Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sony Vaio VGN-SR31M/S + WinXP


sini_79

Rekommendera Poster

Hej

 

Har skaffat mig en Sony Vaio VGN-SR31M/S bärbar dator. Den levererades med Vista, och så som många andra, gillar inte jag heller Vista och vill hellre gå tillbaks till WinXP. Då jag redan har en del legala produkter inklusive WinXP licens, vill jag självklart använda dessa.

 

Vad jag lyckats med hittills är att installera WInXP, utan några som helst problem. På Sony´s support hemsida finns SATA drivrutiner för WinXP tillgängliga, och det är det enda som finns som nämns ihop med WinXP. Alla andra drivrutiner är för Vista.

 

Har någon möjligtvis en liknande eller likadan Vaio som genomgått den här proceduren med att installera och få allt att fungera som det ska?

 

Kan någon kanske ge tips på hur jag ska få fram de rätta drivrutinerna?

 

Har till exempel hittat ett program som scannar och listar upp alla grejer som finns i datorn och länk till nödvändiga drivrutiner (DriveRobot genom att klicka omkring på intels hemsida). Med hjälp av det har jag laddat ner vissa grejer, men det verkar inte som om allt funkar ok. Har tex efter touchpad installation fått muspadden att sluta fungera.

 

Vet dessutom exakt vad gör grafikkort jag har (ATI HD3450). Jag laddade drivrutiner från ATI's hemsida, men kan icke installera det, eftersom mitt i installationen säger datorn att det inte finns några drivrutiner som passar det kortet.

 

Funderar långsamt om det var en smart idé att sälja den 5 år gamla laptopen och köpa denna.

 

Är tacksam för alla tips jag kan få. Tack på förhand

 

//sini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att installera Vista-drivrutiner. Det kan fungera även för XP. Packa upp drivrutinerna om det behövs, gå sen in i Enhetshanteraren och välj att själv peka ut respektive drivrutiner, dvs .inf-filer.

 

Jag brukar alltid sätta i en ny hårddisk för att kunna backa tillbaka till den gamla som fungerar. Men det är kanske försent nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har inte riktigt testat att köra Vista-drivrutiner på det viset. Har dock prövat en av de alla, genom att ladda ner den och sedan försöka installera. Det gick inte riktigt så bra. Men jag ska tanka ner allihopa, bränna dem på skiva och låta datorn söka själv. Då får jag väl se om det fungerar eller ej.

 

Men något som gjorde mig överraskad, är att de drivrutiner som jag tankade ner direkt från ATI hemsidan, för just det kortet jag har (ATI Radeon HD3450), att det inte fungerade. Datorn säger att den inte hittar någon drivrutin som passar den hårdvaran. Det låter lite skumt!

 

Det där med hårddisken, har fixat image, så det går att återställa till som det var från början.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta bör vara drivrutiner för XP till Sony Vaio VGN-SR31M/S:

 

http://support.vaio.sony.eu/computing/vaio/downloads/updates/index.aspx?l=en_GB&m=VGN-SR31M_S&os=alt

 

Här bör också grafikdrivrutin finnas med. Om du tankar ned från ATI bör du åtminstone ha installerat chipsetdrivrutin först.

 

Det där med hårddisken, har fixat image, så det går att återställa till som det var från början.
Bra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för tipset, men den hemsidan har jag redan snokat i. Det här paketet är för en eventuell downgrade, när man väl har Vista förinstallerat. Det jag vill göra är att installera min egen XP Pro, då jag redan har betalat för en licens för några år sedan.

 

Anledningen till jag vill göra det på mitt sätt, är främst för att undivka massvis med mjukvara som Sony annars installerar (övriga tillverkare gör detsamma när de levererar en ny dator).

 

Från Sony har jag inte fått något svar än, men jag antar att de kommer att svara, att jag tvingas använda endast det de levererar, dvs VIsta. Lite tråkigt, eftersom jag tycker laptopen ser underbar ut, oerhörd bra skärpa på skärmen (går ej att jämföra med något annat jag sett hittills). Men att jämföra med köpa en mersa, där tillverkaren säger att jag endast får köra vissa personer i den, och inte någon annan....ja, vad ska man med en sådan produkt till?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju två alternativ, det första på 358.01 kb borde vara enbart drivrutiner. Alternativ B kopierar dem till din disk, sen kan du själv välja vad du vill installera m h a Enhetshanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Tack för tipset förresten. Det gick bra att ladda ner och installera drivrutiner till WinXP. Länken du gav mig var som du sa till ett paket som laddas ner och installeras. Så gjorde jag också det hela.

 

Av nån anledning klickade jag på länken igen, men det finns inte längre tillgängligt att ladda ner det där paketet för WinXP drivrutiner....Sony ändrar hemsidan relativt ofta.

