Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spamskydd i gästbok

Martina

Recommended Posts

Hej igen!

Här var jag med ytterligare en fråga i nåt jag nästan inte förstår mig på... ;)

Har en gästbok som är "egenkodad" i asp som funkar finfint, förutom att det ibland hamnar lite spam och andra skräpinlägg där. Finns det något enkelt sätt att sätta stopp för detta?

Gratisbloggar och gästböcker runt om på nätet har ju ofta en bokstavs/sifferkombination man ska fylla i för att skicka inlägget, eller räkna ut ett enklare mattetal. Behöver väl inte ha ett så avancerat skydd, utan tänkte mig tex "Skriv ett snabel-a här" och en ruta att skriva @ i.

Hur göra? :)

Ett väldigt enkelt (men inte direkt komplett säkert) sätt är att lägga in ett input-fält som du döljer med css och som har name="subject" (eller liknande). Eftersom dina besökare inte ser fältet så fyller de inte i det, spambots däremot kommer vilja fylla i fältet (eftersom de normalt inte analyserar stilmallarna), och i din asp-kod så kollar du att fältet är tom innan du sparar inlägget.

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

Eeh.. okej. Normalt sett hade man nog nöjt sig med det svaret, men mitt problem är att jag kan läsa asp-kod och förstå den hyffsat... men skriva själv är jag kass på... så...eeh... *blink blink* ;)

Micke_skane

HTML-kod(tillhör formuläret)

<input type="hidden" name="CheckSpam" value="" />

ASP-kod

If Request.Form("CheckSpam") <> "" Then
' Det finns ev spam
Else
' Du klarar dig rätt hyfsat med enkel spamkontroll 
End If

Testade och det fungerade inte. Om jag nu gjort rätt. Det har redan kommit spam igen... :-(

Att lägga in html-koden är inte så svårt, men vart lägger jag in asp-koden? Nu lade jag den i det "osynliga" dokumentet som bara består av aspkod där texten förs in i databasen. Rätt eller fel?

Sen är jag väl dum, men jag förstår inte hur den lilla if-satsen skulle förhindra spaminlägg...? :)

[inlägget ändrat 2009-08-09 22:56:05 av Martina]

Rätt eller fel?
Rätt, sen har det ju stor/avgörande betydelse hur det är inlagt i Asp-koden.

Visa gärna Asp-koden, gärna Html-koden också, så är det lättare att hjälpa dig, ta dock inte med ev användaruppgifter för databasen osv...

men jag förstår inte hur den lilla if-satsen skulle förhindra spaminlägg...?
Detta är ju en simpel variant som kanske inte är 100-% säker men det den gör är att kolla om CheckSpam-fältet är skilt från en tom sträng.

<> betyder skilt från.

Alltså:

If Request.Form("CheckSpam") <> "" Then
' Skicka tillbaka dem direkt med t ex Request.Redirect("gastbok.asp")
Else
' kod för att lägga in värdena i gästboken
End If

Jag var nog lite trött igår, för efter jag postade mitt svar så slog jag och en kompis våra kloka huvuden ihop och löste problemet, med hjälp av den koden vi fått! Inget spam hittills i alla fall! :)

Tackar så mycket för hjälpen! :thumbsup:

//Tina

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...