Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Äventyrsfilm som utspelar sig...?


.M

Rekommendera Poster

Jag har kommit underfund med att jag vill se äventyrsfilm som utspelar sig på 10, 20, 30-talet. Jag har några, Indiana Jones, Mumien, (Biggles), The Shadow.

 

Men naturligtvis så är jag intresserad av fler, och tänkte därför undra om någon har några tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som trogen läsare av Fantomen under första halvan av 80-talet hade jag kanske för högt ställda förväntningar på denna film ... men den utspelar sig i alla fall i exotiska miljöer under den efterfrågade tidsperioden (har jag för mig).

http://www.imdb.com/title/tt0117331/

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland går det att göra film av en bok/tidning, ibland går det inte.

I Fantomens fall, så gick det inte, hade också rätt höga förväntningar på denna film när den kom, men det var den första och enda "än så länge" film som jag somnade till i biosalongen, nåväl, det var inte så många på plats heller.

Har sedan sett den några ggr till, men i hemmasoffan, när den gått på olika kanaler, men den är fortfarande lika dålig tyvärr.

Köpte VHSén också bara för att ha den, har inte sett om den finns utgiven på DVD ännu.

 

[inlägget ändrat 2009-08-03 09:49:12 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lawrence of Arabia är ju given, även om det inte är en renodlad äventyrsfilm och rör verkliga händelser och personer. Men definitivt en film med suverän äventyrskänsla.

Även Papillon faller väl i samma genre, av biografi med inslag av äventyrskänsla.

En klassiker är The African Queen med Bogart och Hepburn

 

Några andra, av varierande kvalitet:

High Road to China

King Kong-filmerna

Seven years in Tibet

The Fall (2006)

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-03 10:33:53 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säkert gå att göra en bättre Fantomen-film. Problemet med denna (i mitt tycke) är att den baseras på original-Fantomen (från 30-talet?). Lila dräkt, bara det ... Annars är det ju ett genialt koncept att ha ett antal Fantomer (olika, men ändå lika) utspridda över flera århundraden för att skapa olika episoder. Risken med att göra en mer renodlad action-Fantomen är förstås att den skulle drunkna i all annan action-film.

För övrigt anser jag att Spiderman är en lyckad filmatisering av en annan av mina barndomshjältar och väntar fortfarande på en bra Modesty Blaise-film. :-)

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säkert gå att göra en bättre Fantomen-film

Jag tror nog den ändå skulle göra sig bäst som animerad film.

 

Lila dräkt, bara det .

Lee Falk hade ju ursprungligen avsett att dräkten skulle vara grå (och att namnet skulle vara the Gray Ghost), men så blev det inte.

Personligen föredrar jag helt klart de gamla svart-vita Fantomen och föreställde mig också hans dräkt som grå.

(i Sverige fick han väl dock blå färg istället för lila)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som utbildad tryckare så kan jag hälsa att Fantomens färg är lite av en återkommande grej inom tryckvärlden.

 

Han skulle vara grå från början. Dock på den tiden så var det ganska svårt att trycka grå färg i en övrigt fyrfärgig tidning. Det svåraste är att få samma gråa nyans på flera sidor. Men pga ett feltryck en gång så blev han lila istället. Och man valde att behålla färgen. Men i europa så har man en annan färgstandard än i usa, så i sverige blev han blå. Och i spanien röd.

 

För övrigt samma anledning till att hulken är grön. Han var också grå från början. Men man blev så missnöjd med hur han såg ut i tryck. Så man gjorde honom grön istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte animerad, passar inte riktigt på filmduken, passar bättre på papper, har inte hört något om någon ny film heller, tur det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...