Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAID0-krasch


warhawk

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett stort problem där jag tappat majoriteten av min data. Över 20 års arbete, bilder, projekt, musik och annat jag skapat sedan 1992 (filer hela vägen från amigadagarna).

 

Jag kör två 500GB-diskar i en RAID0-setup. Snabbt och bra men nyligen så började en av diskarna stänga av sig och sätta på sig utan vidare. Det blev värre och värre och till slut fungerade inte Windows XP längre. Senare visade det sig att det var en lös SATA-kabel så hårddisken är alltså hel.

 

Problemet är att Windows XP vill ej boota utan lämnar en PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA-blåskärm, och samma sak händer när jag försöker att boota från en annan hårddisk med Win 2K eller XP. Diskarna är kör NTFS.

 

Jag har testat en del med Ultimate Boot CD. Seagates testprogram hittade 33 fel på en av diskarna som jag korrigerade. Det gjorde dock ingen skillnad utan Windows fortsatte att krascha, även Windows XP installationsprogram kraschar när det kommer till hårddisk-delen.

 

Nu har jag testat att boota med UBCD och den hittar alla filerna på mina båda partitioner. Så långt allt väl, men när jag försöker kopiera eller läsa någon fil så visar det sig att i stort sett alla filer har fel storlek och är helt enkelt fel filer. En fil som är 500 Mb kan alltså i själva verket vara 30 Kb när jag läser den. Det verkar ha skett en förflyttning av filerna. Filerna i sig verkar inte vara korrupta men verkar vara fel filer helt enkelt.

 

Nu känner jag mig alltså lite orolig. Vad borde jag göra som nästa steg? Ska jag skriva en ny MBR eller försöka fixa filsystemet med något program eller vad bör jag göra? Jag är otroligt rädd om de data som ligger på dessa diskar då jag inte har någon backup.

 

Tack på förhand!

 

[inlägget ändrat 2009-07-30 22:29:24 av warhawk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ough. Nu har du lärt dig en läxa!

 

om man bara har en ensam disk är backup viktigt.

Har man två i RAID0 är den EXTREMT viktigt iochmed att HELA arrayen brakar om det blir ETT fel på en av diskarna. Sannolikheten för fel på en RAID0 array ökar dessutom med varje disk man lägger till. Det är inte en säker uppställning. Inte alls.

 

Samt det är väldigt mycket svårare att rädda filer från en RAID-array.

 

Om du är rädd om data då ska de ligga på en RAID1 array, inte 0. Raid0 är bara till för de som vill klämma ut lite extra prestanda.

 

Nästa steg i räddningen? Ja du, det är svårt att råda. Jag vet inte effekterna av att göra räddningar på RAID. Om man kör en felkoll på ena disken och fixar ett fel där, flyttar några block, kanske hela arrayen blir oläslig. Men kör man ett filräddarprogram över arrayen kanske det kan leta reda på alla förlorade delar eller så sabbar det än mer.

 

Kanske rätt väg är att köpa in två nya diskar på 250 GB och klona dina nuvarande exakt till dessa.

Kanske rätt väg är att lämna dem till firma som är duktiga på att rädda data? Finns ett antal.

 

Om jag ska tolka det du beskriver, ge ett för mig troligt scenario, är att ena disken har fått ett skrivfel. Den har då markerat detta block som dåligt och flyttat runt lite data. Tyvärr berättar denna disk inte det för de andra i arrayen och därmed blir pekningarna till filerna fel.

 

Kanske möjligt att fixa? vad vet jag? Jag vet att min RAID0 slänger jag åt skogen den dag den bråkar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill kunna få tillbaka filerna, gör inte mer med diskarna.

 

Om du är beredd att betala för att få tillbaka filerna så finns bl.a. IBAS. Det kostar en hel del pengar, men filerna kommer tillbaka.

 

http://www.ibas.se

 

Det finns även andra aktörer på marknaden, så det är bara att söka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

Jag har köpt två identiska 500 GB-diskar men just nu kan jag inte köra dem samtidigt då jag bara har två SATA-portar på RAID-kortet. Jag kommer att göra en råkopia så småning om innan jag börjar testa.

 

Det jag funderar över är om detta är ett filsystemproblem som går att lösa med ett program. Problemet verkar vara rätt så enkelt men jag vet inte särskilt mycket om filsystem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner till IBAS då jag hade en hårddiskkrasch runt 2001-2002 men då ville de ha ungefär 80 000 kr för att återvinna datan från den 80 GB-disken. De tog 5 000 kr bara för att kolla disken.

 

Tyvärr lever jag på studentlön så återvinning från företag är ingen möjlighet för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ough redan haft en krasch och ändå inte lärt dig vikten av backup.

 

Det är bara sanning i dessa ord:

Frågan är inte om en disk ska krascha, frågan är NÄR.

 

Filsystemproblem. Jag vågar inte sia om det går att göra något åt det, vet ju inte vad som gått fel.

 

Men i grunden består filsystem av en lista med med filnamn och en adress var filen börjar respektive slutar på disken. Iocmed RAID0 blir denna tabell fiktiv och översätts av raidkontrollen till spridda block på de olika diskarna i arrayen.

 

Så det du behöver är ett program som letar reda på alla delarna av alla filerna. Om detta går? Om det är så enkelt? Ingen aning.

Om du vågar testa?

Klona, antingen klona var disk för sig eller klona den fiktiva raid-arrayen? Tror nog bäst på disknivå. Om det bara är att filsystemfel och du klonar allt, verkligen allt, så ska du i teorin kunna försöka rädda filerna och om det går åt skogen kunna återställa det.

 

Nej du, jag vågar inte råda. Har inte varit i denna situation själv och alla trådar på nätet man finner säger samma sak, det finns inte en chans att rädda data från en kraschad RAID0. men dina diskar är inte helt kraschade, så kanske?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...