Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eee 1008HA eller Aspire One D250 ?


TinnaCom

Rekommendera Poster

Sitter i valet och kvalet och ska köpa mig en liten netbook.

Vill ha en dator för att skriva på utomhus, på tåget, på cafeet. Inte mindre än 10" och de viktigaste egenskaperna är Batteri och "tangenfeel" ;)

 

Nu har jag kollat på liknande modeller på Expert och Siba, de hade inte just de här hemma men jag kan bara inte bestämma mig.

 

Nån som har några råd innan man klickar på "köp" knappen?

 

Tipsa gärna om bra ställen att köpa den på som har bra kundservice och håller sina garantilöften.

 

/ T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att du går till en vanlig elektronikbutik och testar de vanligaste modellerna av netbook, jag hade själv skitsvårt att välja en netbook, det tog timmar innan jag själv visste vilken som skulle passa just mig.

 

Ett tips är att öppna ett dokument på datorn du testar och testa skriva på datorn och då menar jag verkligen att du ska skriva och inte test-skriva.. Skriv om dagen och massa saker som du kan komma på, ägna dig minst 10min för det.. sen går du över till nästa modell och testar.. Du kommer känna vilken som är bäst för dig.

 

 

Ska du ha kvalitee ska du välja ett märke som ASUS eller HP, de har bra verkstäder och service.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant så sant, var bara in en sväng och kollade, såg mer efter vilken som tilltalade mig estetiskt ;) Man är väl tjej, hehe

 

Ska göra det imorgon.

 

HP har jag så otroligt dålig erfarenhet av, hjälpt många vänner och i familjen med deras datorer, är ingen expert utan bara självlärd. HP är de jag tyckt krånglat mest mjukvaramässigt, dock har Acer sämst suport och Zepto som jag tycker slår de fletsa datorer med hästlängder har tyvärr inga netbooks :/

 

Men Asus verkar ha gott rykte, man kanske ska luta sig åt en sådan.

 

Tack för ditt inlägg!

 

/T

 

[inlägget ändrat 2009-08-04 23:51:33 av TinnaCom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, Zepto är inget att lita på heller. HP datorer.. mjo de brukar vara lite krångliga innan man plockar bort deras egna mjukvara som inte är nödvändig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP egna mjukvara, jo det skulle inte förvåna mig alls. Det jag gillar hos Zeptos datorer är hållbarheten, att ha en dator i 5 år är inget man är van vid, både min sambo och hennes mamma har haft deras under lång tid utan minsa problem. (förutom batteriet då men det är ju bara att räkna med)

 

Jag var i alla fall och kollade på modellerna nu! De fanns inne i Gävle.

 

D250 kommer inte på frågan, det var det löjligaste pekplattan jag sett, mycket mindre än den behövde vara.

 

Så en 1008HA blir det att inhandla så fort norgelönen landar på kontot. Synd att den inte finns med aleminium skal som 1002an bara, enligt försäljaren på Siba i alla fall. Det hade ju varit mer praktiskt..

 

Men tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisjakt är en hyffsad sida men ingen jag litar på.. alatester.com (eller var det se?) däremot är jättebra men det är ändå svårt att veta vad som är bäst för just mig :)

 

Men tack för tipset!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det här testet

http://www.chip.de/artikel/Top-10-Die-besten-Netbooks-im-Test_36293154.html

1a HP Mini 2140

http://www.chip.de/artikel/Top-10-Die-besten-Netbooks-im-Test-4_36316888.html

för att hitta bra leverantör kolla på prisjakt

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=Mini+2140

det är 2GB modellen som testats av Chip men för skriv programm som Open office räcker 1GB till XP.

 

Har själv 512MB på en dator HP nw8000 som används med Word Excel 2003, AutoCad, Internet Explorer på en gång utan minnesproblem (jag jag har inte Flash installerat, spar mycket CPU kraft)

Du har dålig erfarenhet av HP och det kanske är så att de har en konsumentkvalite och en top end kvalite (som Toyota/Lexus) för nw8000 går som en bra klocka

 

[inlägget ändrat 2009-08-06 09:37:47 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2009-08-06 09:42:42 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna! Skal kolla dem, lite svårt för tyska dock, hehe

 

Blev nyfiken på hur man kan avgöra vilken kvalitet de olika HP datorerna har? De har ju en hel del på marknaden!

 

Kommer köpa Office 2007. Open office funkar inte när jag skriver och ska sända in manus till förlag. Kronglar med upplägget, sidindelning och punktifieringen ibland och det påverkar ju deras bedömmning på det jag skrivit.

 

Sitter faktiskt också och funderar på om jag ska gå in på Expert eller Siba och köpa den i en affär. Känns lite gammaldags tryggare. Har också ett litet test jag gör innan jag köper. Jag mailar några frågor till it-butiken, får man ett snabbt trevligt svar är det ett plus men 3 av 5 hör aldrig av sig och då blir jag knappast kund där!

 

Helst av allt hade jag velat köpa den via Dustin, toppservice och goda kunskaper men så kostar det ju också...

 

Jaja, tack för tipsen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite dyrare bara och så går det ju liiite fortare att springa på Siba och köpa den, hehe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...