Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips om NAS


Henlfern

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skaffa en NAS - dels för att utöka mina lagringsmöjligheter men även för att kunna komma åt foton, dokument och andra filer från husets alla datorer (och framtida tv-media-dator).

 

Helst vill jag ha en som har två hårddiskar så jag kan spegla dem eller i alla fall använda den ena som backup-hårddisk.

 

Lilte frågor:

 

NAS:en står på dygnet runt, va? Och är oberoende av andra datorer? Och bara att koppla in på nätverket så kan man komma åt den? Eller?

 

Är det någon som har erfarenhet av NAS-enheter och kan meddela om jag är ute på hal is eller om jag är på rätt spår... Någon som har ett bra tips på någon om det skulle visa sig att jag är på rätt spår. Jag vill helst inte behöva pröjsa hur mycket som helst, helst inte mer än 3000 bagare.

 

All info, input och tips tas emot med öppen famn.

 

Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. skaffade för drygt ett år sedan en Netgear Ready NAS NV+ till jobbet.

2x500 Gb - Totalt 500 Gb (raid)

Vad ska man säga om den.. fungerar väl. Har behövt ringa supporten 4-5 ggr. Supporten bra men ojämn. Lite buggig. Hade hängt sig under semestern. Tog några timmar innan filsystemet var kollat och man kunde bruka den igen. Kan vara knepigt att greppa de tre olika "mode" som finns vad gäller behörighet. Visar ibland felmeddelanden om att backuper misslyckats - ibland stämmer meddelandena, ibland inte.

FTP-servern är bra (att den finns alltså). Webserven fick jag inte till men la väl max 10 minuter på det.

 

Skulle jag skaffa en för hemmabruk så skulle jag nog kunna tänka mig något annat med. Priset skulle avgöra.

 

Funderar du på just en sådan och har funderingar så är det bara att hojta till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NAS:en står på dygnet runt, va? Och är oberoende av andra datorer? Och bara att koppla in på nätverket så kan man komma åt den? Eller?

Stämmer, och i stort sett bara att koppla in i nätverket.

 

För övrigt, så finns det många att välja på, och i prisklasser från några tusen och uppåt, dom billigaste upp till tre tusen, kanske inte så mycket att ha, brukar ha dåliga gränssnitt, låta mycket, knappt inga finesser, många följer det inte ens med några hårddiskar till, så då ökar priset ju direkt, några modeller finns det bara plats 1-2 hdd, några andra 2-4, så det är lite olika det också.

 

Låt det kosta minst ca 4000:- så kan man få tag på rätt skapliga nasar.

Så tyvärr, när det gäller sådant här, så får man nog inte tänka för billigt, då får man prylar efter också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det bidde en Netgear ReadyNAS Duo med 500 GB + 1 lös 1TB-hårddisk som jag köpte till. Det blev billigare än vad jag hade tänkt och det verkar funka fint än så länge i alla fall. Tack alla som kommit med tips.

Poäng! Poäng!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livar upp den här tråden igen.

 

Det visar sig att min bild av NAS inte riktigt stämmer överens med verkligheten (i alla fall inte när det gäller Netgear ReadyNAS Duo).

 

Jag hade trott att jag skulle få 2 hårddiskar, synliga på nätverket som vilken hårddisk som helst där jag kan kopiera och flytta och härja bäst jag vill med backup:er och filer och sånt.

 

Så var det ju inte. I stället blir det en enda volym där det speglas och har sig.

 

I mångt och mycket är ReadyNASen perfekt, jag kan ställa in den att stängas av på natten då jag inte behöver filerna på den, den håller sig själv kyld, jag kan ansluta en extern USB till den och så vidare. Men jag vill ju kunna komma åt all TB-plats på ett fint Windows-manér... *suck*

 

Är det någon som har en extern hårddisk med plats för cirka 1,5-2 TB på två hårddiskar som har allt det som jag ovan beskrev som det jag var ute efter...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna ändra så att dina diskar inte är RAID-kopplade (så som den jag beskrev är, 2x500 totalt 500)

 

Frågan är hur men om du inte hittar i manualen så ring netgear 0770-930033

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhm... hur menar du nu. 2x500GB borde väl ändå bli totalt 1 TB? Eller är det helt omöjligt att få dem "separerade"?

 

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2x500GB borde väl ändå bli totalt 1 TB

Inte om Nasen är RAID0-kopplad, då syns dessa två separata 500 diskar som en 500 bara.

Det är ju det som är lite av vitsen med detta med att ha en NAS, att ha dom RAID-kopplad, oftast som 0 eller 1, som är vanligast.

 

Det kanske står i manualen hur du annars kopplar ur denna RAID, annars får du göra som Mikael63 säger, ring Netgear och fråga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om NASen är RAID-0 kopplad som jag har gjort det så syns det två diskar på (i mitt fall) totalt 1,5 TB (500GB + 1 TB).

 

RAID-koppling är jättebra, hade jag haft lika stora diskar hade jag säkert använt det. Men som det är nu har jag inte det och förlorar därför 500 GB. Å andra sidan var en RAID-koppling inte det som jag var ute efter när jag köpte min NAS - jag vill ha en extern hårddisk som är kopplad till nätverket via ethernet-kabel, och jag har kommit så långt att jag faktiskt har fixat det så det blir två diskar med RAID-0, så det är möjligt.

 

Netgears support ger jag inte mycket för, efter bara två frågor hänvisade de mig till deras forum på nätet, vilket jag fick bege mig till och har sedan befunnit mig i mestadelen av dagen.

 

Återkommer med mer info när allt är 100% klart.

 

/Adam

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lessen, menade RAID1 förstås, har du två separata hdd som är kopplade RAID1, då syns bara den ena, eftersom den andra enbart används som att spegla den första.

Vet ju inte heller hur din NAS var konfigurerad när du fick hem den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det köper jag, i RAID1 är det precis som du skriver.

 

Nu har jag i alla fall fått det till vad jag vill ha det:

 

en tvådelad nätverkshårddisk kopplad via nätverket som sköter sig själv med back-uper och allt.

 

För er som är intresserade av hela versionen på engelska så finns det på

http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=66&t=32270

 

Tack för all hjälp!

 

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...