Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med DVD-recorder


jimmyc

Rekommendera Poster

Nu har jag tröttnat på min Samsung DVD recorder, den har inte annat än gett mig problem och nu hänger den sig när man försöker bränna en skiva.

Tyvärr så har garantin gått ut men frågan är om man ändå kan nyttja någon slags garanti då detta verkar vara ett mjukvaruproblem på många Samsung DVD recorders.

Jag har sökt på nätet och det verkar vara många som har samma bekymmer med olika sorters Samsung produkter men Samsungs linje verkar vara att dom aldrig hört talas om det :thumbsdown:

 

Finns det inte någon garanti när det är produktfel som dyker upp inom 5 år?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är den fem år gammal, nej då är det för sent. Konsumentköplagen säger att man ska reklamera inom rimlig tid från det att felet uppträtt samt att reklamationsrätten varar bara i tre år.

 

 

ed: fast om mjukvarufel, sök på nätet efter ny firmware till enheten. Kanske?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-08-04 21:37:10 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är lite mer än 1,5 år gammal såg jag nu när jag kollade upp det så garanti bör inte vara några problem.

 

Problemen har blivit mycket värre, den har gjort så här 2-3 ggr innan men nu ikväll så har jag provat 5 ggr och den har hängt sig varje gång trots att jag försökt bränna olika saker ifrån HDD:n bara för att prova mig fram.

 

Ska kontakta Samsung imorgon för detta är 2:a Samsungen jag har som krabbar, problemet är hur jag ska få ut det jag spelat in på HDD:n nu när jag inte kan bränna ut det

 

 

Edit: om jag uppdaterar firmware och det fortfarande inte funkar eller blir nåt fel på uppdateringen, vad händer då med garantin?

[inlägget ändrat 2009-08-04 21:50:15 av jimmyc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har garanti kvar, gör då inget utan att prata med Samsung eller med stället du köpte den. Det kan förverka garantin/reklamationsrätten precis som du anar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trodde det, har kollat på Samsungs hemsida om ny firmware men det finns ingen till den modellen jag har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan liten fundering, nu när jag sökt runt på en massa forum så ser jag att det fel jag har är väldigt vanligt på Samsungs alla modeller av inspelningsbara DVD.

Den 1:a jag hade byttes efter 14 dagar för att den gick sönder, den jag har nu har varit inne på reperation 1 gång förut (maj 2008) och nu är den sönder igen och jag har nog inte brännt mer än 10-20 skivor i den, så jag undrar hur man ska göra för jag är skeptisk till att även om dom lagar denna så kommer felet att uppstå igen och nästa gång har jag kanske ingen garanti.

Men man får väl iofs. garanti på de nya delarna samt arbetet som utförs i samband med reperation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma köp än? dvs den du köpte och sedan bytte efter 14 dagar är samma som du sedan fick reparerad i maj 2008?

 

När köpte du den? Det är från köpedatum som garantin gäller om inget annat kvitto säger annat. Reparation inom garantitiden förlänger inte garantin. Är det inom två år från det att du köpt den skulle jag går tillbaka med den till butik och begära en likvärdig ny produkt, i praktiken häva köpet av denna och få en ny av dem med ny garantitid.. Reparation, nej. Litar inte på enheten/modellen längre. Om inom tre år, lite knepigare men i princip skulle jag testa samma som ovan och se om det går med på det. Om inte, skaffa lite fler argument.

 

Efter två år gäller att kunden ska visa att det är ett ursprungligt fel, innan två år ligger bevisbördan till större del hos försäljaren.

 

Man brukar säga att butik/leverantör ska får några försök på sig att reparera enheten, inget exakt antal sagt men tre är kutym.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jepp, det är densamma men ett av problemen är att den butik jag köpte den av kommer jag aldrig att gå in i igen eftersom dom har väldigt dålig service efter att man köpt en produkt utav dom, den 1:a DV gick sönder efter 14 dagar och dom vägrade ersätta den med en likvärdig produkt men efter kontakt med konsumentombudsmannen så gick dom med på det men det var riktigt sura miner och jag var inte välkommen till butiken igen, när sedan den DVD jag fick gick sönder så vände jag mig till en annan Audio Video och dom fixade problemet smärtfritt men dom har gått i konkurs nu så jag är lite villrådig med hur jag ska göra.

