Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC Studio 3 för Samsung - SMS, MMS-stöd saknas


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Leker lite med PC Studio 3 till min Samsung SGH - J400.

 

Häftigt program, men till min besvikelse kan jag inte hantera SMS och MMS.

Det står att telefonen inte har stöd för applikationen. Vore toppen att kunna köra backup och sådant på viktiga meddelanden där.

 

Finns det något sätt att få det stödet?

 

Sökte runt lite på nätet men kan inte hitta någon vettig "how to" på hur man gör. Borde väl finnas något knep, eller?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lite uppföljning i frågan:

 

Har sökt runt litegrann och kommit framtill att det kanske skulle hjälpa att uppdatera programvaran i mobiltelefonen. Problemet är att mobiltelefonen är en utgående modell. Tradit, för att jag skaffade mobiltelefonen förra året.

 

Har haft mobiltelefonen ett år till hösten.

 

Provade även maila frågan om stöd för Message Manager till supporten på Samsung, men ännu har jag inte fått svar. Väntat liksom. :(

 

Ska finnas möjlighet att uppdatera programvaran i mobiltelefonen i Samsung PC Studio 3. Problemet är att jag inte har USB-kabel till mobiltelefonen. Det krävs för en uppdatering av programvaran.

 

Men kan man inte ladda ned det här och lägga t ex på minneskortet och köra därifrån? Var hittar man det?

 

Har sökt och sökt nu, men kommer inte längre. :(

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Stefan Eklinder

 

 

Idag fick jag efter mycket sökande tag på en datakabel till min Samsung SGH-J400. Kjell & Co uppe på Väla har kabeln. Kostar 199 kr.

 

Säg den lyckan som är förevig. När jag anslöt mobiltelefonenn till USB-uttaget i datorn gick det inte att ansluta alls via PC Studio 3. Mekade fram och tillbaka med drivers för USB, men det hjälpte inte. Det gick inte att ansluta ändå.

 

Installerade om hela programmet, men nope!

 

Mobiltelefonen hittades uppenbarligen av datorn. Det var en liten datorskärm högst upp i mobiltelefonens fönster. Mobiltelefonen började ladda batterierna vilket den gör när den är ansluten till datorn.

 

PC Studio 3 var oförmögen att ansluta till mobiltelefonen.

 

Något som heter Mobile USB Modem 1.0 envisades Windows med att försöka hitta och installera hela tiden, men det misslyckades hela tiden. Sökte manuellt, men kunde inte hitta något vettigt om det där alls. Allt annat hittades om det, men ingen fungerande nedladdningssida. Samsungs hemsida har inte heller Mobile USB Modem 1.0. Endast manualer och PC Studio 3.

 

Nu har jag slängt ut programmet. Tröttnade på det!

Datakabeln kan man säkert få nytta av i andra sammanhang.

 

Kanske finns det något öppenkällkodsprogram som fungerar?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Programmet ser intressant ut, Monshi! :)

 

Ska ta och prova...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, och kan ngn rättstava mitt inlägg ovan.. något gick fel.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Monshi skrev:

mmh, och kan ngn rättstava mitt inlägg ovan.. något gick fel.

 

Jag förstod vad du menade. :)

 

Visst kan det vara irriterande när man kommer på ett sådant fel efteråt när inlägget redan är besvarat.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tittade lite närmre på MyPhoneExplorer idag. Ser ut som om det programmet endast har stöd för Sony Ericsson. Synd! Det ser annars intressant ut.

 

Mobile USB Modem 1.0 är problemet just nu. Så fort jag pluggar in mobiltelefonen i USB-uttaget ska Windows hitta just Mobile USB Modem 1.0 från WindowsUpdate. Varje gång misslyckas sökandet, och jag kan inte hitta det själv heller.

 

Klart, det ger många träffar men ingen särskilt trovärdig nedladdningssida.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt!

 

Minde än en minut innan ditt inlägg testade jag också programmet!

 

Har en Samsung Jét som jag skulle vilja komma åt via BT..

 

Cell Phone Manager är ett program jag nyttjat till SonyEricsson, Oxygen Phone manager till Nokia (bästa programmet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobile USB Modem 1.0 är problemet just nu

 

Jag hade bekymmer när jag från Samsung laddade ner, och installerade, både PC Studio och USB-drivers.

 

Avinstallerade allt. Installerade bara PC Studio. Funkar. Förutom att det inte funkar via Bluetooth då..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Mikael63 skrev:

Jag hade bekymmer när jag från Samsung laddade ner, och installerade, både PC Studio och USB-drivers.