 

Har lite intressant info...innan jag köpte SR31-modellen, fick jag en SR39 modell, som enligt sonys hemsida (vid tidpunkten av beställningen innehöll även en HDMI-utgång) helt plötsligt inte längre var med HDMI utgång. Och det var utan HDMI som jag fick datorn också. Men de gjorde lite narr utav mig, sa att jag inte kollade info osv noga när jag beställde.

Men just HDMI var för mig en av huvudkriterierna...men till slut var det jag som var dum, och fick betala själv för att sända datorn tillbaks.

De skickade dock den nya helt utan fraktkostnader...men för att pris på över 10.000 SEK borde de sjunga för mig när jag beställer en dator.

 

Na ja...vad ska man göra.

 

Ha det gött, och tack än en gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att du tag på XP-drivrutiner:). Slarva inte bort dessa om du behöver installera om datorn igen!

 

Jag kollade igen också, och XP var borta, inte bra! Sony ändrar specar som så många andra datortillverkare utom HP. Att man plockar bort en kontakt helt plötsligt utan att ändra modellbeteckning är rent dåligt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ville bara skriva, till de som är intresserade. HAr haft ett lååångt telefonsamtal med Sony-supporten, och de vägrar verkligen hjälpa en vad gäller deras produkter och XP.

Deras svar är att de endast levererar drivrutiner som körs i samband med Vista (vad gäller modellen jag köpte). Sedan påpekade han att vissa andra modeller som har Vista Business från början, "får" nergraderas till XP, men att det skulle vara Microsoft som tillhandahåller drivrutiner som passar specifika Vaio-modeller och inte Sony själva. Det har jag lite svårt att tro på.

 

Vaion är verkligen snygg, ser verkligen ädel ut på soffbordet. Jag har ju lyckats slänga in XP med alla drivrutiner från Sony's egen downgrade tool, men att helt enkelt gå med på att produkten inte får någon support bara för att man kör det som man vill köra på datorn, är lite väl att ta i...det är verkligen oprofessionellt.

Därför kommer jag med största sannolikhet ta avstånd från deras bärbara datorer och sända tillbaks den jag redan köpt. Tråkigt, men för de pengarna finns det mycket bättre alternativ. Lika snygga är de nya MacBook Pro (ska visst gå att installera WinXp på den också...ska klura liet på det).

 

 

Tack till alla som tar sig tid.

 

Hälsningar från Wien

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den infon. Nu vet jag vilket fabrikat jag inte ska rekommendera svärfar som nu tänkt köpa ny dator.

 

Edit:

Och inte Fujitsu, inte Acer, fler?

[inlägget ändrat 2009-08-05 23:21:51 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, vi överväger att köpa en liten Sony på jobbet till chefen. Jag ska göra allt för att det inte ska bli av, chefen vill, jag är IT-ansvarig.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Altså, Vaio:n är underbar maskin. Vissa i andra forum klagar på att den är inte så bra gjord, att det är för plastigt...men vilken laptop i dagsläget är inte billig plast (förutom MacBook). Svar: de flesta.

 

Kan man leva med Vista och alla fel den för med sig, och har man alla program och licenser som även kan köras på Vista, så why not.

 

Själv har jag lagliga licenser på min winxp, office 2003 samt några bildredigeringsprogram, som inte funkar på vista, och jag har inget val. JAg har iof klurat ut hur man får xp på vaion, har även den där installer-tool från sony's hemsida (innan den togs bort), spå på det viset är inte några problem. Men jag tycker inte om deras ton, där de klart och tydligt uttrycker sig att supporten och garantin endast gäller om jag låter Vista vara kvar...

 

HP däremot, deras support tyckte jag om. Jag ringde dem, för att kolla enbart, och ställa lite dumma frågor. Dessutom lägger de ut alla drivrutiner till alla OS som finns, bra. Men HP är inte några design-datorer. DE är fula arbetsmackiner...men de är bra.

 

Endast MacBook är den som är kvar på min lista, att ha en snygg dator som också är någorlunda kraftfull, att man åtminstone kan köra Guitar Hero på den. En kompis kör även WinXP på den utan några som helst problem, men jag har för lite erfarenhet med det, eller rättare sagt ingen alls.

 

Mac-älskare kommer säkert hata mig nu, men om det är nån som har gjort det (installerat WinXp på MAcBook) hör gärna av er med tips. Hur är det att få tag på drivrutiner osv?

 

Tack på förhand

 

//sini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten är en del av datorköpet anser jag.

 

XP på MacBook Pro: Installera Parallels Desktop.

http://www.parallels.com/

 

Sedan installerar du XP "som vanligt"

T.o.m. jag har fått till det...

 

Parallels funkar som VMware. Du kan ha gemensamma program och du kan ha gemensamma mappar (dra&släpp)

 

Ett alternativ är att installera BootCamp men då, om jag greppat det rätt, så väljer du vid uppstarten antingen det ena eller det andra operativet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...