Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Terratec Cinergy 2400 iDT hittar inga kanaler


Cessan78

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har nyss installerat ett Terratec Cinergy 2400 iDT kort i min PCIe x4 slot på datorn. Datorn hittar kortet installerar drivrutinerna som finns med på skivan och programvara och allt. Allt verkar funka bra tills jag öppnar Cinema center (programvaran som följer med) och ska söka efter kanaler. Det står att det ska vara 57 st men inga hittas ändå (ingen signal alltså). Jag har Comhem om det nu spelar någon roll och bor i lägenhet så iallafall de "vanliga" kanalerna borde ju komma fram, de som ingår i grundutbudet i lägenheten så att säga.

Jag har på min gamla dator haft ett tv-kort (som kom med datorn) som funkade utmärkt så något signalfel kan det inte vara antar jag. På det kortet fick jag fram alla kanaler som jag kunde få på tvn, medan datorn då visade samma digital-kanal som boxen var inställd på. Det är så jag vill ha det idag också.

Jag har en TV som delar antenn-sladd med datorn (boxen är i ett annat rum och från den har jag en förgrenare där en går till datorn och en till en annan tv), på denna tv får jag in alla kanaler. Jag tror därför att signalfel kan uteslutas såvida mitt Tv-kort inte söker efter en speciell sorts signal ?

 

När jag söker efter kanaler kommer det upp "inga kanaler hittas"... "du sökte efter DVB-T tjänster" ..."du har windows Vista 64bt" Installera Service Pack 1.

 

Jag har en Dell och Vista installerat. Någon som har något förslag?

 

Tacksam för hjälp!

 

[inlägget ändrat 2009-08-05 00:26:39 av Cessan78]

[inlägget ändrat 2009-08-05 00:36:15 av Cessan78]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet du skaffat är ett DVB-T kort, dvs ett för marksända digitala kanaler, eller Teracom/Boxer. Comhems sänder (eventuellt) analoga och digitala kanaler enligt DVB-C (C för Cable).

 

Det vill säga, vill du få de fria marksända kanalerna med det där TV-kortet får du skaffa en antenn. Om bra mottagningsförhållanden kan en bordsantenn duga.

 

Vill du få in de analoga kanalerna Comhem sänder, då blir det annat kort. Vill du få in de digitala kanalerna Comhem sänder då blir det annat kort samt en kortläsare iochmed att abonnemang krävs.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej,

 

Men hur kunde det funka innan? Eller är detta kortet för avancerat eller nåt? Vet du något annat Tv-kort som skulle fungera utan antenn?

 

TAck!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt gamla TV-kort är nog ett analogt kort men analog mottagare samt med en ingång för s-video. Du har då med detta klarat av att ta emot alla de kanaler som Comhem sänder analogt samt, via anslutning via s-video till din digitalbox, den kanal boxen varit ansluten till.

 

Kortet du har nu är helt digitalt och tar endast emot DVB-T signaler som jag skrivit ovan. Signaler som man tar emot via antenn.

 

Om du pensionerat gamla datorn kan du alltid ta TV-kortet från den, det borde passa om det nu inte är uråldrigt och ska sitta i ISA-buss (heter den väl?)

 

Vill du ha ett nytt TV-kort som klarar analoga signaler?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s40461651&o=tillv_pop_produkt_namn#prodlista

många av dessa har även en DVB-T mottagare, några få DVB-C. För DVB-C i Comhems nät gäller dock att man måste ha CA-modul och programkort för att kunna ta emot någon av deras kanaler, räcker inte bara med ett DVB-C kort.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack så mycket för hjälpen, jag tror jag förstår nu. En liten fråga till?

 

Om jag sätter i mitt gamla kort, som verkar kunna passa (ser ut som PCI-eller vad det heter), behöver jag inte installera drivrutiner då och ett "program" som jag kan se TV i?

 

På den gamla datorn så fanns ju detta redan installerat, men om jag sätter i kortet så antar jag att jag behöver installera drivrutiner också.

 

På kortet som är från Philipps står det inte direkt vilket det är..

 

Tack igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, drivrutiner är bra att ha. Philips - stor tillverkare av kretsar för analoga TV-kort. står det SAA7134 eller liknande rekommenderas att du testar Dscaler

 

http://www.dscaler.org/

som skiter i drivrutiner. Men utan drivrutiner kommer nog datorn klaga lite men vet du vilket kort det är, vilken tillverkare, borde det inte vara omöjliga att finna. Fungerar gamla datorn? Starta upp den med kortet i och läs av i enhetshanteraren vad det är för kort exempelvis.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...