Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp


Kalsup

Rekommendera Poster

Hej

Jag fick mitt nya chassi så jag tog alla delar från min gamla dator och skulle

sätta in delarna i det nya chassit efter några timmar så fick jag i hop allt och

när jag skulle stänga på datorn så fungerar den inte. fläktarna fungerar fin fint men det kommer ingen bild och processorn arbetar inte vad är det som inte stämmer har jag kopplat fel eller har något got sönder.

 

 

Hjälp mig snälla

 

Mvh Kalsup

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Troligen ett par sladdar du har kopplat fel.

 

Dubbelkolla att alla sladdarna är rätt kopplade. Har du manualen för moderkortet brukar där finnas en s k quick guide hur sladdarna ska kopplas in. Annars står det någonstans i manualen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lossat på kylaren till processorn? Torkade du bort all gammal kylpasta och satte dit ny kylpasta?

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det har jag inte gjort men det trodde jag att man

inte behövde jag har inte tagit bort några delar från modekortet

måste man byt den pastan?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne jag har ingen guide till det modekortet men ja har det till ett annat men det som är probmlemet är att dom här små sladdarna som går till start knappen och 3 sladdar till det finns inga tecken på mordekortet ar dom ska sitta någon stans det är bara färger gröna, röda, blå, orange. och i min andra dator så stog det var dom skulle sitta. med det gör det inte på detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte tog loss kylaren så behöver du inte sätta dit ny kylpasta. Piper datorn när du startar den? Kan du starta datorns bios?

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De små kontakterna behöver inte vara inkopplade för att datorn ska fungera, förutom POWER som går till startknappen. Hur de ska sitta kan vi lösa senare, när du fått igång datorn.

 

Troligen har du missat strömförsörjningen av CPU:n, den fyrpoliga som sitter i närheten av CPU:n.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter moderkortet

fabrikat?

modell?

Vad heter det nya chassit,

fabrikat?

modell?

 

När du flyttade moderkortet från det gamla chassit till det nya chassit,

vad gjorde du

för att skydda datorkomponenterna (moderkort, hårddiskar, grafikkort, ljudkort osv) mot statisk elektricitet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inget jag hade det ena chassit bredvid det andra och tog los moderkortet och rakt ner i det nya. chassit vet jag inte men på moderkortet står det modell

ms-1725 msi corecell behöver du vet når mer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du inget skydd alls mot statisk elektricitet när du hanterade moderkortet är det som jag ser det troligt att moderkortet eller andra komponenter skadades och det är därför datorn inte startar.

Förstörde själv minnen för 4000kr på den tiden jag hanterade minnen liggande bredvid datorn under skrivbordet.

 

Nuförtiden arbetar jag alltid med datorn på den rostfria diskbänken som är bra jordad via kopparrören med vatten.

Och jag tar i diskbänken varje gång innan jag rör något.

Jag har enbart bomullskläder (för att minska risken för statisk el)

Jag är barfota (för många skor isolerar) barfota minskar jag risken för statisk elektricitet.

 

Jag försökte hitta ditt moderkort hos MSI (för att kunna ladda hem manualen) men kunde inte hitta det här

http://www.msicomputer.com/product/p_archives.asp?class=mb

 

Men du kanske kan hitta det och ladda hem manualen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oky så nu är det helt kört, måste jag köpa nytt moderkort eller måste jag köpa en helt nu dator jag höll bara i modekortet. men jag ha ju handskas med dator komponetneter förut men dom har ju funkat. hur ska ja gå vidar nud da

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snurrar CPU-fläkten, eller drar den igång och stannar på en gång? Om den stannar efter några varv går inte CPU:n igång. Kan bero på hög värme pga att den sitter löst och inte får tillräcklig kylning. Kan också bero på att den inte får ström.

 

Får du ingen bild alls på skärmen, eller har du en blinkande markör? Om nej, koppla bort hårddisk, CD/DVD, eventuella ljudkort och andra PCI-enheter.

 

Har du satt i nytt grafikkort? Om ja, använd det du hade förut.

