Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnestest?


Andrew92

Rekommendera Poster

Hej. Eftersom min dator håller på att starta om sig själv hela tiden har jag blivit ombedd att göra ett minnestest. Någon som kan förklara hur jag kan testa minnet på datorn? Steg för steg, så detaljerat det går!

Tack på förhand :]

 

MVH André

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Någon som kan förklara hur jag kan testa minnet på datorn? Steg för steg, så detaljerat det går!

 

Du går in här:

http://www.memtest86.com/

 

Klickar på Download i vänsterspalten

 

Klickar på den här länken:

ISO image for creating bootable CD (Windows - zip)

 

När zipfilen innehållande ISO-filen är nedladdad packar du upp ISO-filen med lämpligt ZIP-program t ex populära WinZip. Googla så lär du hitta nedladdningsstället.

 

Själv föredrar jag ZipGenius, men det är ju en smaksak och har ingen betydelse i det här fallet.

 

Nu är det dags att slänga in t ex en CD-skiva i brännaren. Dra igång ditt favoritbrännarprogram och välj alternativet där för att bränna image-filer.

ISO är en image. Alltså en avbildning.

 

När det är klart och ISO-filen är nedbränd har du en bootbar CD-skiva i din hand. Förhoppningsvis lär den fungera nu och är redo att användas.

 

Starta om datorn, för att nu ska du in i BIOS. Där ska du ändra startordningen (boot). CDROM ska ligga först. Hur du gör kan du läsa här:

 

http://www.hiren.info/pages/bios-boot-cdrom

 

Glöm inte att spara (Save and Exit) och du lämnar BIOS. Du kan med fördel ha CD-skivan med den nedbrända ISO-filen i CD-spelaren. Nu bootar datorn upp på CD-skivan och Memtest drar igång. Låt det dra igenom minnena under natten för att du ska få ett rättvist resultat.

 

När du slår upp dom blå på morgonen är det säkert med viss spänning du nu bänkar dig vid din datorskärm. Minsta fel som rapporteras nu innebär fel på minnena. Besök närmsta datorbutik för att införskaffa nytt minne.

 

Har du flera minneskretsar i datorn kan du med fördel testa dom en och en. Blir ganska knivigt annars att veta vilket som är vilket om fel påträffas. Annars kostar inte minnen en förmögenhet. Har du otur kan den andra minnesstickan också drabbas av fel. Då kan det vara bra att köpa två nya.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-07-29 21:49:30 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...