Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktiv/icke aktiv hårddiskpartition


Vingmutter

Rekommendera Poster

Jag har i min hembyggda burk tre stycken hårddiskar, varav en som tidigare använts som C:-drive, alltså bootats från. Den är numera D:, men har en partition som fortfarande är markerad som aktiv. Nuvarande C:-drive är naturligtvis också markerad som aktiv, och jag har inte upptäckt några problem med att ha två diskar med aktiva partitioner förrän nu.

 

När jag skapar en backup av C:-driven med t ex Acronis True Image eller O&O Diskimage via deras bootbara rescue-CD så är det inga problem, men när den backupen skall återställas uppstår fenomenet att programmet (oavsett vilket) har svårt att läsa vilken drive den skall återställa backupen till. Både C: och D: har ju aktiva partitioner och kan under dessa omständigheter båda tolkas som systemdiskar dit en återställning av systembackup skall ske.

 

Två frågor på detta: Hur gör jag för att markera partitionen på D:-disken som icke aktiv? E:-diskens partition är så markerad och ger inga som helst problem.

 

När jag i så fall väljer att markera partitionen på D:-disken som icke aktiv istället för aktiv, innebär det att diskens innehåll på det sättet skall raderas eller på annat sätt göras omöjlig att accessa? vi snackar femhundra gigabyte med ovärderlig information som jag för ögonblicket inte vare sig kan backa upp eller bli av med.....

 

Tacksam för alla svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hur gör jag för att markera partitionen på D:-disken som icke aktiv?

 

Prova det här:

 

Open up a command prompt and type DISKPART.

Type LIST DISK

Type SELECT DISK

Type LIST PARTITION

Type SELECT PARTITION n (where n is the number of the active partition you wish to make inactive)

Type INACTIVE

Type EXIT to exit DISKPART

Type EXIT again to exit the command prompt

Restart

 

När jag i så fall väljer att markera partitionen på D:-disken som icke aktiv istället för aktiv, innebär det att diskens innehåll på det sättet skall raderas eller på annat sätt göras omöjlig att accessa?

 

Om du markerar en partition icke aktiv så kan jag tänka mig att den faller i "viloläge". För mig innebär det inte att den raderas. Men, jag har som sagt inte sysslat med det där tidigare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-08-02 08:53:37 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla Stefan för ditt svar, verkar vara en helt överkomlig metod för att "avaktivera" partitionen. Har f.ö. också hittat något som heter Active@Bootdisk Suite från livecd.com där man kan bränna en bootbar cd som innehåller program man kan utföra en massa hyss på diskarna med, bl a just "avaktivering" av partitioner.

 

Fintfint, då är den delen avklarad, återstår bara ett klart besked om diskens/partitionens innehåll försvinner om man ändrar status från aktiv till inaktiv :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

När du avaktiverar en partition så talar man bara om för datorn att disken inte skall ingå som en bootbar partition. För övrigt så är inte en aktiv partiton på D: bootbar så länge du inte går in i BIOS och ändrar diskordningen så att D: blir första disk.

 

Här kan du läsa lite mera aktiva partitioner på olika diskar i maskinen:

www.online-tech-tips.com/computer-tips/set-active-partition-vista-xp

 

Filerna på disken skall fortfarande gå att jobba med och berörs inte av ändringen.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...