 

Har du lossat på nåt minne och satt tillbaka det? Om ja, ta bort alla utom det som sitter i första sloten.

 

Använder du samma kablage och bildskärm i samma grafikuttag? Om nej, koppla tillbaka det som funkade.

 

Har du samma nätaggregat? Om nej, sätt dit det som funkade.

 

Avänder du distanser på rätt plats mellan moderkortet och chassit? Se till att du inte har kortslutning, t ex pga att nån skruv hamnat emellan.

 

Ta bort alla småkontakter från chassit till moderkortet (HD-LED, POWER-LED, RESET) utom POWER.

 

Ta bort alla USB- och FireWire (1394)-anslutningar från chassit på moderkortet. Ta även bort eventuell ljudkontakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla fläktar snurrar som dom ska. jag har inte tagit bort några kort som grafik kortet eller nått minne. jag använder samma nätag. och inga små sladdar sitter i och jag vet inte var powern ska sitta. det står inte på moderkortet som det gör på mitt andra moderkort. och det är som inte dator kommer i gång och tänker utan bara går om man kan förklara det så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och inga små sladdar sitter i och jag vet inte var powern ska sitta.

Hur startar du datorn om du inte har anslutit några sladdar från datorns frontpanel?

men på moderkortet står det modell

ms-1725 msi corecell behöver du vet når mer

Det finns inget moderkort med det namnet hos Msi. För att ta reda på vad moderkortet heter så kan du hämta och installera Cpu-Z 1.52 setup.

 

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Starta programmet och kolla under fliken "Mainboard". Under rubriken

Motherboard vill jag veta:

 

Manufacturer =

Model =

Chipset =

 

Thomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den startar automatiskt när man sätter in ström kabeln. men måste man inte start det programmet på den datorn man ska kolla informationen på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men måste man inte start det programmet på den datorn man ska kolla informationen på

Naturligtvis så har du rätt. Klantigt av mej.

 

Kolla på den här bilden om detta är ditt moderkort.

http://www.hardware.info/en-UK/productdb/bGdkZ5iSmA/viewproduct/MSI_K8N_Neo4/

 

Om du kollar på min bild så borde du även hitta moderkortets namn och versionsnummer.

 

Thomas

 

[inlägget ändrat 2009-08-08 22:26:08 av Thomas1]

[bild bifogad 2009-08-08 22:26:37 av Thomas1]

1153771_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är det men den gula fläkten är silver men det kanske inte har någon betydelse men allt annat ser ut som mitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på bilden som jag bifogade i förra inlägget, så ser du har du kan läsa ut hela modellbeteckningen + versionsnummret. Så här kopplar du om du har K8N Neo4 Platinum (PCB 3.0). Se bifogad bild. Men kolla vad ditt moderkort heter eftersom det finns 6 olika modeller av K8N Neo4.

http://www.msi.com/index.php?func=searchresult&keywords=K8N+Neo4+

 

Thomas

 

[bild bifogad 2009-08-09 00:15:41 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2009-08-09 01:15:54 av Thomas1]

1153785_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K8N Neo4 Platinum (PCB 1.0) det var en exakt bild av det. långt ner till höger sitter en liten röd knapp vad är det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi Löst det och datorn fungerar jag vill tacka alla som har försökt hjälpa mig på olika sätt TACK för all hjälp jag är mycket tacksam.

 

 

MVH Kalsup :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig:)

långt ner till höger sitter en liten röd knapp vad är det.

The motherboard provides the following button for you to set the computer’s

function. This section will explain how to change your motherboard’s function through

the use of button.

Button

Clear CMOS Button: SW1

There is a CMOS RAM on board that has a power supply from external battery

to keep the system configuration data. With the CMOS RAM, the system can automatically

boot OS every time it is turned on. If you want to clear the system

configuration, use the SW1 (Clear CMOS Button ) to clear data. Press the button in

the middle of the connector top side to clear the data.

 

Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig!

 

Men jag undrar vad felet var? Hjälpte reset av BIOS med knappen för att rensa CMOS, eller hjälpte det att koppla kontakterna för HD LED, POWER mm rätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...