 

Spelar ingen roll för min del. Funkar inte ändå med USB-kabel. Trodde först att jag installerat i fel ordning. Läste under Hjälpmenyn att USB-drivers ska installeras först innan mobilen ansluts till USB. Avinstallerade och gjorde som där stod. Nupps, ingen kontakt där inte med USB-kabel.

 

Den där förbannade dialogrutan om Mobile USB Modem 1.0 far upp. Tar någon minut och jag får besked om att hämtningen misslyckades.

 

Mikael63 skrev:

Avinstallerade allt. Installerade bara PC Studio. Funkar. Förutom att det inte funkar via Bluetooth då..

 

Provade att göra så igårkväll. Det enda som fungerar är bluetooth. Så fort jag ansluter mobilen via USB, ja, då far dialogrutan upp och vill hämta Mobile USB Modem 1.0 från WindowsUpdate. Varenda gång misslyckas hämtningen.

 

Önskar att kunna uppdatera programvaran i mobilen och till det krävs att mobilen är ansluten via USB-kabel. Målet med att uppdatera mobilens mjukvara är då att få stöd för SMS-funktionen i PC Studio 3. Nu är den funktionen helt grå. Text nedan säger att min mobil inte har stöd för applikationen.

 

Skickade epost till Samsungs support, men dom lyser med sin frånvaro. Har inte fått något svar. Skumt! Min mobil skaffade jag förra året, så att den är inte så himla gammal. Läste någonstans att mobilen lanserades oktober 2008.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-08-17 17:14:32 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna java version då? Inte testat. Men det finns en länk där där man kan kolla vilka telefoner som det ska fungera med. Fast jag vet inte vad skillnaden är...

 

http://myphoneexplorer.en.softonic.com/java

http://myphoneexplorer.en.softonic.com/java/compatible-devices

 

Fast jag misstänker att det är SE telefoner enbart som fungerar. Tyvärr.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det står att min mobil ska vara kompatibel med programmet, men telefonen kan inte identifieras av programmet hur jag än bär mig åt.

 

Men poäng igen till dig för dina tips. :)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt detta... andra gången jag har denna tråd öppen och Stefan skriver nytt inlägg..

Har Samsungs support i örat just nu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mikael63 skrev:

Mycket märkligt detta... andra gången jag har denna tråd öppen och Stefan skriver nytt inlägg..

Har Samsungs support i örat just nu...

 

Toppen, det ska bli spännande att läsa vad dom säger. :)

 

Verkar inte svara på epost som man skickar via deras formulär på sidan i alla fall. Var säkert fjortondagar sedan nu jag skickade epost till dom.

 

Ännu inget svar. Dålig stil, tycker jag.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade länge ang. att inte kunna ansluta via BT.

Mycket bra hjälp, trevliga killar(& tjejer, ringt tidigare). Blev dock bortkopplad en gång men det är väl teknikens fel.

Verkar vara installationen som gått snett, på två datorer. Ska avinstallera & börja om, med några alternativ.

 

Ang. Mobile USB Modem 1.0 så verkar inte det vara något med Samsung att göra....

 

 

Var säkert fjortondagar sedan nu jag skickade epost till dom

E-post verkar vara ett dåligt alternativ, jag väntar fortfarande på svar om hur jag sorterar adressboken. Men det har jag redan grejjat genom div. export & import..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mikael63 skrev:

Pratade länge ang. att inte kunna ansluta via BT.

Mycket bra hjälp, trevliga killar(& tjejer, ringt tidigare). Blev dock bortkopplad en gång men det är väl teknikens fel.

Verkar vara installationen som gått snett, på två datorer. Ska avinstallera & börja om, med några alternativ.

 

Ang. Mobile USB Modem 1.0 så verkar inte det vara något med Samsung att göra....

 

Oki, jag har installerat om programmet två gånger nu utan lyckat resultat dock. Det får bli en tredje gång i så fall och se vad som händer. Förstår inte vad som kan ha gått snett med installationen.

 

Min mobil hittas via bluetooth dock, men inte med USB. Då poppar dialogrutan upp gång på gång och vill installera Mobile USB Modem 1.0. Misslyckas dock varje gång med sökandet via WindowsUpdate, och frågar då efter en medföljande CD med programvaran. Har ingen CD med den programvaran.

 

Poäng för ditt engagemang. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng!

Använder du den nya - "New PC Studio"?

Kan du klicka på ikonen "Sökenhet" - och att det händer något?

Det kan inte jag. Har dock hittat en walkaround för det, genom att köra filen NPSCW.exe som ligger i installationsmappen.

Håller på att kolla upp en sak ang. en saknad efsadu.dll - om det har med saken att göra eller ej...

 

 

Edit: ang. ovanstående så fungerar inte det heller. Däremot fungerar allt bra med Vista. Fick på XP-burken hal.dll missing och håller på att åtgärda det nu..

