Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn Funkar inte...


TigerFille

Rekommendera Poster

Nyss bytt Nätagg. Så nu går den att starta iaf. Den verkar ge ström till usb enheter också. Den ger dock inte ström till chassifläkten nu vet jag inte om detta har nån innebörd lr om fläkten gick sönder i samband med det gamla nätagget.

 

Det lyser orange framme vid power knappen. den får ingen kontakt med skärmen.

 

det nya nätagget jag köpte hade bara 3 Molex sladdar så använde 2 till hårddiskarna. och sket i dvd och brännare.

 

tar alltid 10 sekunder innan den stängs av när man trycker påp powerknappen. Kollat hårddiskarna med att koppla till annan dator och dem funkar.

 

[inlägget ändrat 2009-08-01 10:22:36 av TigerFille]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör en grundläggande felsökning, när det handlar om nätagget. koppla ur allt förutom

 

tangentbord, moderkort+cpu samt grafikkort.

 

Vad är det för nätaggregat? 350w?

 

Vad är ditt system?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det ligger på 420 det förra hade 400 watt men den hade lite mer ampere. men kopplat ur allt och kollat men märkte att den verkar få kontakt för när jag rycker ur den säger skärmen connect cable så det kanske är tangent bordet.

 

jag vet inte om det spelar nån roll om man har usb enheter eller trådlöst tangentbord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helst ska du ha ett PS/2 tangentbord, annars kanske det duger med usb, har aldrig jobbar med usb tangentbord, känns opålitligt.

 

rycker ut vad för sladd? Skriv utförligt.

 

Vad är det för system du har och vad är det för nätaggregat?

Tex, ett nätaggregat från Dell passar inte i en HP.

 

Kan du nå BIOS?

 

Vill du ha hjälp, får du skriva utförligt vad felet är.

 

 

 

Cheers

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ace heter nätagget. det är vga kabeln jag rycker då stårdet cable not connected. men när jag har den i så är skärmen på standby jämt. asså jag kommer ingenstans inte in i bios ingen stans för det enda jag har är en brummande dator skärmen går inte ur standby läget.

 

 

apprpå ett annat nätagg:

 

kan ett Nätagg gå sönder om det inte har tillräckligt med ström att ge till komponenterna?

 

För jag tog en hårddisk Satte i den i en annan dator det funka kunde se informationen och använda hårddisken sen en dag senare har nätagget lagt av. den gröna lampan på moder kortet lyser men nätagget ryker. och luktar bränt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ACE är väl ett märke och inte en modell?

- hitta modellnummeret

---------

"brummande dator skärmen går inte ur standby läget."

 

Aha, där sa du något intressant. Felet ligger på då moderkortet, eftersom jag inte vet ännu vad det är för system du har, så är det svårt att säga vilka signaler den ska ge.

 

Men gör följande

1. ta fram manualen, leta upp kapitlet om error - sounds

2. koppla in högtalaren enligt manualen (om inte högtalare är inbyggd i moderkortet)

3. Strippa ner dator så du använder följande: moderkort+cpu+1minne+skärm (alt grafikkort) och nätaggregat.

4. starta igen

 

Om datorn ger felmeddelande genom att pipa olika error, kolla upp vilket specifilkt error det är och rätta till det.

 

Error kan vara följande: Nätagget är felkopplat / fel modell, CPUn är trasig / felkopplad, Minnet är trasigt / felkopplad, moderkortet är defekt, grafikkort är trasigt mm.

-------

Är du säker att du köpte rätt modell till ditt moderkort? För de skulle nog lösa alla problem.

-------

kan ett Nätagg gå sönder om det inte har tillräckligt med ström att ge till komponenterna?

- Nej, alla nätagg ska vara utrustade med överspänningsskydd

(om det nu inte är ett nätaggregat hittad på svartmarknaden från ryssland)

 

och de i sin tur gör det omöjligt att starta upp datorn om du har för många komponenter ikopplade, det är därför man alltid gör en grundläggande felsökning med så få saker ikopplade för att frånse vissa problem.

--------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag trodde inte de spela så stor roll vilken modell bara den passa och sen vare det bara att koppla va jag hört.

 

 

Manualen är borta sen länge. moderkortet är nog PTGD-LA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på Asus hemsida, plocka ner manualen och börja läs

 

"jag trodde inte de spela så stor roll vilken modell bara den passa och sen vare det bara att koppla va jag hört."

 

- tja, Dra tex ut ett nätaggregat från en dell och den heter något som random som qtec, det är inte säkert att den modellen passar på ett vanligt moderkort då dell har fått för sig att ändra ordningen på hanen. Fast köper du den i butik kan den fungera, eller det beror ju på vars du köpte ifrån.

 

Bara för att den passar i fästet betyder inte att den kommer fungera, det är som att tanka en bil med 92 oktan som egentligen är gjord för 98 oktan ;)

(säkert går bilen frammåt, men den mår inte precis nå vidare av det)

 

Finns massor av versioner, från 1.x till 2.2.

