Automatisk backup av vissa kataloger till någon av mina workstations (Win/Mac)

- Torrent-ner/uppladdning

 

Hårdvarumässigt har jag tänkt mig något i stil med:

- AMD 780G-chipset med integrerad grafik

- AMD Phenom II X4 905e

- 4 GB ECC Ram

- 3 x 2 TB HDD som ska köras i antingen mjukvaru- eller hårdvaru- 5/6 RAID

 

Det jag prioriterar högst är:

- Läs-/skrivprestanda inom nätverket, 50-100 Mb/s write&read.

- Sparsam strömförbrukning (servern ska kunna gå i "Sleep-mode" när den inte används och väckas med Wake-on-Lan när den anropas)

- Tämligen enkel installation/setup

 

Ett färdigt Gigabit-LAN finns klart samt en stationär Windows-klient och en bärbar Windows-klient. Åtminstone den stationära Windows-klienten kommer att bytas ut mot en Mac Pro inom snar framtid.

 

Som jag ser det har jag följande alternativ:

- Solaris med ZFS

- En Linux-dist (vilken?)

- Apple Xserver (hackintosh)

- Windows (home)server

 

Solaris med ZFS är väl det bästa men jag har noll kunskap om Solaris/ZFS och ungefär lika lite kunskap om Linux. Helst skulle jag ha ett grafiskt gränssnitt varifrån jag kan ställa in allt (istället för en kommando-tolk).

 

Vad ska jag välja, ge mig råd?! Jag har god datorvana men Linux och nätverk är inte min starkaste sida. Jag sitter inte gärna och hackar i kommandotolken i en veckas tid. Finns några grafiska verktyg för Linux el Solaris där jag kan ställa in allt jag behöver?

 

Idag använder jag en Qnap-NAS som fungerar som Filserver och Torrent-klient. Tyvärr håller den inte måttet och är alltför klen prestanda-mässigt (både själva maskinen, nätverkshastigheten och diskutrymmet), annars fungerar den bra och jag har till och med lyckats installera t.ex. Rtorrent via kommandotolken på den maskinen ;))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant känns det som att du har svarat på frågan själv. Eftersom du inte vill sittta och konfigurera för all överskådlig framtid ska du nog välja windows före linux.

 

Windows home server vet jag inte något om, men de nyare windowsoperativen brukar ju generellt vara igång på några minuter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det nog

Jo, du har säkert rätt. Eftersom Windows är välbekant skulle det bli enklast att komma igång med för mig. Men jag hade mycket hellre kört Linux eller Solaris.

 

Om jag tar en Linux-dist, vilken skulle passa bra? Red-Hat, SuSe?

ZFS kan väl köras via Fuse på Linux (har jag läst), är det någonting att satsa på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nästan välja vilken Linuxdist som helst men vill du ha grafisk gränssnitt är Ubuntu och Mandrivas skrivbordsdistar enklast, OpenSUSE är också OK. De innehåller allt du behöver för att köra dem som servrar. Ubuntus serverdist är i princip en skrivbordsdist utan grafik. Ett mycket bra forum på svenska finns, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=17&sid=0448b73993a18d83f36f3260800d2849.

Var inte rädd för terminalen, den är enklare att använda än många tror.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...