Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skadad hårddisk


palgot

Rekommendera Poster

Min externa hårddisk trillade i golvet. Nu så verkar den bara stå och hacka i ett läge och syns inte under "Den här datorn". Är det helt kört eller...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Min externa hårddisk trillade i golvet. "

jag tycker ovan är ett vanligt ämne på eforum

och resultatet i de andra inläggen är samma som för dig.

Förlorade data, ingen kontakt med disken.

 

Är det helt kört?

Det enda jag kommer på är att lämna in den till någon av data räddarfirmorna.

typ

http://www.ibas.se/

http://www.google.se/search?hl=sv&q=ahlberg+data&meta=&aq=3&oq=ahlberg

teoretiskt kan du köpa en likadan hårddisk, och flytta dina hårddiskskivor till det nya "höljet"

om priset hos ovan firmor avskräcker

teoretiskt?, ja ingen garanti för att "gör det själv" kommer att lyckas

 

[inlägget ändrat 2009-08-04 10:21:22 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
teoretiskt kan du köpa en likadan hårddisk, och flytta dina hårddiskskivor till det nya "höljet"

om priset hos ovan firmor avskräcker

teoretiskt?, ja ingen garanti för att "gör det själv" kommer att lyckas

 

Inget som jag skulle rekommendera!

 

Minsta lilla hårstrå eller dammkorn (som du inte ser) kan göra att läsarmen skär.

 

Intressant film hur proffsen gör:

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

[inlägget ändrat 2009-08-04 10:38:52 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ett program för att återställa filer på kraschade diskar, men det förutsätter att datorn identifierar enheten.

Det enda som händer är att hackandet lägger av efter en stund och om man kopplar in den då på datorn, ser datorn den som en okänd enhet. Men inget annat.

[inlägget ändrat 2009-08-04 11:09:49 av palgot]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det går bättre om du plockar ur hårddisken ur kabinettet/skalet och stoppar in den som en intern hårddisk. Men du skriver om ett hackande ljud och det låter ju som en kraschad hårddisk. Här kan du lyssna på hur hårddiskar som håller på och går sönder låter:

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har plockat ut hårddisken ur skalet, men där sitter ett kretskort med strömuttag, strömbytare och kontakt till usb uppkoppling förankrat i den. Jag lyssnade på ljuden och kom fram till att en av Western digital-ljuden verkade stämma. Ett klickande ljud, fast inget vinande läte. Det skulle isåfall vara "bad heads"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du kan räkna hårddisken som död och begraven. Visst kan man pilla med att få igång den, men med felen du beskriver är det väldigt liten chans att du kommer att få något ur den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till GIP

Jag hade en bärbar dator innan. Där hårddiskin också hade kraschat. Trots att jag "råkade" köra en återställning på datorn och att många därefter dömde ut det hela lyckades jag med ett filåterställare program få tillbaka mer än 60 %. Man sa också att jag skulle bli tvungen att byta ut disken. Den funkar fortfarande. Så... död och begraven... jag vet inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Cecilia

Jag såg sedan att det var en Seagate disk. Ingen av de ljuden stämde på min.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä där handlade det nog om programvaran. Datorn upptäckte disken men kunde inte komma åt den. Jag tror inte att det handlade om hårdvaran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får väl datorn inte ens kontakt med elektronikdelarna ordentligt.

 

Jag har plockat ut hårddisken ur skalet, men där sitter ett kretskort med strömuttag, strömbytare och kontakt till usb uppkoppling förankrat i den.
Sitter det inte fast via en vanlig PATA- eller SATA-kontakt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte att kretskortet med strömbrytare och dyl. gick att ta av och bakom det fanns där en kontakt. Vilken sort PATA el. SATA är jag inte bekant med, men jag har en stationär dator där det visserligen är ubuntu installerad på som jag ska se om det funkar på.

Jag kommer att vara borta någon dag nu. Är väldigt tacksam för det intresse du visar och hoppas att jag kan återknyta till ämnet när jag är tillbaka. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken sort PATA el. SATA är jag inte bekant med
PATA är en ca 5 cm bred kontakt medan SATA är 1-2 cm bred. Om du inte har någon kontakt av rätt sort i datorn så finns det adaptrar att köpa.

 

Ubuntu ska kunna läsa filer på Windows-hårddiskar utan problem, åtminstone fullt fungerande hårddiskar.

 

Jag vill gärna höra hur det går för dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mystisk tråd...

 

Men du har tagit ur hårddisken ur chassit och nu funnit innanför USB-anslutning att det finns en vanlig hårddisk med PATA/SATA gränssnitt.

 

Nästa steg är givetvis att ansluta den internt i datorn och se om något går att rädda. Ska jag vara ärlig då säger jag dock att det låter som om chansen till att rädda något är liten. Om hårddisken har konstiga ljud för sig (klonk-ljud, vinande ljud, motor som varvar upp/ned exempelvis) då är det ett hårdvarufel och då går det inte att läsa från disken.

 

Några tjuvknep finns, exempelvis lägga den i frysen men vette tusan om det duger här.

 

Men - anslut internt i dator, då har du bättre koll på disken och större chans att diagnosticera den. Ladda hem diskkontrollprogram och kör det exempelvis.

 

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...