 

Du har fortfarande inge angivit vad ditt system är, det kanske skulle underlätta om man kunde veta det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, med system menar vi innehållet, hårddisk,moderkort, grafikkort, näragg osv.. med modellnummer och inte bara märke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hitta manualen

 

http://www.elhvb.com/mboards/OEM/HP/manual/pufferm_manual.pdf

 

Men när jag menade brummande ljud mena jag typ att datorn låter som den ska det är bara Svart skärm hittade en tråd om en som hade likadant problem.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=913050

 

Jag har tjugofalt kollat alla kablar och tryckt i och sättet i dem igen fast utan framgång.

 

Jag har 3 teorier.

 

Antingen är typ största delen av alla kontakter glappa lr sönder på moderkortet.

eller är moderkortet defekt.

Eller något fel med nätagget.

 

jag tycker dock det känns lite jobbigt att köpa nytt för att kolla vad det är så finns det nått sätt att kolla vad det är med tanke på att jag redan lagt ut pengar på ett nätagg?

 

Verkar segt att kolla alla komponenter men detta är det nya agget.

 

http://www.wermlandsdata.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=219&products_id=191647&osCsid=8bf2e62895e515e75fc36f9f0d15a1dd&osCsid=8bf2e62895e515e75fc36f9f0d15a1dd

 

det gamla nätagget heter

 

LITEOn PE-6401-08hp.

 

Kort Info.

 

Datorn låter som den ska.

Den verkar ge ström till usb enheter.

chassi fläkten har jag fått igång 2 ggr av runt 20 genom att peta lite på sladden och kontakten.

ibland verkar den inte ge nån ström till framsidan av panelen. ( det går utmärkt att starta datorn varje gång men att stänga av den går bara runt 1/5 ggr)

När man drar ut Vga sladden mellan datorn och skärmen går den ur standby läget och visar connect cable när man sätter in den igen går den in i standby.

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-03 04:17:01 av TigerFille]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den manual du länkade är inte hela manualen utan bara ett kapitel.. i själva manualen ska allt stå, hur du ställer in bios, hur du felsöker samt felsignaler.. osv.. annars är det en rätt kass manual ;)

 

Såhär utesluter du om moderkortet är defekt enklast:

 

Kolla efter det här

http://verdisreviews.com/wp-content/uploads/2009/01/broken-motherboard.jpg

samt koppla högtalare till

http://omgwtfbbq.ovh.org/files/qconnector.bmp

och kolla i manualen i kapitlet "felsökning"

 

Den tråden du länkade sa något vettigt: glapp, kolla kontakterna.

Ett tips är att använda en multimeter med buzz-funktion, (den piper till när det är ok)

 

Koppla in atx-kabeln i moderkortet, mät på lödningarna på undersidan av moderkortet samt på hanens baksida, om det är svårt att mäta bakom hanen, tryck in en nål och mät på den, då har du uteslutit glapp problemet.

 

Du kan också mäta alla stift för sig på nätaggregatet genom att sätta multimetern på Volt och lägga ena pennan på GROUND och sedan mäta stift för stift och med den andra samt kontrollera via nätaggregatets tabell om värderna är riktiga, isåfall är inte nätagget förstört.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr har jag ingen multimeter ska försöka få tag på en.

 

dessutom var får du den där kabeln ifrån? ifrån speakern jag har inte sett en sån speaker eller ett sån kontakt på moderkort.

 

 

tänkte trycka lite och röra på sladdarna medans datorn är igång och se om jag kan få igång den lr finns det risk för att saker går sönder då?

[inlägget ändrat 2009-08-03 13:02:47 av TigerFille]

[inlägget ändrat 2009-08-03 14:47:57 av TigerFille]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det butiker som lagar datorer ?

 

Vet inte var du bor,men Siba,OnOff m.fl stora elektronikkedjor

lagar datorer,men räkna med att det kostar några hundra att

få datorn lagad.Även mindre datafirmor lagar datorer,dom brukar

ta betalt per timme.

 

[inlägget ändrat 2009-08-04 00:29:20 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tar elektronikkedjor betalt per jobb?... och om komponenter är sönder köper dem nya och sätter in och tar betalt för det också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast det finns ett tips att få det gratis... Om du eller någon lillesyster fortfarande går i skola, kan du lämna den till skolans datatekniker alternativt kommunens datatekniker och säga att du inte kan göra skoljobben om datorn inte fungerar. De är skyldiga att hjälpa dig då.

 

Det viktiga är att göra en dokumentation på papper som visar:

när det första gången hände

vad du har gjort

vilka åtgärder du blivit hänvisad till att göra

samt vilka åtgärder du gjort

och slutligen

vad du tror är fel och vad de ska börja felsöka.

 

OT: det är skönt att vara tekniker på kommunen, främst när allt rullar på, då kan man sitta med damerna och käka nybakta bullar :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag måste fråga en sak innan du börjar lägga ut pengar. Fungerar skärmen på en annan dator.En dator stängs ej av p.g.a en defekt skärm.Har själv haft en LCD skärm som ville förbli i standbyläge,(ibland startade den om man lirkade med dess elanslutning.)

 

Ett felaktigt grafikkort kan ge samma fel.Kan testas om man har tillgång till ett annat kort.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-08-04 12:56:27 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...