 

Jag har kontaktat service verkstaden direkt och där kunde jag lämna in den men eftersom jag inte litar på produkten så skulle jag vilja byta, kanske ska vända mig till en Audio Video som ligger ca 10 mil härifrån och se om dom kan hjälpa mig för man kan väl inte vända sig till en annan kedja, typ Onoff eller Elgiganten?

 

Edit: första DVD:n köptes 26/12 -08, utbytes DVD:n fick jag 29/2-08, reperation av samma fel som på 1:a DVD på utbytes DVD:n 14/5-08 och nu är det samma sak igen :thumbsdown:

[inlägget ändrat 2009-08-08 23:55:20 av jimmyc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Returkanalen vid garanti är vanligen den butik man köpt varan ifrån eller annan generalagentur. Om annan butik villig att byta defekt vara du köpt på annan ort, då har du tur. Det är en kostnad för butiken att hantera reklamationer, klart de inte vill ta mer än de måste.

 

Garantireparationer däremot kan mycket väl andra reparationsfirmor ta då de troligen helt föra över kostnaden på tillverkaren.

 

Jag skulle rekommendera dig att ta dusten med primärt butiken du köpt den i, försöka häva köpet/få ersättningsenhet. Sekundärt med Samsung direkt. Inte blanda in OnOff eller liknande, de kan nog inte hjälpa.

 

Eller så kommer du till insikten att det är inte så mycket att bråka om, dock gör du då oss alla en björntjänst, och köper en ny DVD-brännare. Trots allt kostar de bara från cirka 250 kr. Men min åsikt är klar, säljer företag oss undermåliga produkter ska de fasiken ta tillbaka dem utan strul.

 

Vilken butik har du köpt den i? Eller vill du inte hänga ut dem?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen datorbrännare utan en DVD-brännare med digitalbox & HDD, den kostar ca 4000kr så jag tycker att det är lite att bråka om.

 

den ursprungliga är köpt av Audio Video i Karlskrona och det var även dom som efter mycket bråk (över 2 månader inkl. konsumentombudsman, se denna tråd: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1029911) sen när den gick sönder tog jag garanti-reperation med Audio Video i Kalmar som skötte sig exemplariskt, men dom har ju gått i KK och jag är inte sugen på mera kontakt med butiken i Karlskrona.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, det blir nog en vända för dig till konsumentvägledaren igen.

 

Du kan alltid försöka komma överens med butiken, kanske häva köpet, låta dem återköpa den med visst avdrag för nyttan du haft?

 

Reparera? Är det ett fel i själva brännaren kanske denna kan bytas ut helt enkelt? Troligen är det en vanlig brännare av samma typ, samma kontakter som sitter i datorer. Fast du säger att det verkar vara mjukvarufel? Vem fixar det?

 

Kanske värt att ta ett snack centralt med Samsung och se vad deras generella linje är. Kanske enklare att komma fram till konsensus där?

 

 

ja, jag vet inte mer än så. Jobbigt när prylar går sönder men jag har hittills inte drabbats av problem som du nu upplever.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pratat med Samsung och dom har inte upplevt dessa problem enligt dom, trots att jag hittat mängder med trådar på olika forum om just Samsung & deras brännare med liknande problem.

 

Själva brännaren har ju bytits ut 1 gång men jag är skeptisk till att det är i den felet ligger, jag tror som sagt att det är ett mjukvarufel och att det skulle avhjälpas med en "ominstallation".

 

Jag ska ta ett snack till med Samsung och sedan lämnar jag in den till serviceverkstaden för butiken i Karlskrona sätter jag aldrig min fot i igen, då tar jag hellre kontakt med Audio Video centralt och förklarar bekymmret för dom så får vi se vad dom säger.

 

Funderar på om man kan höra med Samsung om förlängd garanti på just brännaren p.g.a dessa bekymmer och att jag inte litar på produkten, jag vet att vi (mitt jobb inom teknikbranschen) har gjort så när kunden varit skeptisk till lösningen på någon del som varit problematisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...