Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag ha för router?


hejjdåå

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska köpa denna dator och skärm (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1153355#1153411). Jag har en bredbandshastighet 24 mbit nerströms och 1mbit uppströms hos Bredbandsbolaget. Jag vill köpa en router som jag kan ha trådlöst internet hemma. Jag vet inte ett skvatt om router, kring märke och pris. Vad tror ni att jag kan behöva för någon?

 

Bör jag känna till något mer än internet hastigheten för att köpa en bra router? Jag vill satsa på ngt modernt inom senaste teknologin så jag kan ha det i flera år.

 

Jag har läst något om en router 802.11 N router, är den bra?

 

Såå tacksam för hjälp =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs på lite här

http://www.kjell.com/fragakjell/wlan/

 

Sedan kan man ju testa hur enkelt det är att få tag i manualer osv.

 

Antag att du funderar på en "ABC-123".

Kolla på deras hemsida. Finns den på Svenska (om det känns bäst), finns det manualer? Finns det FAQ? finns det snabbguider för de Svenska internetleverantörerna? osv..

 

Man kan ju köpa en billig - och bra - router men sen finns ingen hjälp att få den dagen det behövs..

Kanske bättre att lägga på ett par hundra då...

 

sen tror jag jannejanne har koll på vilken router som kan anses som bäst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

söker man här på eforum så verkar Linksys WRT54GL vara ett bra val.

Jag skulle köpa just den.

(eller om det finns nyare nu / då, när den behövs)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett flertal att välja på, och det kan var alite svårt att bara säga att den och den är bäst.

Det finns både bra billiga och lite dyrare routrar.

 

Den Linksys som Mikael63 tipasr om är helt okej.

Det finns några Dlink som är bra, t.ex DIR-825, DIR 635, DIR 655, DIR 855, DIR-615, som alla ligger i den snabbare N-nivån.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar WRT54GL pga av bra funktion och hög tillverkningskvalitet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148

Läser man omdömena på prisjakt har D-link bra routrar som ofta inte fungerar alls, låg tillverkningskvalitet.

 

Vilket är så känt i branschen att när en granne ville lämna tillbaka sin D-link router brydde sig butiken inte om att kolla den utan sa att de kunde ta en likadan eller en annan router om de ville byta fabrikat.

 

Men vad jag vet har väl bredbandsbolaget en egen modem/router väl? som ingår i abonnemanget så ytterligare en router blir nya utmaningar att få allt och funka eller?

 

Du ställer en fråga om hastigheten vilket är vettigt. WRT54GL har en maxhastighet på ca 35Mbit/s dvs bra marginal för en 24/1 ADSL förbindelse.

Däremot räcker ju inte WRT54GL till om man har tex en 100/10 internetförbindelse.

 

En annan mycket viktig egenskap är antalet samtidiga uppkopplingar som kan hanteras.

Orsaken är att många sidor tex www.svd.se kan bestå av över 600 bilder som ska laddas hem. Kan det ske parallellt går det givetvis fortare.

WRT54GL klarar 64 samtidiga uppkopplingar.

 

 

Flora 50s eminenta guide

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alla passar din dator och din hastighet.

se http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=k=s40528689 för priser på D-Links DIR-serie

 

D-Link är också en sådan tillverkare som har support, manualer, uppdateringar osv..

 

Du kan ju kanske fundera ut några modeller och så kan du få hjälp här på forumet att få förklarat skillnaderna mellan dessa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag vet har väl bredbandsbolaget en egen modem/router väl?

 

Sitter på jobbet med BBS's modem, fabr. Inteno.

Inga konstigheter att ansluta en vanlig trådlös router till den.

(vet faktiskt inte om det är en router eller ej, den har visserligen 4 st LAN-portar men det säger inte så mycket..)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren!

 

Hur kmr det sig att hela D-link DIR-serie passar min dator? Så det bara välja en? Men vad är skillnaden mellan t.ex. DIR-300 och DIR-635?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt uttryckt så är routrarna eg. inte tillverkade för att passa en viss dator utan de fungerar till olika datorer, olika operativsystem, spelkonsoller, mobiltelefoner osv..

 

skillnaden är väl

IEEE802.11n

 

Den kommande standarden för trådlösa nätverk och utnyttjar MIMO-tekniken. IEEE 802.11n är fortfarande under utveckling och lovar förbättrad räckvidd samt upp till 6 gånger prestandan över 802.11g. Framtida 802.11n-certifierade produkter väntas ge prestanda upp till 250 Mbps under optimala förhållanden. De 802.11n produkter som redan finns ute är går under namnen "Draft n", "MIMI XR" eller "Pre-N" vilka är baserat på ett utkast till standarden 802.11n.

Citat från Kjell & Co

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser man omdömena på prisjakt har D-link bra routrar som ofta inte fungerar alls, låg tillverkningskvalitet.

D-link är minst lika bra som andra routrar, och dom fungerar utan några problem, har använt flera olika modeller, utan några problem, det enda problem jag haft, är att några strömadaptrar, har gått sönder, men det har ingenting med själva routrarna att göra.

Eftersom dom inte haft några problem, har jag inte behövt någon support eller så, har alltså ingen erfarenhet av deras support.

