Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid uppstart av Windows


tobson

Rekommendera Poster

Proppen gick i huset och datorn stängdes av. Startade upp den igen utan problem. Sedan gick proppen igen, då lät jag den vara av till farsan grejjat klart med de han gjorde som hela tiden resluterade i att proppen gick.

Efter detta startade jag upp datorn igen, men nu kommer den bara till rutan/bilden där det står Windows XP 64 Edition, så står den bara där och laddar och laddar och laddar.... kommer ej längre än så.

 

Vad kan jag göra för att fixa till detta, utan att formatera?

Vad kan ha hänt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I värsta fall har hårddisken eller vissa Windowsfiler blivit skadade. Gör en diskkontroll med något disktestprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hämtar t ex DFT (Drive Fitness Test), CD Image, med en fungerande dator. DFT fungerar på de flesta diskfabrikat:

 

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

 

Det är en ISO-fil som du bränner på CD med t ex ImgBurn:

 

http://www.imgburn.com/index.php?act=download

 

Sen bootar du datorn du vill testa med DFT-CD:n i. Ev måste du först ställa att den startar från CD som första alternativ i BIOS (tryck F8 upprepade ggr under start).

 

Du kör fullständig test med DFT, tar minst en halvtimme beroende på diskstorlek.

 

Om DFT hittar fel, stoppar du in disken i en fungerande dator som slav om det är en PATA. Ev behöver du gå in i BIOS och se till att datorn inte försöker boota med din felaktiga disk. Ta backup på dina filer om det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, disken finns med i listan, så HUTIL ska fungera. Stoppa in den först i en annan dator och ta backup om du behöver det, eftersom HUTIL skriver och läser data på disken. Skrivning är vansklig på en skadad disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...