Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem under uppdatering


Nisse

Rekommendera Poster

 

Under uppdateringen av Windows Vista hände något och jag har nu kommit i ett läge då daton meddelar: "Uppdaterar konfigurering steg 3 av 3, 0 % klart, Stäng inte av datorn". Datorn går sen inte ut detta läge. Den återkommer oupphörligen till samma besked. Kan inte komma vidare.

Har lyckats köra "Startup Repair" i ett försök att komma tillbaka till när datorn fungerade tidigare - men ingenting tycks hjälpa. Hur kan jag hantera detta problem ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur kan jag hantera detta problem ?

 

Det är fler än du som har samma fenomen, och många förslag på åtgärd diskuteras på olika forum. Googlar du på det lär du få många träffar.

 

Jag brukar låta datorn jobba med det, och sedan visas det inte mera.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har samma problem. Den stannar på steg 3 - 0% och efter ett tag startar den om sig. Jag blir tokig. Kommer inte förbi detta. Bara jag inte måste ominstallera datorn.

 

Har du hittat någon lösning än?

 

//Mange

 

[inlägget ändrat 2009-08-10 22:16:28 av milmet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att starta datorn i felsäkert läge och där göra en systemåterställning till den återställningspunkt som skapades alldeles innan uppdateringen gjordes?

 

Felsäkert läge når man genom att trycka F8 upprepade gånger under uppstarten av datorn och så välja felsäkert i menyn som kommer upp.

 

Systemåterställningen hittar man i Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

Tack för svaret.

 

Har testat att systemåterställa, men kommer ändå till Steg 3 - 0%. Verkar vara Mission Impossible att komma förbi denna. Provat allt i menyn under F8. =(

 

Fler förslag mottages tacksamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt tillbaks i tiden gjorde du systemåterställningen?

Vad valde du i F8-menyn för att kunna göra en systemåterställning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade systemåterställningen i torsdags då felet uppdagades. Inget hände, utan jag kom till samma ställe iaf. Jag testade igår igen, men det fungerade inte heller då. Yes, jag gick via F8-menyn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick aldrig något alternativ att välja datum, utan när jag valde systemåterställning så fortsatte den bara uppstartsprocessen som om inget hänt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes det stämmer... My mistake :)

Vill bara ta mig förbi processen så jag kan avinstallera SP2 och göra om den.

[inlägget ändrat 2009-08-11 13:30:14 av milmet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
milmet skrev:

Vill bara ta mig förbi processen så jag kan avinstallera SP2 och göra om den

 

Lovar dig att det kommer att upprepas när du installerat SP2 på nytt. Låt datorn stå en stund så går den förbi och startar upp av sig själv.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har låtit den stå nästan en hel kväll och den startar om sig själv hela tiden. Det tar aldrig slut. Tar jag mig förbi så ska jag alltså inte installera SP2 igen? Ligger felet i SP2 alltså?

 

[inlägget ändrat 2009-08-11 13:48:31 av milmet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
milmet skrev:

Jag har låtit den stå nästan en hel kväll och den startar om sig själv hela tiden. Det tar aldrig slut. Tar jag mig förbi så ska jag alltså inte installera SP2 igen? Ligger felet i SP2 alltså?

 

SP 2 lär säkert tvångsinstalleras via Windows Update.

Du har kanske fått SP2 därifrån?

 

Jag hämtade hem SP2 från MS-hemsida och installerade utan problem likt dina. Tror inte SP2:an är problemet, för att då skulle säkert var och varannan ha samma problem idag.

 

Har du virusscannat datorn så att den är "ren"?

Kör även något antimalwareprogram. Datorn får inte vara infekterad, för att då kan problem uppstå.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att välja felsäkert läge?

Har du testat att välja reparationsalternativet?

Och därefter göra en systemåterställning till en tidpunkt innan installationen påbörjades?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, jag virusscannade dan innan och körde Ad-Aware 8.0.

Har du något tips hur man tar sig förbi annars? Kan man komma till något läge där man kan göra en systemåterställning? Via F8 kommer jag inte åt något sådant har jag för mig. (Sitter inte vid datorn nu.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
milmet skrev:

Yes, jag virusscannade dan innan och körde Ad-Aware 8.0.

 

Cecilia brukar rekommendera Malwarebytes:

http://www.malwarebytes.org/

 

AdAware rår inte på dagens hot lika bra, eller hur det nu är?

 

Men är datorn OK, så vet jag inte vad dina problem beror på.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade faktiskt med Dell support i ett annat ärende och passade på att fråga. Där fick jag tipset att göra datorn strömlös och sedan starta upp med F8. Då ska Dells F8-meny komma upp och från den kunna göra en systemåterställning och reparera, vilket borde lösa problemet. Det finns tydligen 2 st F8-menyer i en Delldator. Eftersom min dator stängs av felaktigt då den hela tiden startar om själv så kommer bara Windows F8-meny fram och den innehåller inte alla "verktyg" som Dell-menyn har.

 

Jag ska testa ikväll eftersom jag sitter på jobbet nu och datorn är hemma. Jag återkommer om jag löst problemet eller inte så kanske det hjälper någon annan.

 

Tackar hittills för hjälpen.

 

//Mange

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag testade att göra en systemåterställning. Jag hade bara ett datum att välja och det är 2009-08-04 och så står det Installation: Windows Vista Servicepack 2. Det borde vara att det skapades en systemåterställningspunkt då SP2 skulle laddas in. Tyvärr så skiter det sig. Datorn säger "Systemåterställning kunde ej utföras... Ospecificerat fel. Åtkomst nekad. (0x80070005)."

 

Vad har jag gjort för ont för att förtjäna detta!!? =(

 

[inlägget ändrat 2009-08-11 19:51:52 av milmet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes. Kom bara till samma Steg 3 0% igen...

 

Enda lösningen verkar vara fullständig fabriksåterställning... Min backup är inte den nyaste heller. =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du pratat något mer med Dell?

 

Det går ju att rädda filer genom att flytta över hårddisken till en annan dator som extradisk eller starta datorn med en CD med operativsystem på och därifrån kopiera viktiga filer till CD/DVD/USB-minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant, så sant. Det kommer ut en Dell-människa till mig imorn och ska byta mitt grafikkort som håller på lägga av. Ska prata med honom om det är något han kan göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell bytte moderkort och grafikkort. Därefter blev det en fabriksåterställning och nu funkar den igen, men det är en hel del att göra nu istället... =/

 

Tack för all hjälp!

 

//Mange

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...