 

Har några andra kort i bakfickan att testa..

[inlägget ändrat 2009-08-19 00:13:37 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mikael63 skrev:

 

Använder du den nya - "New PC Studio"?

 

Jepp, jag använder den nya versionen.

 

Mikael63 skrev:

Kan du klicka på ikonen "Sökenhet" - och att det händer något?

 

Har inte provat. Installerade om programmet igårkväll och provade igen, men då fungerade varken bluetooth eller USB.

 

Märkligt! Bluetooth fungerade sist, men inte igårkväll.

 

Överväger att lämna in mobiltelefonen för att få programvaran i mobiltelefonen uppdaterad. Funderar på om det kan vara programversionen som är för gammal. Det stod någonstans i Hjälpmenyn att programversionen helst ska vara den senaste, för att det ska fungera.

 

Om programmet bara fungerat, i alla fall med USB, skulle jag kunnat uppdatera programvaran i mobiltelefonen själv.

 

Mikael63 skrev:

Edit: ang. ovanstående så fungerar inte det heller. Däremot fungerar allt bra med Vista. Fick på XP-burken hal.dll missing och håller på att åtgärda det nu..

 

Osis! :(

 

Jag kör Vista, men icke fungerar programmet för det...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej..

"Min" lägesrapport är:

Konstaterat att det är något program jag har installerat, på båda datorerna, som ställer till det.

Det räcker inte att avsluta den, vilken det nu är, har dödat i stort sett alla, processen för att PC Studio ska fungera utan programmet får inte starta upp. När alla program är förhindrade att starta vid uppstart, och vid just omstart, så fungerar det. Återstår att gallra fram vilket program det är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mikael63 skrev:

Okej..

"Min" lägesrapport är:

Konstaterat att det är något program jag har installerat, på båda datorerna, som ställer till det.

Det räcker inte att avsluta den, vilken det nu är, har dödat i stort sett alla, processen för att PC Studio ska fungera utan programmet får inte starta upp. När alla program är förhindrade att starta vid uppstart, och vid just omstart, så fungerar det. Återstår att gallra fram vilket program det är.

 

 

Kan det vara en eventuell brandvägg, som sätter käppar i hjulet?

 

...konstigt att man ska behöva köra en dator utan några andra programprocesser igång för att programmet ska fungera.

 

Jag kör Comodo och den är på hugget hela tiden...min misstänkta bov i dramat.

 

Ska i alla fall bli intressant att läsa vad det är för program som ställer till det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jojo, bättre sent än aldrig.

 

Nu när i alla fall jag har gett upp PC Studio 3 för Samsung fick jag svar från supporten på Samsung:

 

Hej Stefan

 

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

 

Ursäkta att svaret dröjt.

 

PC Studio är utvecklat för flera modeller av telefoner, men J400 har

inget stöd för denna funktion. Någon uppdatering för detta finns inte.

 

Kontakta ossgärna igen om du har fler frågor.

 

Med vänliga hälsningar

Olle

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tur!

Alltså att du skrev detta inlägg pga. svar från supporten. Trodde nämligen det spökade igen. Två ggr tidigare har slumpen gjort att vi öppnat/läst tråden nästan samtidigt.

Och nu:

15:36 fick jag ett svar från Samsung.

15:36 fick jag e-postbevakning från eforum..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Mikael63 skrev:

Vilken tur!

Alltså att du skrev detta inlägg pga. svar från supporten. Trodde nämligen det spökade igen. Två ggr tidigare har slumpen gjort att vi öppnat/läst tråden nästan samtidigt.

Och nu:

15:36 fick jag ett svar från Samsung.

15:36 fick jag e-postbevakning från eforum..

 

Känns lite magiskt det här. :)

 

Mitt svar från Samsung Supporten trillade in kl: 05.01 i morse. Då var jag på väg till jobb.

 

Nädå, jag har inte gjort fler försök med det här programmet nu. Har lagt ned dagar på att få det att fungera, men inte lyckats. När jag läste ditt senaste inlägg om att du fick "döda" alla bakgrundsprogram för att få PC Studio 3 att fungera gav jag upp.

 

Min publicering av svaret från Samsung är bara för att ge en uppföljning, som kanske andra kan ha glädje av. Om någon sitter och sliter sina hårtestar där hemma med samma telefon som jag - J400.

 

Det var mest SMS-funktionen som jag var ute efter. Allt annat fungerade i övrigt om man bortser ifrån att all kontakt med telefonen försvann senast både bluetooth och USB. Oförklarigt!

 

USB fick jag inte till att fungera alls, förresten.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

[inlägget ändrat 2009-08-28 16:08:08 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...