Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utbildning


martinmix

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har precis kommit in på ett 2 årigt program inom nätverksteknik

+ it säkerhet där det skall ingå ett tiotal cisco certifieringar kostnadsfritt men på grund av tidsbrist har jag funderingar om man kan gå några andra

vägar ex köpa kurser + certifieringar.

Hur ser det ut ute hos företag vid anställning/konsult uppdrag är högskola bättre än fristående kurser:

Jag driver idag ett företag inom en annan bransch och har ibland svårt att tacka nej till vissa uppdrag.

Vore tacksam för förslag om alternativa vägar eller andra erfarenheter

som kan hjälpa mig med att ta ett bra beslut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut ute hos företag vid anställning/konsult uppdrag är högskola bättre än fristående kurser

Om du inte har någon tidigare arbetslivserfarenhet inom området så vågar jag säga att till de flesta typer av positioner kommer en civilingenjörsexamen alltid att väga långt tyngre än motsvarande mängd fristående kurser.

 

Ju längre erfarenhet du sedan har i yrket så kommer utbildningen att betyda mindre och mindre med tiden när du söker nya jobb. Men en gedigen och bred högskoleutbildning kommer ge dig mycket som du har nytta av lång tid framöver utöver de rent tekniska ämnen du inriktat dig på.

 

Certifieringar kan du självklart ta på egen hand vid sidan av, men de kostar mer än de är värda. De är inte värda så mycket vid anställningen, men används framförallt av konsultfirmor när de säljer sina konsulter, då det ger icke-tekniskt kunniga kunder ett "oberoende" mått på kunskapen. I mina ögon är det dock ett fullständigt värdelöst mått. Men eftersom mina chefer vill att jag tar dem så gör jag det (vi får t.o.m betalt för att ta dem numer).

 

Jag avråder dig dock helt och hållet från att använda certifieringskurser som någon slags utbildning, för det är det sista de är bra på. De ska ses som komplement till och verifiering av dina kunskaper, inget annat (anser jag)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har någon tidigare arbetslivserfarenhet inom området så vågar jag säga att till de flesta typer av positioner kommer en civilingenjörsexamen alltid att väga långt tyngre än motsvarande mängd fristående kurser.

 

Håller med till 100%.

 

Certifieringar kan du självklart ta på egen hand vid sidan av, men de kostar mer än de är värda. De är inte värda så mycket vid anställningen, men används framförallt av konsultfirmor när de säljer sina konsulter, då det ger icke-tekniskt kunniga kunder ett "oberoende" mått på kunskapen. I mina ögon är det dock ett fullständigt värdelöst mått

 

Nja, här finns det nog en litet mer nyanserad bild att betänka. Aktuella certifieringar/ackreditering på högre nivå är på många platser bra mycket mer värda en än en allmän civ.ing. Inte bara konsultfirmor som ser dem som mått på kunskap.

 

Jag avråder dig dock helt och hållet från att använda certifieringskurser som någon slags utbildning, för det är det sista de är bra på. De ska ses som komplement till och verifiering av dina kunskaper, inget annat (anser jag)

 

Att de inte skulle kunna vara bra utbildningar är totalt felaktigt. Om du har den synen har du nog gått fel kurser. Betänkt att i princip alla tekniska utbildningar inom IT kan kompletteras/verifieras med en certifiering/ackreditering. Blir kursen per automatik sämre av detta?

 

Sitter med vid en hel del anställningar o min samlade uppfattning är:

1) Relevant arbetslivserfararenhet trumfar allt.

2) Civ.ing + andra högskolestudier "bra" - men sällan en tiebreaker.

3) Cert "bra" men utan arbetslivserfarenhet värde 0. Högre cert - "bättre" värdemätare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...