Känner flera som också i stort bara haft detta märke, så jag förstår inte varför du ska klaga på en enskild tillverkare, låt var och en få göra sin egen bedömning om vad som är bra eller dåligt.

Jag anser att D-link är ett bra och underskattat märke, lika bra som Linksys, Belkin eller t.ex Netgear.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan då flika in att jag samtidigt skaffade två D-link DI-524.

Den ena fungerade något halvår, skickades in, fick en i utbyte.

Båda tuffar på fortfarande.

Har läst att en del av D-links produkter inte "tålde" värme, att de behövde bra kylning. (Eg. att man inte skulle täppa igen lufthålen men det gäller väl för alla..)

 

En LevelOne fungerade utmärkt, högre hastighet vid mätning hos Bredbandskollen än med kabel!. Men den fick något "spunk", fick en ny firmware som inte var rätt vilket medförde att lysdioderna blinkar käpprätt åt .. fel men fungerar gör den. Jag väntar fortfarande på svar (ca ett år sen nu) från deras support...

 

NetGears ??614 fungerade bra men till slut vägrade den att att visa hur den var konfigurerad. Ligger som reserv nu.

 

Har nu en nyare Netgear som jag är nöjd med.

 

Sitter precis och letar en router åt en bekant. Där är räckvidden viktig (våningsplan) samt att priset ska vara lågt. Dessutom behövs eg. ett nytt modem varför jag kollar på variant med inbyggt sådant..

 

[inlägget ändrat 2009-08-07 13:52:12 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

passar min dator

 

hmm.. tänkte till lite..

 

Hela tråden handlar ju om en router.

Du kanske behöver ett trådlöst nätverkskort till din dator också?

 

edit: datorn du funderar på har enl. prisjakt ett trådlöst nätverkskort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=455429

[inlägget ändrat 2009-08-07 13:58:03 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara dessa D-linkar som passar din dator, utan alla routrar passar din dator, sedan kan det vara så att vissa eller någon kanske passar/fungerar bättre eller något sämre, men det är svårt att veta innan man har kört routern med sin dator.

 

Det handlar också om hur man använder sin router, ska man ha tillgång till trådlöst, då försvinner ju alla modeller som bara ha tråd-funktionen, vet man att man aldrig kommer att använda trådlöst, då kan det vara tvärtom, då kan det räcka med en enklare modell med enbart tråd-funktion.

 

En router kostar från ca 300:- och uppåt till ca 3000:- för dom dyraste med trådlöst inbyggt, som räcker för det vanliga hemmet.

Har kört med både trådlöst och enbart tråd, kör just för tillfället med enbart trådfunktion, en enkel D-link 120, fungerar utmärkt.

 

[inlägget ändrat 2009-08-07 14:03:15 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute i butikerna och kollat runt lite.

 

Säljarna i de olika butikerna rekomenderade följande:

 

D-link Dir 615

 

D-link Dir 635

 

Jensen 300 mbps-11n air link 59300

 

Netgear n150 wnr1000

 

 

Jag bor i en lägenhet med träväggar på ca 70kvm, jag har tre datorer men jag kommer endast surfa på två samtidigt. Då menar jag enkel aktivitet kanske läsa nyheter, ser på youtube, svt-play liknade.

 

Vilken av dessa fyra ska jag köpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av dessa fyra ska jag köpa?

Ska & ska... lite som att i en blomsteraffär fråga om just den blomman är fin? ;)

 

Jag har en anteckning liggandes här ang. att jag ska skaffa router till en bekant. Det står DIR-615 på den.

Den har löstagbar antenn(er - hoppas jag) vilken kanske kan behövas i detta (mitt) fall. Alltså att en extern antenn behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska & ska... lite som att i en blomsteraffär fråga om just den blomman är fin? Ironi

 

Så du menar att det är en smaksak?, så som jag har förstått det är det lite olika kapaciteter mellan de två d-linken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag uttryckte mig lite slarvigt.

 

Jag har faktiskt inte jämfört just de fyra du hade valt ut.

Jag såg att DIR-615 fanns med dem och det var just den modellen jag själv kommit fram till. Därför ingen jämförelse av mig.

 

edit: DIR-635 har ju inbyggd printserver.

Skulle jag själv välja någon, till mig själv, av dessa fyra blev det en sådan.

 

edit2:

Den Netgear som är med i listan kör jag på själv hemma. Helnöjd.

[inlägget ändrat 2009-08-07 16:53:36 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv två st DIR-615 som funkar mycket bra. Den första köpte jag för över ett år sedan och jag har aldrig behövt göra något med den sedan den initiala konfigureringen. Den bara går och går. Kan verkligen rekommendera den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-link 615

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/DIR615/d-link-router

 

Jensen 300, Elgiganten verkar inte ha just denna, men den här är snarlik ändå.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/JENAL59300/jensen-tradlos-router

 

Netgear WNR2000

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/NGWNR2000/netgear-wnr2000-100iss-spara-300

 

Spelar nog ingen roll, kanske inte alltid priset, som är avgörande, kanske också hur den ser ut?

 

Och kollar du lite själv bland routrarna, så kanske du hittar den du fastnar för.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är inte säker på om det är en router jag behöver. Till min stationära dator vill jag ha trådat nätvärk medan på min laptop vill jag har trådlöst. Kan en d-link 615 klara av det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...